Jak Zaujmout hned na poprvé (Nápad za milión)

Kniha Jak Zaujmout hned na poprvé od autorov Chip a Dan Heath. V slovenskej verzii vyšla pod názvom Nápad za milión. Ďalšia lahôdka pre tých, ktorí chcú (no a kto by nechcel?) zaujať. Je úplne jedno, kde sa pohybujete, alebo v akej oblasti podnikáte.  Vždy je výhodné, ak sa vám podarí zaujať. A prečo hneď na prvý pokus? Pretože až príliš často máte práve len ten jeden pokus a dosť.

  • Či ste podnikateľ a chcete zaujať zákazníkov,
  • alebo učiteľ, ktorý má zaujať žiakov,
  • alebo autor blogu ktorý by rád zaujal svojich čitateľov.

Vždy môžete využiť 6 zásad toho, ako zaujať. Skôr než ich bleskovo preberieme, povedzme si iný príklad z tejto knihy. Ide o podľa mňa geniálny nápad ako demonštrovať problém znalostí – ak totiž vieme veľa, často sa nám nedarí povedať veci zjednodušene a tak, aby upútali pozornosť. Príklad z knihy je jednoduchý.

Rozdelili testovaných ľudí na dve skupiny. Jedna bola „vyťukávači“ a druhí mali za úlohu hádať. Vyťukávač mal pomocou klopkania rytmu nejakej jednoduchej pesničky naznačiť, akú pesničku má na mysli. Aj keď išlo o melódie typu kohútik jarabý, alebo Tichá noc, nastal rozpor.

  • Vyťukávači predpokladali, že každý bude vedieť čo vyťukávajú.
  • Tí, čo mali hádať o čo ide to však identifikovať nevedeli. Vyťukávačov to veľmi prekvapilo.

Pointa je v tom, že vyťukávačom znela v ušiach melódia aj rytmus. Vedeli niečo, čo poslucháč nemohol tušiť. Z tohto dôvodu je dobré pri styku s druhými vždy myslieť na to, aby každý vedel práve onen kontext. Inak nezaujmete.

No a teraz ešte bleskový prehľad kapitol, ktorý zároveň hovorí aj o zásadách, ktoré by ste mali splniť, ak chcete zaujať.

  1. Jednoduchosť. Základná požiadavka. Ak niečo chcete oznámiť, ukázať, alebo spraviť, musí to byť jednoduché. Tým zaistíte, že to publikum ihneď pochopí a to je takpovediac „brána“ k zaujatiu. Opakom je zložitosť. Ak je niečo zložité, mnohých to odstraší.
  2. Nečakanosť. Nečakanosť je veľmi užitočná. Ak niečím môžete ľudí prekvapiť, okamžite tým strhnete ich pozornosť. Tak sme ako ľudia jednoducho nastavení.
  3. Konkrétnosť. To čo má zaujať musí byť konkrétne. To súvisí už s bodom jedna. Ak sa dá ľahko povedať „o čo ide“, máte napolovicu vyhraté. To znamená konkrétnosť. Aby váš divák potom, čo videl vašu prezentáciu, alebo ste mu predviedli váš nový produkt vedel o čo ide. Aby vedel kamarátovi povedať o čo konkrétne išlo. Jednou krátkou vetou.
  4. Dôveryhodnosť. Keď už máte splnené prvé tri požiadavky, znie to možno príliš dobre aby to bola pravda. Preto je dobré takú vec nejakým spôsobom „podoprieť“. Niekto dôveryhodný by sa mal „podpísať“ pod to, že to naozaj je tak. V knihe nájdete húfik ďalších techník, ako vybudovať dôveryhodnosť.
  5. Emócie. Stará známa vec. Ak sa vám podarí do veci zapojiť aj emócie, víťazstvo je na dosah.
  6. Príbeh. Posledný bod hovorí o tom, že ak predošlé požiadavky nakoniec „napcháte“ do príbehu, máte to vyriešené.

Ako tieto zásady transformovať do vašich konkrétnych krokov, výstupu, textov, či produktov, o tom je táto kniha.

A že si ju prečítate radi, to by som si tipol z dvoch dôvodov. Po prvé, je napísaná presne podľa ich vlastnej medicíny. Takže po druhé: zaujala aj mňa až tak, že som mal problém ju prestať počúvať.

Aj v tejto knihe hovoríme o serióznych informáciách. Toto nie je nejaká ezoterická bájka o priťahovaní si úspechu pomocou vibrácií. Ide o vedeckým výskumom podložený psychologický a sociologický pohľad na rôzne zaujímavé témy. Za knihou stoja podrobné analýzy úspešných výrobkov, či rôznych fám. Podarilo sa zistiť prečo sú tak úspešné a životaschopné. Ako dôkaz nájdete hneď v úvode knihy krátky príbeh. Aj pár dní po prečítaní knihy by som vám ho vedel celý zopakovať. Stačí ho počuť raz. Práve také príbehy je dobré používať aj v prípade, že chcete zaujať.

Kniha Jak Zaujmout hned na poprvé vyšla:

  • v papierovej verzii pod názvom Nápad za milión.
  • vo forme vynikajúcej audioknihy. Ak využívate čas pri športe, alebo na vychádzke, toto bude počúvanie, ktoré vás vtiahne. Navyše aj technické prevedenie (plus zvukárina) sú špičkové – na našom trhu v tejto kvalite produkuje audioknihy zatiaľ len niekoľko vydavateľstiev. Číta Tereza Richtrová. Jej hlas sa neopočúva, naopak, je z neho cítiť nadšenie a chuť do života. Táto kniha patrí k titulom, ktoré nestačí počuť len raz. Odporúčam! (Výkričníky používam zriedkakedy.)

Pozrite si aj tieto články:

Komentáre k článku: Jak Zaujmout hned na poprvé (Nápad za milión)

  1. aa 24. mája 2014

    niektore clanky su fajn. rad si precitam iny pohlad na vec a recenzie na knizky len pomozu pri rozhodovani. len tak dalej :)

    ps: ak mozem poradit, pomohlo by vyboldodovat par slov aby text nebol taky jednoliaty. inak vsetko super ;)

Pridajte komentár: