Fotografujete? Tip na zárobok

Reálny príklad na tvorbu pasívneho príjmu pre fotografov. Máte digitálny fotoaparát? Ak viete trocha fotografovať, na internete sú dnes celkom slušne rozbehnuté fotobanky. Vy máte dobrý obrázok a zverejníte ho v takej fotobanke. Tá ho ponúkne záujemcom. Niekto si ho kúpi. Dostanete 50% z ceny. Možno je to bagateľ. Ale možno si váš obrázok kúpi postupne 100 ľudí. 100-krát bagateľ. Vždy lepšie ak sa vám podarí nájsť nejaký spôsob na zarobenie peňazí, ako nič.

Za fotku, ktorú by ste určite nepredali draho ani len raz, môžete získať mnohokrát málo. A nič pre to nemusíte spraviť. Vy občas posielate fotky, fotobanka vám posiela občas šeky.

Ako konkrétny príklad, kde sa dá zarábať cez internet si vezmime služby ako dreamstime.com, shutterstock.com, fotolia.com, 123rf.com, istockphoto.com, gettyimages.com a mnoho iných. V Česku je to napríklad fotobanka.cz. Tieto fotobanky sa líšia nárokmi na technickú i obsahovú kvalitu fotiek, takže šancu má každý, aj začiatočník. Samozrejme, mizerné fotky, tuctové obrázky sa veľmi predávať nebudú. Podobná príležitosť na internete je aj pre dobrých grafikov. Nemusí ísť len o fotografie. Ak viete pracovať vo vektorovom grafickom programe, v rovnakých fotobankách môžete predávať aj svoje grafiky. Ak ste dobrí, zbohatnete. Dobrých grafikov je žalostne málo, takže šance sú veľmi vysoké, rovnako ako ceny za ich dielka!

Pohľad na úspešné fotografie v internetovej fotobanke. Hľadané slovo: „úsmev“.

Ale vrátim sa k predaju fotografií. Niekoľko obrázkov zvyčajne na zárobok nepostačí. Ak ale začnete pravidelne posielať slušné obrázky a dobre ich popíšete, ľudia vás začnú nachádzať a časom aj kupovať. Keď budete mať vo fotobanke okolo 500 fotiek, začnete predávať. S tisíckou fotiek vo fotobanke môžete zarobiť každý mesiac okolo 100 eur. Ak sú to dobré fotky, tak váš mesačný zárobok môže byť aj niekoľkonásobne vyšší. Nie sú to veľké čísla. Ale dostávate ich dlho potom, čo ste pracovali. Ak si vo fotobanke nazbierate niekoľko tisíc fotiek, môže vás to živiť lepšie, ako zle platené zamestnanie. A to dokážete spraviť v rámci voľného času, ako koníček… Nečakajte, že sa stanete cez noc milionárom. Ale pozrime sa na to triezvo. Fotoaparát už máte. Fotenie vás teda asi baví. Máte fotky.

  • Ak ich nepošlete nikam, určite nezarobíte vôbec nič.
  • Ak ich pošlete do fotobanky, je reálna šanca, že začnete zarábať. Možno málo.

Dôležité je, že využijete svoje hobby. Raz odfotíte a raz ten obrázok niekam odošlete. Koniec. Vaša práca s týmto obrázkom definitívne skončila. V budúcnosti vám možno občas príde nejaký šek. Nie zlá vec. „Babka k babce“, učíte sa myslieť kapitalisticky. Mimochodom – ak sa cez fotobanky naučíte dobre fotiť a predávať, časom k vám prídu aj zaujímavejšie objednávky. O dobrých fotografov je záujem. Dajte svoj čas a sústredenie pozornosti do fotenia a časom dostanete príležitosti, aké by ste inak nemali.

Samozrejme, ani v tomto príklade sa nezaobídete bez znalostí. Ak narýchlo nafotíte pár hlúpostí, nepredáte asi vôbec nič. Musíte sa najskôr zoznámiť s tým, aké požiadavky majú klienti fotobánk. Vieme, že je záujem o fotky spokojných a radostných ľudí. Snímajte také portréty a uspejete. Fotobanky sú zdrojom ilustrácií pre časopisy, knihy, internetové stránky, reklamné letáky a podobné účely. Šťastná rodina, nešťastná tučná žena, vystresovaný manažér, nadšená biznismenka, usilovný murár. To sú klasické námety, ktoré sa dobre predávajú. Emócia + človek.

Ak vás téma zaujíma, viac nájdete na stránkach jednotlivých fotobánk. (Schopný fotograf môže publikovať aj na iných fotobankách, kde sú ceny za obrázok mnohonásobne vyššie. Ale vyššie sú aj nároky na kvalitu fotiek. Uvedený príklad je bežne dostupný aj pre začínajúcich fotografov, je to celkom reálna a skutočná príležitosť.)

Pozrite si aj tieto články:

Komentáre k článku: Fotografujete? Tip na zárobok

  1. maya 14. septembra 2012

    a ako sa prosim vas zdanuje keby som chcela fotky predavat na fotobanke? ako autorsky honorar?? treba aj vtedy ked zarobok dosiahne par eur alebo je tam nejaka hranica nad kolko eur to terba zdanit?? dakujem za odpoved

  2. Miro Veselý 14. septembra 2012

    Predaj služieb je normálne obchodnovanie a spravidla sa predpokladá, že to človek robí na živnosť. Medzi autormi je o tomto často siahodlhá debata, či je to vec zdanenia alebo nie. Asi najlepšie je poradiť sa na daňovom úrade, lebo aj tu budú asi padať trocha odlišné názory. V zásade: hranicu pár eur nemusíte vôbec uvažovať, pretože taký honorár vám ani nepošlú. Ak má začať chodiť nejaká rozumnejšia čiastka tak to už asi najjednoduchšie je dať to posielať na živnosť. Zas tá sa nevyplatí pre nejaké drobné – živnostník platí rôzne poplatky.

  3. maya 15. septembra 2012

    no ja viem ze min. ciastka ktoru treba dosiahnut je napr. na Shutterstocku 75 eur..ale co ak zarobim za dany rok cca 400 eur a viem ze na to zivnost netreba ale danovat ano len tie podmienky neviem co sa tyka slovenska…asi sa pojdem teda fakt radsej opytat na ten DU…vdaka

  4. Alena 21. septembra 2012

    Keby to chcel niekto robiť ako umelec na volnej nohe? Nemusel by pravdepodobne odvádzať také velké dane ako živnostník. Je to možné takto robiť? Moc sa o tom nepíše.

  5. Miro Veselý 21. septembra 2012

    Alena pokiaľ viem, tak byť „na voľnej nohe“ je porovnateľné so živnosťou. Treba sa poradiť s právnikom. Ale čo poznám pár grafikov, tak robia normálne na živnosť.

  6. Alena 21. septembra 2012

    Miro To je vlastne SZČO? Vo Vašom článku o SZČO bolo písané kolko percent je povinný platiť odvody. Je to celkom dosť. Vraj preto niektorí malý živnostníci sú nahnevaný lebo platia velké odvody zo svojich poctivo zarobených peňazí, zvlášť keď majú neakú namáhavú a zodpovednú prácu a musia dávať peniaze za materiál. Lepšia je asi taká práca ktorá nemá velké náklady, napríklad tato práca grafikov.na pc. Ďakujem za odpoveď.

  7. Miro Veselý 21. septembra 2012

    Áno, je to SZČO. Ak nie sú náklady, tak to nepomôže, čistý príjem sa zdaňuje tiež. No a väčšinou sa celkom bez nákladov podnikať nedá. Je fakt, že práve malé zárobky sú najtvrdší problém, lebo niektoré odvody sa platia bez ohľadu na to aký je príjem. Takže podpora podnikania u nás nie je. Vo vláde sa mnohí tvária ako demokrati, ale v srdci sú to socialisti. Radi prerozdeľujú, ale neskúmajú ako sa peniaze zarábajú.

  8. Alena 22. septembra 2012

    Miro Keď ho práca baví a dobre zarobí, šetrí svoje nervy aj peniaze. To je najlepšie. Horšie keď je to naopak že sa narobí a ešte nezarobí tolko aby mu zostali peniaze navyše.

  9. Alena 22. septembra 2012

    Na jednej stránke o fotobankách sa bavili že keď sú to väčšinou fotobanky ktoré sídlia v USA tak sa nemusí platiť DPH, iba pre tie ktoré sú členom EU sa musí platiť. Je v tom trochu zmätok. Niektorí si nie sú istý ako to je. Musia si zháňať informácie keď robia pre viacere fotobanky. Vraj treba tiež platiť daň z prijímu. To je 19 percent. To je ešte navyše k tým odvodom ktoré musí platiť SZČO? Kým začne zarábať vo fotobanke neaké peniaze tak to trvvá niekolko mesiacov kým sa oboznámia s jeho fotkami. Tie dane musí pravdepodobne platiť až neskôr keď sa mu bude dariť. Lepšie možno to robiť zatial ako privyrobenie k svojej práci.

  10. Miro Veselý 22. septembra 2012

    Alena je to pravda, ak firma má sídlo v USA netreba vykazovať DPH. Ale niektoré firmy (google ak predávate reklamu napríklad) má pre európu sídlo v írsku a hotovo. Každý štvrťrok sa vykazuje DPH. Vykazuje, neplatí sa. Daň z príjmu je niečo iné, to sa platí vždy ak človek zarába. A aby to mali pod kontrolou, treba mať na to živnosť. Je pravda že to je nevýhodné. Pri malých zárobkoch sa to neoplatí zakladať živnosť. Tam by som asi šiel buď cestou dohodnúť sa s niekým kto podniká nech to vybaví cez neho. Alebo vo fotobanke nastaviť vysoký limit pre platbu, napríklad 1000€ a ten ak by sa mal naplniť tak to už vyzerá, že by sa oplatilo možno aj podnikať. Zas ak to má priniesť jednotky či desiatky eur za mesiac, tak len kvôli tomu držať živnosť sa neoplatí. Zas – ak grafik predá desiatky obrázkov, stálo by za úvahu, či sa tomu nevenovať profesionálne a na voľnej nohe. dobrých grafikov je málo. aj ja stále hľadám.

  11. Alena 22. septembra 2012

    Miro Ďakujem za odpoveď. Tiež sa tam bavili že keď fotobanka má sídlo v EU, že či to DPH by nemala platiť tá fotobanka za toho fotografa, keď oni majú neaké percentá z predaja? Ako to treba vybaviť, vypýtať si neaký doklad? Vraj je tiež problém v tom že fotobanka nie je zamestnávatel ale sprostredkúva tú službu. Je to komplikované laikov.

  12. Miro Veselý 22. septembra 2012

    Ja v tomto poradiť neviem, nemám na to vzdelanie. Ani v odborných diskusiách nie je jasno. Presnejšie – je jasno v tom, že máte mať živnosť a potom nie je čo riešiť. DPH sa oznamuje tu, vo fotobanke o tom dáte prehlásenie. Príjem z práce si zanesiete medzi príjmy a zdaníte. Hotovo. Diskutujú hlavne tí, čo živnosť nemajú, neoplatí sa im pre pár dukátov ju založiť a tak špekulujú, ako sa to dá obísť. V tom, žiaľ, poradiť neviem, to chce niekoho kto sa v tom vyzná, kto má prehľad o zákonoch z tejto oblasti. Jasné, že fotobanka nie je zamestnávateľ, toto je normálne podnikanie, poskytnutie a predaj platenej služby.

  13. Alena 23. septembra 2012

    Miro Ďakujem za ochotu. Nech sa darí.

  14. Mino 29. septembra 2012

    Mam zivnost a uz mi prisli peniaze z fotobanky, ale netusim ako ich zdanit. Nevyplatili mi ich na fakturu, ale poslali na paypal. Nechcel by som mat kvoli tomu problemy, chcel by som dat ten prijem do uctovnictva, ale netusim vobec ako.. Neporadi mi niekto, ako to evidovat v uctovnictve??

  15. Miro Veselý 29. septembra 2012

    Mino mnoho firiem proste posiela peniaze na účet a žiadne doklady k tomu. Stačí ak vyrobíte faktúru pre danú fotobanku a zaradíte do účtovníctva. To by malo stačiť. Ani posielať im to netreba, je to len pre účtovníka, aby vedel čo je to za príjem. Ak fotobanka sídli v európskej únii, potom sa treba vybrať na daňový úrad a registrovať sa ako platca DPH (novela zákona DPH platná od začiatku roka 2010) a vykazovať to.

    Z paypal by som to previedol na podnikateľský účet.

    Ale mohol by sa k tomu vyjadriť aj niekto podkutý v účtovníctve…

  16. Mino 6. októbra 2012

    Ja predavam iba cez dreamstime. Neviem kde sidlia, ale asi v USA. Registrovat sa ako platca DPH kvoli zarobku z fotobanky by sa mi neoplatilo. Dakujem za vasu odpoved Miro V.

  17. Alena 6. októbra 2012

    Mino Vyskušaj si pozrieť stranku mikrofotobankybodkacz. Písali tam v diskusiách o rôznych fotobankách o ich podmienkach. Pravdepodobne iba Fotolia je v EU z tých známejších fotobaniek, ostatné majú v USA prípadne iba v EU majú pobočky. Radia sa tam so svojimi skúsenosťami, píšu tam články o novinkách.

  18. Mino 6. októbra 2012

    Ok, pozriem si to. Vdaka!

  19. Miro Veselý 7. októbra 2012

    Mino presne tak, len kvôli tomu sa registrovať neoplatí potom treba každý štvrťrok posielať výkaz DPH. Nič iné z toho síce nevyplýva, ale aj to je otrava.

  20. Tana 25. októbra 2012

    Ahojte,
    mozno sa pytam hlupo, ale v pripade ak vo fotobanke uverejnim fotografiu mne neznamych ludi (napriklad ich odfotim na namesti alebo podobne), dostanem za fotografiu honorar a bude niekde uverejnena; nie je potrebny suhlas tej danej osoby? Dakujem pekne

  21. Miro Veselý 25. októbra 2012

    Tana to záleží na veľkosti tých ľudí a situácii. Pri rozpoznateľných tvárach býva pre použitie v reklame požadovaná zmluva (model release) že model dal súhlas na fotografovanie a následné konkrétne možnosti využitia fotofrafie. Toto si treba naštudovať radšej podrobnejšie. Bez model release má fotka menšiu cenu, lebo sa nedá použiť na veľa komerčných použití. Keďže sám v tejto oblasti nepodnikám a nie som právnik, neviem vám dať presnejšiu odpoveď. Býva to popísané na stránkach fotobánk a nájdete to aj v slovenčine.

  22. Tana 25. októbra 2012

    Dakujem velmi pekne za odpoved, urcite si to nastudujem blizsie :) Pekny den prajem

  23. Jana 10. júna 2013

    Dobry den,ako zacat mam vela dobrych fotiek ktore by urcite aj zaujali len nevem ako sa mam dalej pohnut.dakujem za odpoved

  24. Miro Veselý 10. júna 2013

    Vytvorte si konto na niektorej fotobanke a pošlite ich. Nezaškodí predtým si načítať nejaké odporúčania na webe je dosť informácií ako vyberať fotky a čo všetko treba.

  25. Ema 31. januára 2014

    Dobry deň, prosím Vás ako je to s S.r.o.-čkom? dá sa posielať do fotobanky aj cez to? či musí byť iba živnosť? Bude treba tam uviezť nejaké ičo? dič? Dakujem.

  26. Miro Veselý 31. januára 2014

    Ema je to normálna obchodná činnosť, takže účtovne to môžete robiť aj ako sro. Ako autor fotografií by asi mal byť človek. To už treba pozrieť do podmienok používania tej ktorej služby.

  27. Stanislav 2. marca 2015

    Dobrý deň pán Veselý, páčilo sa mi vaše video.Ale mám iné záujmy. Chcel by som si na dôchodku privirobiť fotením. Ako na to ?

  28. Miro Veselý 2. marca 2015

    Stanislav tak smelo do toho. Fotenie je fajn, ak máte vybavenie a talent. Len s tým privyrábaním je to čoraz ťažšie. Tieto články som písal okolo roku 2008 vtedy bolo všetko jednoduchšie. Dnes sú fotobanky doslova obsypané fotkami, takže začiatočník má dnes veľmi ťažký štart. Keďže sám sa tak neživím, len ťažko poradím. Ako fotiť som popísal na webe digi-foto.sk kde je veľa rád. Snáď to pomôže

Pridajte komentár: