Či už chcete mať svoju svadobnú kyticu veľkú či malú, zo živých či sušených kvetov, ruží či kálii, dôležitú úlohu pri výbere svadobnej kytice zohrá aj jej cena...
3 kroky, ako odštartovať aj veľký projekt
Veľký projekt často chceme mať nielen veľký, ale aj perfektne spravený. Tak vzniká požiadavka nielen na veľa práce, ale aj na kvalitu prevedenia. Pekný sen. Ak môžete, tak týmto smerom je dobré ísť. Žiaľ klbko kvalita + kvantita + čas sú veľká hora. Pre mnohých je to neprekonateľná prekážka. Namiesto práce zastanú a nič nevytvoria.
Nedávno sa so mnou kamarát radil, ako spraviť nový web. Má výborný nápad. Chcel vedieť ideálny postup, ktorý by fungoval. Žiadna fušerina, alebo zlátanina. Chce spustiť profesionálny projekt, ktorý bude fungovať hneď od začiatku. V oblasti ktorú ovláda. Moja odpoveď bola jednoduchá: sprav si štruktúru, čo na webe chceš mať a potom do tej štruktúry začni písať články. To sa ľahko povie a ťažšie vykoná. Prešlo pár týždňov a neexistuje nič. Ani web, ani články, ani štruktúra. Prečo? Pretože navrhnúť DOKONALÚ štruktúru je najťažšia práca na tvorbe webu. Treba rozmýšľať, hľadať, kresliť, analyzovať a rozanalyzované zas poskladať. Nuž a neraz to chce ešte aj nápad, ako sa odlíšiť od konkurencie.
Či už robíte web, chystáte produkt, alebo chcete niečo vytvoriť. Najmä úvodná koncepčná a strategická práca je na začiatku často veľmi ťažko uchopiteľná. Kde začať? Ako určiť nejaké mantinely… Jednoducho veľa rozhodovania, žiadne istoty.
Preto sme sa s kamarátom dohodli na inom postupe. A ten odporučím aj vám. Neplatí to totiž len o tvorbe webov, ale v mnohých iných oblastiach.
Plánujete väčší projekt? Chcete, aby to bolo tip top? Prokrastinujete? Stop! Takto sa nikam nepohnete. Čím dlhšie sa budete dusiť v pokusoch začať, tým menej motivácie a energie budete mať. Nižšie uvedené tri kroky vám môžu pomôcť rozbehnúť sa. Budem pokračovať na konkrétnom príklade s webom. Je učebnicovo názorný.
1. Začnite robiť – provizórne, chaoticky, ale robiť!
Ak si neviete ujasniť štruktúru, alebo čokoľvek iné, zabudnite na to. Spustite ihneď nejaký web. Netreba dokonalosť, ani super kvalitu. Ale dnes nech už je niečo verejne funkčné! Napíšte prvý článok a uverejnite ho.
Je isté, že tento výsledok nebude dokonalý. Bude to asi len výkrik do tmy. Zajtra pripravíte ďalší článok a pokračujte týmto spôsobom denne. Píšte o tom, čo vás zaujíma. O tom, čo by mohlo zaujímať niekoho z vašich známych. Dôležité je, aby ste si začali pestovať návyk určitej dennej práce.
Už sa nemôžete skryť za výhovorky "dnes nič nenapíšem, lebo neviem, aká štruktúra obsahu tam vlastne bude". Začnite písať. Keď napíšete trebárs 50 článkov, môžete začať skúmať, či sa v tom nezačína akosi samovoľne tvoriť niečo ako štruktúra. Tú potom môžete neskôr doladiť.
2. Vyhodnocujte výsledky – obohatia a zmotivujú vás
Aj keď vaša úvodná porcia práce asi nebude dokonalá, bude mať pre vás význam. Najdôležitejšie je že sa dozviete, či to vôbec funguje.
- Baví vás písanie? Ak máte viesť web, nemali by ste písať s odporom. Nevydržíte dlho. Či vás to baví viete zistiť len tak, že budete naozaj písať.
- Baví to druhých čítať? Aj tento faktor stojí za pozornosť. Nie každý vie písať články, ktoré ľudia budú čítať. Na webe vám v diskusii možno poďakujú, možno vynadajú.
- Funguje váš zámer? Odmerajte, ako publikum reaguje na to, čo robíte. Na webe to je relatívne jednoduché.
Týmto spôsobom získate spätnú väzbu. Zistíte, či vás zvolený projekt baví a či ho publikum berie.
- Ak zistíte, že to nefunguje, z kratšej cesty môžete odísť a venovať sa inému projektu. Nepríjemné, bolestivé, zraňujúce. Ale čím skôr to zistíte, tým menej času miniete.
- Ak to ale bude úspešné, posilní vás to. Písanie kedy vás publikum chváli je príjemné. Pocit, že niekomu písaním pomôžete, alebo niekoho poučíte či zabavíte je príjemný. Hlavne motivuje k ďalšej práci. Viac, ako peniaze!
Ak v úvodnom "zahrievacom" kole zistíte, že váš projekt má šancu, s oveľa väčšou energiou sa pustíte aj do ťažších prác. Áno, aj skúsenosti ktoré tak získate sú na nezaplatenie.
3. Následne začnite robiť korekcie smeru a kvality
Akonáhle začnete konať, budete mať nejaké "výstupy". Pocity seba aj vašich známych. Možno aj obchodné výsledky. Štatistiky. Všetky takéto informácie potom môžete využiť. Na ich základe môžete postupne meniť smerovanie svojho projektu.
Tak budete za behu prispôsobovať celú prácu tak, aby vás čo najviac bavila a zároveň aby publikum dostalo to, čo chce.
Týmito troma bodmi sa takpovediac pohnete.
- Ak chcete začať predávať, môžete začať tým, že začnete telefonovať ľuďom v databáze. Netreba mať dokonale pripravený obchodný rozhovor. Improvizujte a vyhodnocujte.
- Chceli by ste vyrobiť dokonalú prezentáciu na poradu, ale neviete kde začať? Začnite kdekoľvek, aj v strede. Neskôr si dovyrábate aj úvodné časti.
- Chcete vyrobiť prvotriednu aplikáciu. Nedarí sa? Vyrobte najskôr niekoľko malých a neprvotriednych.
Je skvelé mať veľký sen a veľké plány. Niekto dokáže ísť na vec priamo. Väčšina z nás ale prokrastinuje. Týmto spôsobom sa viete dostať z hluchého obdobia tým, že začnete plniť menšie úlohy na inom, alebo podobnom cieli. Tým sa rozbehnete.
Alena 27. februára 2015
Tiež s tým súvisí článok o sledovaní tv, internetu. Ludia sú viac demotivovaní, lebo na internete sú dobré veci aj hlúposti. Niekedy prieskum môže ludí odradiť. Dobrý článok.