Vyhorieť môžete aj pri hľadaní práce!

O fenoméne zvanom syndróm vyhorenia (v anglickom origináli ide o burnout syndrome) už čo-to počul asi každý z nás. Samotné “vyhorenie” by sa dalo skrátene charakterizovať ako stav úplného citového a mentálneho vyčerpania, ktorý sa týka určitej profesie. Človek, ktorý sa k nemu dopracuje sa cíti úplne vycicaný, frustrovaný a pochybuje o zmysle svojej práce. Najčastejšie sa objavuje u ľudí, ktorí profesionálne pracujú s ľuďmi a jeho príčinou býva dlhodobý stres.

To sme však hneď v úvode trochu – aj keď tematicky v podstate zámerne – odbočili, pretože nasledujúcich pár riadkov nebude venovaných syndrómu vyhorenia. Čomu teda? O vyhorení síce reč bude, ale trochu inom. Vedeli ste, že „vyhorieť“ môžete aj zo samotného hľadania práce, najmä ak sa vám nedarí znovu sa zamestnať dlhšiu dobu?

Dobrou správou je, že ak si toto stresujúce obdobie ustrážite a budete sa riadiť nasledujúcimi krokmi, pravdepodobnosť toho, že sa „zosypete“ a rezignujete na akékoľvek ďalšie potrebné hľadanie práce, sa prudko zníži. Obdobie nezamestnanosti dokáže byť veľmi frustrujúce, ale nedovoľte, aby vás hľadanie práce celkom pohltilo. Bola by to škoda… Po búrke vždy vyjde slnko a tá pravá práca už iste na vás čaká!

Čo teda robiť, aby ste sa pokiaľ možno úspešne vyhli vyhoreniu z hľadania práce?

Využívajte automatických pracovných agentov

Dnes už každý kvalitnejší pracovný server ponúka pre záujemcov o prácu bezplatnú službu automatického agenta. To v praxi znamená toľko, že po tom, ako sa na stránkach zaregistrujete, prípadne si na ne aj zavesíte svoj profesijný životopis, nastavíte si, aké konkrétne typy ponúk chcete, aby vám zo stránky chodili na vašu emailovú adresu.

Čiže si vlastne nastavíte vlastný filter pracovných ponúk. Máte napríklad záujem o to, aby vám chodili inzeráty na prácu predavač-pokladník z prešovského regiónu, tak si to pár kliknutiami nastavíte a o viac sa nestaráte.

Ak sa na pracovnom portáli objaví čerstvá ponuka práce na pozíciu predavača, nemusíte sa obávať, že ju zmeškáte. Proste vám v krátkom čase príde na e-mail a vy na ňu môžete pomerne rýchlo zareagovať, kým je ešte „horúca“.

Niektoré pracovné servery zasa ponúkajú službu zverejňovania vášho životopisu spoločnostiam, ktoré práve hľadajú zamestnancov na pozíciách, ktoré si tiež sami môžete určiť vo webových nastaveniach na stránkach.

Máte tu teda zavesené svoje štruktúrované CV a prajete si, aby ho uvideli všetky spoločnosti, ktoré inzerujú prácu na poste asistentky riaditeľa. Ak si to tak nastavíte – a tiež vám to nezaberie viac ako pár minút – váš životopis majú k dispozícii všetci vaši potenciálni zamestnávatelia.

V tomto prípade nemusíte robiť vôbec nič a stačí čakať, či sa vám niekto ozve s cieľom pozvania na pracovný pohovor.

Samozrejme, nie všetky podobné automatizované služby sú vždy stopercentné a majú nejaké tie svoje vlastné chybičky krásy, takže netreba zanedbať ani poctivé klasické manuálne vyhľadávanie voľných pozícií.

Tejto únavnej „drine“ sa však nevenujte viac ako pol hodinu denne, inak vás to zbytočne unaví a môže to byť v konečnom dôsledku kontraproduktívne. Zvyšok jednoducho nechajte na moderné technológie, ktoré väčšinu tejto práce spravia za vás.

Vvy tak budete mať dostatok čerstvých síl a energie na podstatnejšie veci – kontaktovanie možných budúcich zamestnávateľov a prípravu na pracovné pohovory.

Zorganizujte si jednotlivé činnosti

Ak chcete ušetriť čas, ale aj hromadu energie, skúste zefektívniť všetky činnosti súvisiace s hľadaním práce tak, že si ich rozumne zorganizujete. Ako na to?

Pomoc je pomerne jednoduchá: vyhraďte si v rámci dňa vždy rovnaký čas, počas ktorého sa budete venovať len jednej činnosti súvisiacej s hľadaním práce. Vyhnite sa únavnému miešaniu jabĺk s hruškami.

Ako by to celé malo vyzerať v praxi? Povedzme, že si určíte, že od deviatej do desiatej doobedu budete svoj čas venovať na zosumarizovanie vhodných ponúk (manuálne, aj od automatických agentov), na ktoré sa vám zdá vhodné zareagovať.

Iný čas, napríklad od desiatej do jedenástej, si môžete vyhradiť na drobné úpravy životopisu a písanie motivačných listov na konkrétne pozície, ktoré už máte vopred vybrané.

No a úplne iný časový interval potom môžete zasvätiť posielaniu pripravených CV-čiek a motivačných listov zamestnávateľom, prípadne aj ich telefonickému kontaktovaniu.

Na čo je to vlastne celé dobré? Trik je v tom, že vám všetko pôjde oveľa rýchlejšie, ak sa v jeden konkrétny moment budete venovať rovnakým alebo veľmi podobným úlohám, ktorých splnenie si vyžaduje nazvime to uvoľnenie rovnakej „dávky intelektuálnej energie“.

Ak totiž napríklad práve píšte motivačné listy, po určitom čase ľudovo povedané „chytíte ten správny grif“ a každý ďalší vám ide oveľa lepšie od ruky. Ak by ste túto činnosť po dopísaní prvého listu ukončili a začali s druhou, vedzte, že venujete priveľa energie na samotné „prelaďovanie“ sa na iný proces.

Možno sa vám táto rada zdá na prvý pohľad triviálna, ale pravda je taká, že to funguje veľmi dobre! Skúsenosti riadiacich pracovníkov hovoria jasnou rečou: ak sa procesy zautomatizujú, efektivita práce rastie! Aby sa zautomatizovali, nedá sa stále skákať od červenej k ružovej a naopak.

Stanovte si optimálne limity

Nestaňte sa nezamestnaným workoholikom! Štúdie popredných svetových psychológov potvrdzujú, že ak sa venujete hľadaniu práce viac ako 30 až 35 hodín týždenne, môže to byť vysoko kontraproduktívne!

Nemáme teraz na mysli len hľadanie práce v zmysle prezerania pracovných ponúk a posielania životopisov či kontaktovania zamestnávateľov, ale aj čas venovaný iným aktivitám spojeným s vašou budúcou kariérou.

Do spomenutých optimálnych 30 hodín týždenne by sa vám teda mali zmestiť aj účasť na rekvalifikačnom kurze, samovzdelávanie, nevyhnutný networking a „profesijné“ sociálne kontakty.

Ideálne je, ak si čas venovaný príprave na vašu budúcu prácu rozdelíte do piatich pracovných dní po 6, maximálne 7 hodín. Víkendy si ponechajte zásadne voľné a venujte ich svojim koníčkom či rodine.

Ak túto magickú hranicu prekročíte, riskujete, že vám nezostane dostatok energie tam, kde jej budete potrebovať najviac – na pracovných pohovoroch a prípadnom zapracovávaní sa na novom pracovisku!

Niekedy je ťažké zastaviť sa mnohí nezamestnaní sú vplyvom vnútorného napätia a neistoty doslova „hecovaní“ k tomu, aby pre získanie novej práce urobili doslova svoje osobné maximum!

Nie je však dobré dopracovať sa k takémuto neurotickému extrému! Uvedomte si, že aj olympijskí športovci lámu rekordy len párkrát do roka a potom potrebujú náležitý oddych!

Vy, práve naopak, nepotrebujete podávať vrcholové výkony, ale vytrvalo a spoľahlivo dobehnúť do cieľa. S dostatkom energie na ďalší beh!

Rastislav Teplánský

Pozrite si aj tieto články:

Komentáre k článku: Vyhorieť môžete aj pri hľadaní práce!

  1. Jozef 27. októbra 2015

    Zdravím vás.Chcel by som vás poprosit o radu:Už takmer 10 rokov robím vo fabrike ako zamestnanec a som tam spokojný,chcem tam stále ostat pracovat.Ide však o to,že si chcem teraz kupit nákladnu Tatru a neviem či musím mat na nu živnost.Neako by som na tom nezarábal,iba skor nejaké fušky raz za čas.Skor Tatru beriem ako koníček,tak to poviem.Platil by som za ňu akurat poistku,cestnu dan a za mýto.Chcel by som sa teda opýtat,či tá živnost je nutná,ked pracujem ako zamestnanec vo fabrike,ale budem mat nákl.auto a sem tam niekomu niečo doveziem.Dakujem za odpoved. Jozef

Pridajte komentár: