Práca za socializmu

Za socializmu bola práca ospevovaným slovom, často sa objavujúcim vo všetkých jej podobách.

Socializmus sa hrdil tým, že poskytuje prácu všetkému ľudu. Práca bola samozrejmá požiadavka, akú mohol mať človek na štát. Zamestnanosť bola takmer stopercentná, a tak sa zdalo, že práca je naozaj pre všetkých.

Nepríjemnou skutočnosťou však zostáva, že v socializme sa od pojmom "práca", rozumelo predovšetkým "zamestnanie".

Menej sa už skúmalo, či je práca naozaj potrebná, či a ako je vykonávaná. V množstve pracovných miest, ktoré boli k dispozícii, bolo možné vybrať si prácu zodpovedajúcu kvalifikácii a človek získaval pocit, že pracovné istoty sú niečím čo sa dá zaručiť.

V skutočnosti práca v dobách socializmu bola značne deformovaným úkazom. Veľká väčšina národa zastávala názor, že všetci ľudia sú rovnakí a vznikol tak záujem o rovnostárstvo, kedy bola snaha dosiahnuť stav, aby všetci rovnakí ľudia dostali rovnako zaplatené. Dobre to znie, a ak človek dlho nerozmýšľa môže nadobudnúť pocit, že takto sa dá dosiahnuť určitá spravodlivosť, pracovná či sociálna.

Práca v socializme bola často unifikovaná a ľudia aj dostávali unifikované výplaty. Výška mzdy bola často stanovená z politických kruhov a nie veľmi zodpovedala tomu, či práca daného človeka zarobí alebo nezarobí. Výsledkom bolo, že ľudia nadobudli pocit, že všetci sme si rovní a to aj pri výplatách. V skutočnosti bol tento pocit dotovaný stranou, ideologicky.

Tak ako prácu tak aj predaj produktov mal v rukách štát. Ak mlieko stálo 2,10 Kčs a pri tejto cene sa udržalo pár desaťročí, tento stav bol vytvorený umelo. Iné výrobky boli zámerne predražené, aby sa znížila ich dostupnosť.

Rovnostárstvo, ktoré bolo podporované aj politicky však malo za následok aj rovnostárstvo vo výkone práce. Ak ste si uvedomili, že váš plat bude napríklad 2100,- Kčs za mesiac, tento plat zostával bez zmeny aj v prípade, že ste sa veľmi snažili pracovať vynikajúco. Ak ste sa flákali, a nerobili ste to príliš okato, prácu ste nestratili, pretože zamestnávateľovi, by sa nehodilo vykazovať priveľa odchádzajúcich pracovníkov. Aj tak by na dané pracovné miesto museli prijať niekoho iného.

A tak sa vytváral stav, kedy si pracovník postupne začal uvedomovať, že či fláka svoju robotu, alebo robí naplno výsledok v peňaženke je rovnaký. V tejto klíme sa práca začala meniť na frašku. Mnoho ľudí pracovalo len na oko, a ten kto by bol začal pracovať naplno, bol často smiešny.

Vznikali tak tábory ľudí, ktorí nerobili vôbec nič a niekoľkí jednotlivci, ktorí často „ťahali“ celé pracovisko hore, k výkonu.

Práca za socializmu mala z vonkajšieho pohľadu klasické znaky: plnil sa plán, boli stanovené normy. Tento plán bol však často fiktívny a bol by sa plnil úplne ináč, keby bol závislý na výške príjmu.

V pamäti mnohých ľudí zostáva obdobie socializmu zafixované s príchuťou akejsi nostalgie. Na negatívne veci človek pri spomienkach často zabúda a zostávajú len niektoré z pozitívnych zážitkov.

Pozrite si aj tieto články:

Komentáre k článku: Práca za socializmu

  1. marek 27. mája 2009

    človíčku čo si ty robil za socializmu? Boli zamestnania v ktorých sa muselo aj manuálne a tvrdo pracovať. Napríklad baníci, drevorubači-chodili ovešaný 8KG výbavou 4-5 km pešo tam potom 5 hodín píliť a pešo späť, stavbári výrobcovia betonových profilov- predsa tie tísíce panelákov nevyrástli samé od seba ,keď tvrdíš že nikto nič nerobil Človek ktorí zasklieval okná mal úkol a za deň ich zasklil a zatrel tmelom ručne aj 120ks. Ano boli profesie kde bol veget taký personalista úradník bral prachy a za nič. Myslím že nevieš o čom píšeš človíčku.

  2. stanoo 7. júna 2009

    Musim ti oponovat,kazda doba ma svoje za a proti.O socializme vies asi s plienok.Ale ludia mali prijem,aj pracu.Kolko je teraz ludi na pokraji zufalstva ze nemozu zohnat pracu.O kriminalite radsej nepisem.Nezastavam socializmus,ale mal aj dobre veci.Ak si to nezazil,prosim nepis sprostosti.Kde teraz pracujem.polovicu vyplaty dostanem na pasku,polovicu na ruku.Takto si predstavujes fungovanie statu,kde sa len odrbava.

  3. Emil 8. novembra 2009

    Bohapuste taraniny kto v tom case nezil alebo zil a bol flakac.a tie fabriky ktore sa teraz rozkradli kto postavil ha.takymito taraninami len oblbovat tych ktori uz nemaju moznost porovnania a vykreslovat socializmus ako nieco chore.ja som bol robotnik dodrziaval zakony toho zriadenia a nemal som sa zle.za sociku som postavil dom vychoval dve deti dostali vzdelanie.a kolko obycajnych robotnikov si postavilo domy.komu sa chcelo nemal problem.tak isto auto.dnes si handra beru ta len ako nastroj na dosiahnutie zisku.stavas sa len hypotekarnym otrokom a ubohym konzumentom.s laskou spominam na tie chvile socializmu.radost bolo chodit do prace a to ani nejdem pisat o aktivitach vo volnom case.vtedy mi stacili teplaky a hravali sme fotbal.teraz mate adidasky a hriska prazdne.vies kamosko ak tebou ospevovany kapitalizmus bude lepsi tak som ticho ale zatial mu nesiaha ani po paty.

  4. Ján Čúrny 17. novembra 2009

    Dúfam, že raz zistíme, prečo sa v novembri 1989 ľudia búrili proti bezplatnému školstvu, zdravotníctvu, komplexnej bytovej výstavbe, plnej zamestnanosti a sociálnym istotám. V rôznych prieskumoch väčšina oslovených respondentov tvrdí, že za socializmu sa žilo oveľa lepšie. A ja im dávam za pravdu. Medziľudské vzťahy boli na oveľa vyššej úrovni. Ľudia sa pravidelne stretávali, často si pomáhali. Ich tváre boli usmiate. Nebolo toľko kriminality, vrážd. Všetci Rómovia mali prácu, a preto nerozmýšľali o krádežiach, vraždách a prepadávaní nevinných ľudí.
    Po roku 1989 sa veľmi prudko zhoršila životná úroveň drvivej väčšiny ľudí. Mnohí z nich prišli o zamestnanie. Zo dňa na deň sa ocitli na dlažbe. Nemajú z čoho uživiť rodiny. Platy sú neskutočne nízke. Je naozaj problém z tých biednych platov zaplatiť šeky a živiť seba a deti. Lenže nikde vám viac nedajú. Ak chcete poriadnu prácu, musíte mať buď „ťažkú“ známosť, alebo musíte niekoho podplatiť. Byty sa stavajú vo veľmi malom množstve. Mladí ľudia sa boja ísť do manželstva, boja sa mať deti. Nemajú žiadne sociálne istoty. Darí sa len tomu, kto je arogantný, kradne a klame. Takže záver: Kapitalizmus je zločinecký systém, ktorý škodí slušným ľuďom.

  5. Karol 17. novembra 2009

    Jan Curny, ak tomu co si napisal, aj veris, nema ziadny zmysel odpisovat a nieco ti vysvetlovat.

  6. Ján Čúrny 17. novembra 2009

    Ťažko sa odpisuje na holé a pravdivé fakty. Žijem v Michalovciach. Osemdesiat percent mesta sa vybudovalo za socializmu. Postavili sa paneláky, nákupné strediská, základné, stredné a materské školy. Priemyselné podniky, administratívne budovy. Vôbec nie je pravdou, že človek nemohol povedať svoj názor. Môj otec si na straníckom výbore mohol povedať, čo chcel. A vôbec nešiel do basy.
    Kapitalizmus nie je systém pre slušných ľudí.

  7. Miro 17. novembra 2009

    Ján Čúrny milióny predaných DVD prehrávačov, médií, počítačov, mobilných televízorov, preplnené nákupné strediská hovoria o zúfalej ekonomickej situácii slovákov. Ceny káblovej televízie vypovedajú o krutej biede národa.

  8. Karol 18. novembra 2009

    Jan Curny, zaiste, ked bol tvoj otec komunista a predseda toho vyboru, mohol si povedat co chcel. Aspon sa prestan strapnovat. Viac sa uz vyjadrovat nebudem, nema vyznam hadat sa s ludmi ako si ty. Zi si svoj zivot v obmedzenej ohradke, ktoru mas v hlave.

  9. Ján čúrny 18. novembra 2009

    S tebou sa tiež nemá význam hádať. Pretože namiesto argumentov urážaš. Už len na úplný záver: môj otec bol úplne radový člen KSS. Už 35 rokov pracuje ako obyčajný robotník s mozoľmi na rukách.

  10. Vladimír Gábor 12. decembra 2009

    Jan, to čo píšeš bola naozaj realita, ktorá však skrachovala. To predsa nemôžeš poprieť. Keď sa auto pokazí, má ísť do šrotu, rovnako je to so socializmom.

    Na socializme je najhoršie to, že v ľuďoch vytvoril ilúziu, že veci sú zadarmo a že niekto iný sa o nich postará. To je to isté ako vytvoriť perpetum mobile… nezmysel, ktorý po čase musí zákonite skrachovať.

    Preto ľudia socializmu dnes tak trpia, lebo si nemôžu zvyknúť na celkom prirodzenú vec – že tí, ktorí sú lepší, múdrejší a šikovnejší, môžu zarábať viac, než tí, ktorí takí nie sú. Že človek sa musí o seba postarať sám, ak chce byť slobodný a chce sa mať dobre.

    Že nebola kriminalita? No nebola, pretože, aj keby bola, tak sa o tom nikto nedozvedel, pretože bola taká cenzúra, že všetko muselo byť ružové.
    Používať štatistiky sytému, ktorý nie je vnútorne slobodný je smiešne. A porovnávať to s dnešným systémom, ktorý síce nie je dokonalý, ale aspoň otvorene umožňuje vlastnú kritiku a vylepšovanie… to je ako porovnávať opicu (socializmus) s človekom (kapitalizmus).

    V socializme kradli všetci – kto nekradol okrádal vlastnú rodinu. :-) Doteraz vidím, že ľudia, ktorí sú vo vládnej garnitúre SMERu sa tak správajú. To je tá socialistická morálka, ktorá nám tu zostala.
    Za komunizmu sa prenasledovali a zatvárali odporcovia – kriminálny bol samotný režim, ktorý terorizoval ľudí, ktorí s ním nesúhlasil a chceli na ňom niečo zmeniť. Hovoriť o tom, že vtedy nebola kriminalita a zabudnúť spomenúť, že samotný režim sa správal ako kriminálnik, ktorý zatváral ľudí pre nič, je popieranie nosa medzi očami.

    To, čo žijete teraz, to je skutočný život, nie to, čo bolo za socializmu – preto to zákonite muselo skrachovať.

    Ak bolo vtedy tak fajn, prečo to skončilo? Prečo ten úžasný systém bránil vlastným občanom odísť z republiky žiť do iných krajín, kam chceli?
    Pretože na nich parazitoval a keby im dovolili odísť, stalo by sa jediné – všetci normáli a šikovní by zdrhli za hranice a zostali by v socializme žiť len tí, ktorých systém naučil, že sa o nich postará. Ale zrazu by sa nebolo z čoho starať…

    Len slepí nevidí, že to, čo vychvaľuješ sú rozprávky starej matere, ktorým ľudia možno na začiatku verili a boli presvedčení, že môžu fungovať. Ale aj keď chvíľu fungovali, nadšenie opadlo a milý socialistický blok začal za kapitalistickým ťažko zaostávať.

    Socializmus je dobrý pre deti, rovnako ako rozprávky. Na nich sa človek naučí, že sa treba usilovať o dobro a zlo potláčať. A tak je to správne, ale aj deti raz musia dospieť a pochopiť že sa o seba musia postarať sami a nepríde nejaký bohatier, ktorý sťatím trojhlavého draka vyrieši všetky problémy všetci si budú krásne svorne nažívať, až kým nepomrú…

  11. roman 20. decembra 2009

    Vladimir Gabor:
    „Preto ľudia socializmu dnes tak trpia, lebo si nemôžu zvyknúť na celkom prirodzenú vec – že tí, ktorí sú lepší, múdrejší a šikovnejší, môžu zarábať viac, než tí, ktorí takí nie sú. Že človek sa musí o seba postarať sám, ak chce byť slobodný a chce sa mať dobre.“

    s tym sa da suhlasit, ale s malym dodatkom, ono to moze celkom fungovat v takej Bratislave.
    Ale skuste byt „mudry, sikovny, lepsi“ v takych Michalovciach. Bardejov. Rimavska Sobota…. Revuca…atd. atd.
    Tam sa clovek moze aj rozkrajat, ale slusnu pracu nenajde resp. svoj biznis tazko rozbehne, lebo to suvisi aj s kupyschopnostou obyvatelstva (zriedkave vynimky potvrdzuju pravidlo)
    a riesenim nie je odist z rodneho kraja, predat byt za 15 000 eur, a s tym sa odstahovat aj s celou rodinou do BA ??? Ludom v takej situacii budete asi tazko vysvetlovat mantru „staci byt sikovny, mudry, lepsi“. Len sa naozaj skuste vzit do takej situacie.

    ale inac paci sa mi zaverecne prirovnanie:
    „Socializmus je dobrý pre deti, rovnako ako rozprávky. Na nich sa človek naučí, že sa treba usilovať o dobro a zlo potláčať. A tak je to správne, ale aj deti raz musia dospieť a pochopiť že sa o seba musia postarať sami a nepríde nejaký bohatier, ktorý sťatím trojhlavého draka vyrieši všetky problémy všetci si budú krásne svorne nažívať, až kým nepomrú…“ :)
    tak to bolo, bola to pekna utopia, ako aj ine systemy, myslienky su pekne, realita uz ina. Ako aj ten ideal o volnom trhu ktory vsetko vyriesi a vsetci sikovni sa maju lepsie ako ostatni.
    Taki sme my ludia ktori potom tie myslienky pretavujeme do reality.

  12. evica 16. mája 2010

    Vazeni, ja som zila za socializmu a modlim sa kazdu sekundu aby sa ta doba vratila. Dala by som za to pol zivota.

  13. Otvorenahuba 19. augusta 2010

    No ten cloviecik ,co pisal o praci za sociku,asi v tom rezime nezil.Mna vyhodili z VS,za to ze som nechcel vtupit do KSC,mam to este aj na papieri zo skoly potrdene,ze som ANTIKOMUNISTA,ale prisambohu Vam poviem,ze ci by som chcel zit pred r.1989,tak to beriem vsetkymi dvadsiatimi prstami aj na nohach!!!Rok 1989 a tzv.nezna revolucia pre mna znamena : rozkradnutie spolocneho majetku,znicenie skolstva,znicenie zdravotnictva,ti co su akoze dnes tzv.sikovni podnikatelia,ti vacsinou privatizovali to,co tu narod ceskoslovensky tvoril 50 rokov a za 5 mesiacov tento majetok zdecimovali,poprepustali zamestnancov a vytunelovane fabriky,resp.prazdne budovy odpredali zahr.kapitalu ako stavbu,nehnutelnost!Dalej pre mna revolucia znamena:zbedacovanie robotnikov,mladych rodin,ozobracovanie chorych,zapredanost kapitalu,konzumna spolocnost,nasilie,extremne zvysena kriminalita,drogy,rozvodovost,nekvalitne -rozvratene rodiny,nezamestnanost…a rada dalsich negat.zalezitosti spojena s kapitalistickou spolocnostou tzv.volneho trhu.
    Mladi chlapci dnes po 18.-ke,ak nejdu na VS,nemaju pracu,bludia kade tade,ejj veru zakl.vojenskej sluzby aspon na pol roka je treba,lebo tak su hlupucki niektori,ze nevedia ani kliniec kladivom pribit!Zato vsak vedia googlovat,surfovat a chujoviny na pokecoch pisat!
    Oj mladez nasa,tys hnojitelkou rana!!!Zelam im vesely dochodok s druhym,tretim ,pripadne aj stvrtym pilierom dochodkovym…len cakajte….raz to pride!
    Pan s Vami!

  14. Igor Vrana 5. októbra 2010

    Som síce mladý a neskúsený, a o socializme viem iba z rozprávania, ale čo vidím teraz nie je dobré! Je mi absolutne jedno aký bol socializmus a ako sa klamalo, zatváralo, ale teraz keď sa obzriem tak je to samí bezďák, feťák, zlodej a pod. Tí ľudia takí nechceli byť!

    Darwin alebo Nietzsche hovorí o prirodzenom výbere, resp. dravosti až predátorizme medzi jedincami. To sú skutočné kapacity a uznávaní intelektuáli minulého storočia. Adam Smith a jeho trhová ekonomika stojí na rovnakých princípoch – konkurencia a neviditeľná ruka… Ale aby som šiel k pointe. Oni sami nikdy neokúsili biedu, boli to pózeri sediaci na drahých stolcoch, ktorí diskutovali v klubovniach pre zazobaných so zbohatlíkmi o nesmrteľnosti chrústa a naparovali sa tým, kto má väčšiu publikačnú činnosť.

    Moderní intelektuáli, ktorých nebudem menovať, stavajú

    I samotný Dalai Lama , ktorý nemá v láske Čínu skonštatoval, že socializmus v jeho čistej ideologickej úrovni je najrozumnejší a najoptimálnejší politický systém.

    Aby som to uzavrel – politika má slúžiť ľuďom, nie ľudia politike. Nebaví ma chodiť na referendum, ktoré má jasnú odpoveď. Nechcem sa zaoberať tým, kto čo spreneveril, vytuneloval a tď. Zaujímajú ma informácie. Ako byť lepší, ako sa zlepšiť, ako pomôcť seba a všetkým okolo mňa. Tá skvelá konkurencieschopnosť každého unavuje a do života vnáša jeden problém na ktorý inteligencia 21.storočia upozorňuje – rastúce nároky. Tieto nároky a požiadavky neúmerne rastú. Systém sa čoskoro pohltí. Ekonomické krízy budú častejšie. Žiť na dlh sa nedá večne. Ľudia, čo vidia trochu do vysokej ekonomiky a neboja si zakrývať oči o tom dobre vedia, vedeli to aj tí, čo to vymysleli… je to dlhodobý proces, ale ak sa chce predísť dlhodobému trápeniu je vhodnejšie začať uvažovať striedmo – eutropisticky.

    Cena pozemku sa vyčísľuje tiež na základe nejakých kritérií (uvádzam len na zlepšenie predstavy). Tak popremýšľajte, kde by ste chceli bývať, čo Vás poteší viac – pohľad z okna na bezdomovcov a nevrlých a nešťastných (opitých) ľudí, rozmlátenú ulicu alebo na usmiatu, vzdelanú susedu so susedom, ktorí Vám nezávidia a ešte sa Vás opýtajú ako sa máte a či dnes niekam spolu nezájdete? Čiže Áno, mám záujem byť lepší, no nie na úkor iných a nevidím na tom nič zlé.

    Iba ojebávači a iní chrapúni môžu súčasný systém obhajovať a súdiť socializmus ako chybný, retardovaný a zabrzdený. Je pravda, že nebol dokonalý, ale rozhodne nebol stavaný proti ľuďom.

    Ešte pozn.: Socializmus bol ideálnejší predovšetkým pre pracovnú triedu. Pre tých ostatných… to si vieme všetci dobre domyslieť. Preto je len otázkou času kedy príde nové ideologické hnutie s veľmi obdobnými základmi, ktoré by vyhovelo všetkým pracovným skupinám.

  15. Lukáš 6. októbra 2010

    Socializmus má jednu obrovskú chybu. NEDOKÁŽE fungovať večne.

    Aby všetci mali prácu, musí sa aj vo veľkom vyrábať. Lenže v našej pokrokovej dobe človek vyrobí viac ako dokáže spotrebovať a to znamená, že ponuka prevýši dopyt.

    Keďže všetci musia mať prácu musí sa aj naďaľej vyrábať, ale výrobkov je toľko že ich jednoducho nemá kto kupovať. Tento stav zákonite musí nastať a nedá sa tomu vyhnúť.
    Stalo sa to aj u nás. Kopa vecí sa vyrábala len na sklad…

    A tu nastáva ten problém. Firmy aj naďalej vyrábajú, ale namaju za to zaplatené, no nemôžu znížiť výrobu, pretože by museli prepúšťať a to im systém nedovolí.
    Ako dlho si myslíte, že dokáže firma platiť svojich zamestnancov?

    Výsledok socializmu dohnaného do krajnej fázy je napr. Grécko.

  16. Miro Veselý 6. októbra 2010

    Igor problém je ten, že v socializme sa mlčalo o veciach, ktoré boli. Tak sa môže zdať, že bolo horšie. Život si určujeme my, nie režim. Ak ťa ale režim zbaví slobody, tak je to zlé.

  17. Majky 13. decembra 2010

    Tusim tu pisete o tom ze v sucasnosti je snaha a sikovnost vsetko, ja si myslem ze dnes ovladaju svet peniaze a peniaze robia peniaze, kto nema zaklad nema nic. Rec bla aj o cenzure za socializmu, neverim tomu ze veci o ktorych informuju media sa 100% pravdive.

  18. Rastislav 19. decembra 2010

    Ahojte pekne sa zabavam na prispevkoch a len to poukazuje ako ta minula doba zdeformovala urcitych jedincov.Ja som prezil iba cast zivota v tej krasnej dobe ale spomienky mam viac ako zive .Nekonecne rady v obchodoch kde som musel cakat uz od 6 rana a vyber bol len zakladne potraviny.vsetko naokolo tu bolo rozbite neupravene budovy cesty atd.Ale to ani tak nie je podstatne ale najhorsie je ze sociik dal iluziu v tom ze sa ludia nemusia starat a on sa o nich postara.Tou chorobou som trpel aj ja po revolucii a trvalo mi to niekolko rokov(bohuzial) pokial som nenarazil na par mudrych knih ktore mi konecne potom otvorili oci.Zacal som pracovat (na sebe )vzdelavat …zhanat kapital zhodnocovat svoje uspory a nie ich iba konzumne minat na nepodsatne veci bez rozmyslu.A veci nabrali zrazu spravny smer.Proste treba uvazovat ako a byt ochotni spavit nieco pre zmenu v svojom zivote ale to dost boli a vela ludi nie j ochotnich nieco pre to nieco urobit.A preto bude stale vecsia nerovnost.Ano kazdy ma iny start v zivote a niekomu sa moze zdat to nespravodlive ale ..taky je zivot.Vsetko je iba v hlave a nestracat cas hlupostami ako ja teraz pri tomto clanku :)…prajem vela uspechov.A pozor nikdy nie je neskoro zacat odznova takze treba popracovat ale hlavne najprv hlavou

  19. veronika 5. januára 2011

    v niečom s tebou súhlasím,som dôchodkyňa takže som prežila všeličo aj rady v obchodoch,máš pocit že teraz nie sú?teraz najdeš v obchode všetko nieje žiaden podpultový tovar pre známych,no žiaľ veľa ľudí sa môže na ten tovar len dívať.dalšia vec nie každý sa dokáže prispôsobiť dobe a to je hlavný problém,vieš ako dieťa som vyrastala do 6.rokov bez elektriky ešte u nás nebola.doba ide rýchlo do predu dnes ako dôchodkyňa si privyrábam prácou cez internet,jedna pravda je ,že človek sa učí celý život a aj tak umrie sprostý, lebo všetko sa nedokáže naučiť,otázka znie či sa chcú ľudia učiť nové veci prispôsobiť sa dobe.je veľa mladých ktorý sice ovládajú Pc,no využívajú ho na hry….nie na to aby si zlepšili finančnú situáciu.

  20. Matej 17. augusta 2011

    Najjednoduchšie je vyhovárať sa na to, že je človek z východu a tam nie je práca a musíš mať známosti alebo podplácať a bla bla. Tí, čo máte takéto reči, uvedomujete si vôbec, že si sami sebe ospravedlňujete vašu biedu ? Vy sa neospravedlňujete za váš biedny život nám, ale sami sebe. Sami sa utvrdíte v tom, aká je zrovna tá vaša situácia komplikovaná a neriešiteľná. Len jedno poviem. Máte zdravé ruky, nohy a hlavu !? Ak áno, choďte makať. Vyprodukujte kapitál a zhodnocujte ho. Nezáviďte privatizérom ich rozprávkové zisky a zlodejom ich lupy. Starajte sa o seba.

  21. Ferko Drevko 10. marca 2012

    Uplne dávam za pravdu Jankovi Čúrnemu.Ľudia ktorí sú za kapitalizmus určite za socializmu boli v plienkach,tak neviem načo poukazujú na socializmus.Kapitalizmus je vykorisťovanie človaka človekom.Darmo,že si dnes môžeme povedať čo chceme a čo je s toho prd.Že voľakedy bola práca a robota nech Vás to až tak netrápi,dnes robíš z vyplazením jazykom a si ojebkany na každom kroku.Ďalej sa tiež nebudem vyjadrovať.Jedine som zvedavý čo si dnes zvolil dobro či zlo.

  22. netan 19. októbra 2012

    Kapitalizmus umiera. Centralizácia ekonomickej moci v rukách nadnárodných korporácií už v podstate likvidovala jeho hnací motor – slobodnú konkurenciu. Nevyhráva lepší produkt (výrobok, služba ..) ale mocnejší producent. Monopolizácia zotročuje občana. Volení zástupcovia ľudu sa po voľbách stávajú obchodnými zástupcami finančnej oligarchie.
    Demokracia v skutočnosti nikdy neexistovala a dnes to je prosto len divadlo („volič je blbec“ – spomeňte Gorillu). Súčasné vleklé krízy bohatých krajín už nie sú bez násilia riešiteľné ožobračovaním krajín východného bloku a tretieho sveta. Vo vzduchu visí hrozba vojny, zánik civilizície.
    Existuje možnosť lepšieho svetového usporiadania, schopného čeliť vlastnostiam ľudskej rasy – hrabivosti, mocichtivosti, sebectvu? Je možné realizovať životaschopný demokratický socializmus? Alebo je spoločnosť odsúdená k zániku, resp. ku vzniku malých komunít/regiónov s obmedzenou schopnosťou komunálne uspokojovať potreby ľudí? Vrátime sa do 19. storočia? Podľa prognostikov to nie je vylúčené.
    Socializmus je humánna, krásna myšlienka. Jeho „budovanie“ zorali obmedzenci v komunistickej strane, tuposť národa, ale predovšetkým všestranny, agresívny a trvalý útok USA (vlastne Wall Streetu) s jeho ekonomickou prevahou, vojenskou silou, masívnymi klamstvami a agentmi typu Václav Havel a spol.
    Som presvedčený, že ľudia, ktorí skutočnľ žili za socializmu (chybného a chybujúceho)ho považujú za nezrovnateľne prijateľnejší a dokonca vetšinou radostnejší spoločenský systém ako kapitalizmus. Samozrejme,nezabúdam na prenasledovanie a útlak skupiny intelektuálov a umelcov v období tzv. normalizácie, ale pri všetkej úcte, oni nie sú smerodajní. Smerodajná je väčšina, ktorá produkuje hmotné statky a triviálne, ničmenej nevyhnutné služby.
    S údivom a bolesťou čítam názory mladých ľudí, pomýlených a otupených súčasnou propagandou a zbožňovaním individualizmu. Sú ďalšími v nespočtu obetí nehumánnej propagandy, vyloženého klamstva a genocídy zdravého rozumu v slovensky vysielajúcich nemeckých, angloamerických a holandských komerčných televíziach, ba dokonca vo verejnoprávnych médiach.
    Autor tohoto článku má v mnohom pravdu. Unikla mu maličkosť: Obdobie socializmu napriek opísaným chybám bolo pre väčšinu ľudí lepšie ako súčasnosť.

  23. Matúš 12. novembra 2012

    no dobre vsetky tie reci o skvelom soc su dost brutalne.ak sa sistem ma zalozit na tom ze poberiem ludom majetky a rozdam aj tim ktori mali hole zadky tak dakujem ako bisa vam lubilo pani obhajcovia socializmu kebi vam rozkopli dvere a vsetok vas majetok znarodnily ako to urobily vela gazdom a podnikatelom u nas aj v cechach,a neboli to vsetci zlodeji a zli gazdovia pocul som vela od starich ludi ako mali gazdovia radi svojich takzvanich paholkov.aj ten vas slavni slovnaft stoji na sukromnich roliach ktore sudruhovia akosi zabudli viplatit,a kolkych ludi vihnali kvoli vodnym dielam s domovov nic nie je zadarmo ako to tvrdily sudruhovia za vsetko treba platit skor ci neskvor a kebi nebolo sudruhov tak sa dnes nedostane k moci bar aky hajzel aj to si treba uvedomit chodim po svete tak vidim ako sa maju ludia a nebol tam socializmus tak asi tolko a banboh vas opatruj kazdi mame svoj nazor ale to neznamena ze sa budeme urazat ja len diskutujem

  24. Pavol 17. novembra 2012

    Matúš,máš pravdu bolo to kruté ked ím komunisti zobrali role a fabriky po roku 1948.Ak to porovnám s tým čo bolo po prevrate 1989 ked obrovký štátny-spoločný majetok bol rozdaný,rozkradnutý,sprivatizovaný aj za korunu úzkou skupinou vyvolených bol to podobný zločin ako po roku 1948.Stále sa píše že za socializmu sa kradlo,lenže treba to porovnat čo a kolko sa vtedy kradlo a kradne teraz, je to obrovský rozdiiel,ako sa práve teraz kradne a beztrestne.Preto musia napr.učitelia robit za mizerný plat,vlády sa vyhováraju že nie je penazí prečo a kde sú?!!!

  25. sana 27. novembra 2012

    socializmus bol dobry preco. lebo ludia mali prácu a ked sa niekomu priklad nechcelo pracovat tu tak mohol si vyberat kam len chcel zamestnanost vtedy bola 100. percentná ludia sa správali k sebe dobre neboli hádky bitky vrazdy vyhrásky ani vlámanie nic vtedy aj vlaky a vsetko iné isli a teraz ked sa pozriem co je v dnesnom svete je mi smutno vsetko drahé nezamestnanost kriza vrazdy atd ako sa ten svet zmenil to je moj názor ze keby sa dalo vrátit sa do minulosti urcite by som nezaváhal a prajem si aby sa socializmus este raz sa vrátil sani

  26. sandi 27. novembra 2012

    socializmus bol dobry lebo ludia mali 100 percent zamestnanost a mohli si vyberat co a kam chcú pracovat vsetko fungovalo neboli vrady vyhrázky atd a teraz vsetko ide solu nezamestnanost ludia trpia vrazdy klamstvo vrazdy atd vtedy to nebolo keby sa vrátil socializmus bol by som velmi rád tozo je moj názor

  27. lucia 27. novembra 2012

    hm neviem podla mna socializmus nebol taky dobry podla mna teraz je vsetko lepsie a jednoduchsie svet je moderny práca je tiez atd a cotu pisete a hovorite o socializmu je blbost vtedy bolo tasie zit vrazdy vlámanie vyhrázky klamstvá odpor a iné a nepáci sa mi vás názor o kapitalizmusi a o demokracii ste iny ako mi aj v obchodoch je vsetko lepsie a kvalitnejsie takze vás názor je tak skoro o nicom teraz je dobry svet skoro 100. percentná ak to nechcete pochopit lutujem a zite len s vasou socializmom dovi lucia

  28. Zdenka 4. decembra 2012

    Lucia,pochopiť názor sandi a sana môže len ten kto tú dobu prežil .Ja som ju prežila a viem ,že majú pravdu .Moje detsvo bolo bezpečné ,moji rodičia nemali obavy ma pustiť von.Mala som šancu na školu,na byt,na prácu .Nemohla som sice vycestovať kam by som chcela ,ale to nemôžem ani teraz!!Nemám peniaze ! Robím vyše tridsať rokov a nebudem mať ani dôchodok z ktorého by som dokázala aspoň skromne vyžiť.Mám strach ísť po 12hodinovej šichte domov z práce ,že ma niekto umláti! Nikto by sa ma nezastal.A ty si myslíš ,že väčší výber v obchodoch môže zatieniť tú dobu?

  29. Alena 4. decembra 2012

    Tiež ako Miro povedal že v televíznych reklamách vás chcú presvedčiť že keď si nekúpite najmodernejší mobil iné veci tak nemáte nič. Radi ovplyvňujú ludí kôli peniazom ktoré na nich zarábajú. Potom si ludia nevedia nič vážiť. Neuvedomujú si že sa snažia ludí ovplyvniť nie vždy na užitočné veci, niekedy na hlúposti. Pokúpia si veci ktoré nepotrebujú namiesto toho aby si kúpili čo potrebujú.

  30. sanika 7. decembra 2012

    milá lucia ty co piseš o socializmu neni pravda ale my zdenka a spol sme vtedy už žili a vieme že čo vtedy bolo je pravda ty si ešte tú dobu nežila kolko máš rokov ja mám 33 a že teraz je lepší svet to neni pravda teraz je krutý svet nezamestnanosť zatváranie podnikou atd vtedy tie veci neboli mohol si vyberat hocičo nie ako teraz a viem že sandi sana a zdenka majú pravdu a týmto ich pozdravujem a ešte niečo teraz je zlý svet a nie v tú dobu

  31. Miro Veselý 7. decembra 2012

    Niekedy ma prekvapí, ako dokáže propaganda + pamäť vytvoriť obraz niečoho, čo neexistovalo. Nemienim vstupovať do polemiky, len pripomeniem:
    – pamäť má tendenciu zabúdať na zlé. starí vždy spomínali na staré dobré časy. aj keď boli mladí cez vojnu.
    – za socializmu sa do novín nedostalo veľa vecí. vznikala ilúzia, že neexistujú niektoré javy
    – dnes médiá kreslia negatívny obraz sveta a ľahko podľahnúť ilúzii že všetko je zlé

    o pár rokov aj o dnešnej dobe budeme hovoriť že bolo dobre.

  32. sanika 7. decembra 2012

    miro neviem ale v dačom máš pravdu že vtedy sa nedostávalo vela veci do televízoru ale to bolo podla mna lepsie teraz ked sa niečo stane sú plné noviny a celé slovensko len o tom hovori atd takže miro máš pravdu v tomto ale lepšie je nevediet o takých veciach než naraz zistiť že celé slovensko vie o tom že čo robíš hm a podla mna dávno to bolo lepšie ale každý má na to svoj názor

  33. lucia 7. decembra 2012

    mily ludia ja nepochopím ako môžete byť tak zaslepený dávno sa tažšie žilo teraz žijeme slobodne sme volny a zamestnanie je tiež tak na 80 percent teraz je lepší svet než vtedy ja tiež robím vo firme 2 roky a viem načo stojím aj obchodoch sú vsetko lepšie a kvalitnejšie veci a a lacnejšie a za socializmu to to nebolo vtedy bol zlý svet a nedobré sa správanie a všetko drahé

  34. Alena 7. decembra 2012

    Teraz tiež nie sú všetci ludia dobrý. Samé zločiny v práci ludia nadávajú na psychický teror, málo zarobia. Ludia si málo dôverujú kôli podvodníkom. Bulvár píše nezmysly, vymýšlajú si príbehy aby to kupovalo čo najviac ludí. Ohovárajú slušných ludí ktorí niečo dokázali potom na nich ostatní neprávom nadávajú. V tv sa bavili v neakej relácii že sa už bulvarizujú tiež bežné neškodné správy, že je to taký chaos že nikto nevie čo je pravda čo výmysel. Kedysy hrali v rádiách veselé pesničky teraz moc nie. Teraz je ten štýl taký iný. Vtedy boli lepšie filmy, teraz je všetko viac komerčné. Každé obdobie bolo niečo negatívne, niečo pozitívne. Teraz sú reality show kde si nadávajú namiesto toho aby dali niečo poučné.

  35. Alena 8. decembra 2012

    Pre niekoho je lepšie pre niekoho nie. Ťažko povedať. Ludia sa sťažujú že je chudoba, zvyšujú dôchodkový vek, je neistota.
    Niektorí hovorili že tie normy sú také vysoké že to čo robotníci vtedy robili za 8 hodín, teraz musia urobiť za 4 hodiny. Platy sú malé, výrobky sú drahé. V niektorých iných štátoch je to lepšie.

  36. sanika 8. decembra 2012

    milá lucia neviem ty ako vnímáš tento svet ale v nedobrom zmysle áno má pravdu alena že teraz je všetko ťažšie nezamesntnanosť prepúšťanie nízké platy zatváranie podnokov a pod. ohovárania,vyhrážky výsmech terorizácia klamstvo teraz v televizíí a vsade píšu velakrát nezmysli čo ani pravda neni a stále vulgárne nadávajú atd nie žeby dávali niečo rozumné a poučné to nie aj filmy boli velmi dobré atd a teraz vždy len také ktoré aj človek vyskočí na plafon tak povediac o ničom tento svet sa velmi zmenil a neviem prečo dávno toto nebolo a teraz každý den len toto pocúvám takže milá lucia zamysli sa nad sebou že čo píšeš lebo to čo ty hovoríš nie je tak spozdravom sanika

  37. lucia 8. decembra 2012

    milý ludia čo je s vami kdeto žijete socializmus bol krutý komunizmus vela sa špekulovalo drahé výrobky nízké platy aj klamstvo tekže vy nevidíte že teraz je lepší život žijemev demokracíí vo volnom svete nie sme závislí s nikým jako v socializme je lepší a milšý svet aj platy sú skoro 90 percetnejšie lepšie povedané dobré a vy to nevidíte neviete to pochopiť kde to žijete ešte stále v socializme asi hej neviem pochopiť že prečo ste tak zaslepený to neviem ale ked sa pozriete tam aj tam zistite prečo mám pravdu dnešný svet je výborný moderný hm moda a všeličo iné lucia

  38. ethan 8. decembra 2012

    milá slečna lucia názori ako miro ján čurný evica otvorená huba sana asandi zdenka alena to je všetko pravda pravdúca lebo aj ja som už vtedy žil i ked mám 31 roku na vela veci si pamätám z toho obdobia ty si vtedy ešte nemohla žiť lucia napíš už kolko máš ty rokou že tak nenávidíš socializmus socializmus nikomu neurobil zle ale demokrácia atd áno podla teba prečo prepúšťtajú ludi preco dostávajú nízké platy pečo nedostanú dôchoko apod moja krstná tento rok išla na dôchodok a plače a je jej smutno že dostane len 360 eur a to nehovorím že má odpracovaných až 42 rokou a musí sa stým zmierit ja tiež pracujem už 5 rok a dostávám 432 eur a to nehovorím že od januára už aj ja som prepusteny dňa 30 januára a kde si nájdem novú robotu čo mám robiť mám dve deti ako ich uživím čo bude snimi a ty chválíš tento svet tento svet ide nie že hore ale stále nižie dolu vodou už som aj dal novú žiadosť zamestnanie na 4 rôzné miesta a zatial nič ale aj som sa bol tu blízko sa opýtať či nepotebujú výpomocníka a odpoved bloa takáto že nie že aj od nich od nového roku musia prepustiť 30 ludí povedané robotníkov takže na záver kapitalizmus umiera a cím lepšie stále to to bude horšie takže lucia porozmýšlaj nad čím že co píšes lebo ty si vtedy nežila . pozdravením ethan

  39. gabriela 9. decembra 2012

    vážený ja som žila za socializmu a musím vám to povedať že máte pravdu ale nepáčí sami názor niektorých ako sa vyjadrujú mohla som vtedy pracovať hocikde som vyučená kuchárka a poviem vám že vtedy som mohla aj vyberať že kde by som vedela nájsť to pravé miesto i ked som aj večer isla domov príklad o 22.30 som nemala strach ale v dnešnej dobe je všetko inak bohužial už nepracujem skoro rok lebo ma preustili znížili aj platy a prepúšťali teraz sme pracovli za 380 eur to je skoro nič a nehovorím o iných takže tlko teraz je velmi krutý a tažký tento svet aj život takže keby sa tá doba vrátila bola by som stašne rada a šťastná s pozdravom gabriella

  40. angela 10. decembra 2012

    teraz si myslím že teraz je pepší svet ako bolo dávno . teraz žijeme volný život a som rada že je svet a slovensko volné ja by som nechcela žiť v období ked bol socializmus preto som rada že už je to dávno za nami . a musím pochváliť a dať pravdu lucíí lebo čo ona píše a hovorí je pravda v obchodoch sú lepšie ceny aj moda podla mňa aj zamestnanosť je lepšia ako bolo za socializmu teraz je ten skutočný dobrý svet angela.

  41. fofo 11. decembra 2012

    mila angela alias lucia. kedze neuvadzate kolko mate rokov, domnievam sa na zaklade toho co ste napisali, ze ste mladucke zaby, ktore nedavno skoncili skolu. Taktiez nie je jasne z akych pomerov vychadzate (ci mate za sebou bohatych rodicov) a ani z ktoreho regionu ste (Bratislavsky kraj). Je mi jasne, ze nema zmysel vas presviedcat o tom ci skor bolo lepsie alebo horsie. nezazili ste tu dobu tak porovnavate len z toho co ste poculi.

    Predpokladam, ze teraz zijete same a starate sa len o seba. Mozno vas este podporuju rodicia.

    Snad sa dobre vidate, pripadne budete uspesne v praci, lebo ak nie tento skvely kapitalizmus vas zrazi na kolena pokial ste chori, stari, nezamestnani, slobodne matky a podobne. A bude jedno, ze v obchodoch maju skvele handry ked si ich nebudete moct kupit. Ani nikam nevycestujete, lebo nebudete mat za co. A sloboda slova? Ste naivni, ak verite sucasnym mediam ktore vlastnia zaujmove, castokrat nadnarodne spolocnosti. Citite sa byt slobodne, tak verte, ze vacsina vasej komunikacie na mobiloch a na internete je nejakou formou kontrolovana a snahy su o ich cencurovanie. Potraviny? Zil som dlho v zahranici a z prvej ruky viem ako zahranicne firmy prebaluju tovar a potraviny pre vychodny trh.

    Za sociku sa ku nam chodili Rakusaci napchavat, lebo nase potraviny boli ovela kvalitnejsie koli vyssej kontrole. Teraz chodime ku nim, lebo toto sa uz neda zrat.

    Rodicia nemuseli mat strach nechat deti volne sa vonku hrat lebo vedeli, ze su v bezpeci. Kruzky a sportove kluby boli zadarmo alebo za symbolicku cenu. Cestovat sme mohli vacsinou do krajin socialistickeho bloku, ale vacsinou to stacilo. Aj teraz ludia vacsinou cestuju za morom do chorvatska. Cez leto sa organizovali z firiem rozne pionierske tabory alebo rozne zajazdy pre zamestnancov.
    Ludia boli pokojnejsi, lebo vedeli, ze pracu maju istu a po praci maju dost casu pre seba a rodinu. Skola a zdravotnictvo boli zadarmo a na vysokej urovni. Dnes si do nemocnice musite priniest takmer vsetko a rodicia skolakov dotuju skoly, lebo stat na to nema. V potravinach sme boli samostatni a este sme zarabali na ich vivoze. Mali sme rozvinute strojarske firmy. Existovali rozne nenavratne pozicky pri vzniku manzelstva alebo pri narodeni dietata. A co sa tyka platu. Ludia zarobili 1000 az 2000 KCS. Ale mlieko stalo 1 KCS. To je ako teraz 1Euro. Ale kolki maju dnes plat 1000 az 2000Euro.
    Za sociku sa stavalo dost bytov na to aby kazdy mohol byvat. Este dodnes zijeme v tychto bytoch, lebo na nove nemame.

    Znarodnenie urcite nebolo spravne tak ako sa uskutocnilo, ale ruku na srdce ani privatizacia a nasledne rozpredanie statneho majetku nebolo fer. Pochybne tendre na ktorych nas stat stratil miliardy.

    Je toho vela a uz sa mi to nechce rozpisovat.

    Vsetko je o prioritach. Pre mna bol socializmus pokojnejsi a lepsi pre zivot. Mal strasne vela chyb a ublizil vela ludom. Ale stale menej ako kapitalizmus. Nie je nahoda, ze ludia ktori tu dobu zili spominaju na nu s radostou. Idealne by bolo nieco medzi tym. Uz je len na nas ako to bude dalej. Svetu mier a pokoj ludom dobrej vole :-)

    Houk

  42. duri 11. decembra 2012

    Plne suhlasim s tymto nazorom,mam daco cez 44 rokov takze si co to pametam,veru mnohi z tych co v 89-roku strngali klucami asi toto necakali,trosku sa motam po europe a mam zbehanych aj par obchodov v roznych statoch,tak ako je napriklad mozne ze v nemeckom lidli kupite mnoho potravin lacnejsie ako u nas?a to radsej ani nehovorme o ich platoch alebo dochodkoch,veru kto dnes napise ze mu je ,,dobre,,tak je bud uz za vodou,alebo nepoznal ,,mapu,,pred revoluciou,ludia boli k sebe iny,ludskejsi,vzathy boli kamaratskejsie,ved dnes kazdy z nas,,obycajnych ludi zije v neistote,riesi existencny problem-ako dalej, a ked aj stretnete po case nejakeho znameho,prve slova su ako zijes-kderobis??,pred tym boli ,,pod dame pojednom,,bohuzial dobre uz bolo a nenadarmo sa vravi ze sa siri chudoba,bieda.Ved ludia si uz beru aj pozicky na stravu tak ,,AKY LEPSI SVET???

  43. Miro Veselý 11. decembra 2012

    Niekoľko ľudí tu pridáva komentáre – v skutočnosti ich však mnohé píše jedna osoba pod rôznymi menami. Ak s tým, súdruh, neprestanete tak zmažem všetky. Nie som proti tomu, aby sa tu vyjadrovali aj názory s ktorými nemôžem súhlasiť (mám skoro 50 rokov a pamäť mi zatiaľ nezlyháva) ale nepáči sa mi ak sa jeden človek snaží vyvolať dojem že je viacerými ľuďmi aby tak podporil svoj jednostranný pohľad na vec zdaním, že je to „názor ľudu“.

  44. fofo 11. decembra 2012

    Pan Vesely, neviem ci ste myslel s tym pomenovanim „sudruh“ mna, ale v dnesnej dobe by sa to dalo brat ako urazka :-) Rad by som bol, keby ste sa s nami podelil so svojimi skusenostami. Nechcete sa k minulemu rezimu vyjadrit konkretne ale nervozne tu okolo seba prskate. Ako som napisal, byvaly rezim vela ludom ublizil. Mozno ste jeden z nich. Ale ani ten dnesny nie je iny. Zmenil sa obal ale obsah je ten isty. Pozrite si nejaky dokument z prevratu a zistite, ze polovica vlady su byvali vladni komunisti. A stale sa tam drzia… Smutne je, ze aj slusni ludia sa pomalicky menia na hieny…

    Ja som zazil socik ako dieta a mam nan dobre spomienky. Dieta vacsinou nesleduje spravy a necita noviny. Rodicia vacsinou chrania svoje deti pred zlym tak ako to bolo aj v tej vojne ktoru ste spominali. Pre nich to bolo dobrodruzstvo a zili vo svojom svete kamaradstiev. Ale nie pre vsetky deti tej doby to bolo rovnako bezstarostne. Niektorym zabili rodicov, surodencov, vzdialenu rodinu ci kamaratov. Boli prenasledovani pre farbu pleti, nazor ci presvedcenie. To by sa uz nikdy nemalo opakovat v ziadnom rezime.

    Ale ked porovnam moznosti ked som ja v pozicii rodica s moznostami aku mali moji rodicia tak rozhodne mali menej stresu. Nehovorim, ze to bolo med lizat, ale po skole nejake to zamestnanie, byt…. Ale vyvaranie plienok im teda nezavidim. Blah

    Ludia ktori rebeluju sa mali zle v minulosti a maju sa zle aj teraz. Ale vdaka za nich. Lebo nedaju spavat darebakom. Skuste si v dnesnej dobe udrzat nejaku veducu poziciu ked nie ste simpatizantom vladnucej strany……..Alebo vyhrat tender. Alebo len dostat peniaze z EU. Ked nepodplatite uradnika tak nic nedostanete. Tak v com je ta sloboda a zmena? Predtym nas otravovali CCCP a teraz Eu a US.

    A ked hovorime o zapadnej demokracii. Tak ano, mate sa moznost sudit, ale mate na to? Takze tak je to s demokraciou. EU nam prikaze znicit hospodarstvo a potom nam velkodusne pozicia aby sme si ho opat vybudovali. Aj to je demokracia.

    Byvaly rezim ukazal, ze nemohol dale fungovat tak ako bol, ale kapitalizmus je momentalne v rovnakom stave. Tu pomoze len nove myslenie ludi. Tak neostava ine, len dufat, ze koniec sveta bude nasim lepsim zaciatkom.

    PS: tiez ma to hneva,ze niektori sa mozu skryvat pod roznymi nickami, ale nie je to tiez demokracia? Co nie je zakazane je dovolene. A mazat prispevky len koli tomu mi pride rovnako nezmyselne ako cenzura v minulom rezime.

  45. fofo 11. decembra 2012

    Pan Vesely, neprecital som si poriadne vas komentar a preto moja nespravna reakcia. Dokonca som si nevsimol ani to, ze je to vasa stranka… Ale vdaka tomu som si precital nejake vase ine clanky a dost ma zaujali. Myslim, ze na zaklade nich chapem vas komentar.

  46. Miro Veselý 12. decembra 2012

    fofo ja zareagujem len na poslednú poznámku o demokracii. mazanie príspevkov nie je vec demokracie. v prvom rade: nemaže príspevky, ale napísal som, že ak to neprestane tak zmažem všetko. niektorí ľudia chcú vyvolať dojem že ich je viac. je to manipulácia. je to snaha vyvolať dojem, že určitý názor zastáva a píše o ňom viac ľudí. ak zastávate názor že čo nie je zakázané to je povolené tak iste rozumiete tomu, že kým nie je zakázané mazať podvodné a manipulatívne príspevky, tak je to povolené.

    no a či je to cenzúra? isteže áno, keby som zmazal, je to cenzúra. keď tu niekto bude písať heslá vyzývajúce k násiliu, tiež by som to cenzuroval. nie preto, že je to protizákonné, ale preto, že nechcem vytvoriť kanál na ktorom sa také myšlienky dajú šíriť. tu nejde len o slobodu prejavu, ale aj o to, čo sa prejaví. ak na mojich stránkach nechcem písať o nejakej téme, tak ju sem nedám. práve vďaka demokracii na to mám právo.

  47. sanika 17. decembra 2012

    pán miro veselý musím s vami súhlasiť máte pravdu tie slečny lucia a angela a podobné píšu veci ktoré nie je pravda ony nežili za socializmu sotva majú tak 20 rokou ja som sa narodil 79 mám 33 môj bratranec tu tiež písal sandi a ethan 31,druhý 30 takže my vieme že čo bolo vtedy a ako bolo lebo my sme tú dobu už žili. ale tie dve mladé dámy lepšie povedané slečny v tom období nežili a preto tak hovoria o socializme alebo doma rodičia im takto povedali alebo neviem ale na 100 percent sme istý my traja ja sandi a ethan že my nevimýšláme ani by sme nemohli lebo my sme už tú dobu žili i ked sme mali takých ja 10 ethan 31 a sandi 30 pamätáme sa na tie veci a máme na naše detctvo velmi pekné spomienky takže na záver pán miro veselý my nie sme klamári a pod. ale tie dve hlavne lucinka čo vždy píše a tvrdí nie je od nej pekné nech potom nepíše sem ked sa tak vyjadruje .

  48. sanika 17. decembra 2012

    ospravedlňujem sa za bratrancov som napísal 31 a 30 takže ja som mal v roku 89 10 rokou . ethan 8 rokou a sandi 7 rokou.

  49. Alena 18. decembra 2012

    Nedávno hovorili v tv že v 1991 zaviedli DPH, takže to je tiež nevýhoda. Sú moderné výrobky rôzne druhy na výber čo je príjemné ale tie ceny sú pre niektorých príliš velké. Je to v niečom odlišné.

  50. Alena 18. decembra 2012

    Keď sa hovorilo o tých moderných veciach, keď výde neaký nový vynález výrobok napríklad robotický vysávač, tak nie každý si ho môže kúpiť hneď keď potrebuje kupovať iné veci, lebo je to drahé. Nekúpi si najmodernejší vysávač za 10 tisíc ale za 3500 ktory je tiež dobrý iba nemá také vymoženosti ako ten najmodernejší. Bežný ludia musia počkať niekolko rokov kým sa to bude vyrábať vo velkom a cena bude omnoho nižšia. Podobne je to s mobilmi. Tiež keď su ludia často kupujú novú elektroniku tak sa zvyšuje množstvo odpadu. V tv vo filme o ekologii vysvetlovali že to nie je ekologické keď si každý rok ludia kúpia nový mobil, starý vyhodia hoci je ešte dobrý vznikajú z toho skládky. Ludí viac zaujíma pohodlie ako prostredie. Treba to brať tiež z inej strany. Ludia sú niekedy rozmaznaný. Niekde bol dobrý citát človek je jediné zviera ktoré hladá šťastie v bohatstve. Každý to môže chápať ako chce.

  51. sanika 21. decembra 2012

    nedávno sa ethan dozvedel že ceny s dopravou sú už katastrofálné no neviem ako to myslel lebo cestoval len 15 km a platil euro a tridsať dva centov to už je privela som mu hovoril bohužial pomali už rok je nezamestnaný a bojím sa aby niečo nespravil lebo ho mám velmi rád je to môj bratranec najlepší aky len môže byť a poviem vám v roku 1991 sme cestovali s vlakom tak priemerne 20 km lebo sme boli tri týždne vypísaný lebo sme ochoreli a poviem vám vtedy sme platili len 1.20 kčs aj autobus mal cenu okolo 4 korún kčs takže je to vlký rozdiel cestovanie aké bolo vtedy a v súčastnosti sú velké rozdiely ale my musíme ísť dalej lebo život sa neskončil sú aj pekné chvíle len to treba nájsť

  52. pablo 31. januára 2013

    Faktom je, ze vacsina ludi sa ma dnes lepsie ako pred rokom 89.

  53. sanika 8. februára 2013

    fakt je o tom že vela dnešných ludí pohrdavo pozerajú na chudobnejších a menej vzdelanejších prečo to neviem lebo si myslia že sú ovela významnejší než ostatný lebo dostanú vyššie výplaty a možú si dovoliť viac než tý ktorý sú naopak musia sa s každým centom počítať aby sa uživili a nestratili svoju prácu a strechu nad hlavou v socializme boli všetci rovnaký aj výplatami aj podobne tiež aj so správaním

  54. Helena 22. februára 2013

    Dobrý deň
    Nakoľko som sa narodila pred rokom 1989 viem veľmi triezvo posúdiť výhody aj nevýhody jednotlivých systémov. To tu nebudem rozoberať, lebo niektorí komentujúci si potrebujú dokazovať svoje komplexy a neprijmu iný názor. Reagujem len na príspevok Pabla . Kde prosím je ta väčšina ľudí, ktorí sa majú lepšie? Myslíš tým tých niekoľko tisíc rýchlych zbohatlíkov? Potom prepáč, ale to nie je väčšina. Alebo nemáš základný prehľad o počte obyvateľov na Slovensku alebo počte obyvateľov na zemeguli? Prosím reálne doštuduj a potom rob uzávery. Ďakujem

  55. ROCCO 13. decembra 2013

    dobrý večer kedže som sa narodil v roku 1979 sa pamätám dobre čo bolo za socializmu ked som ešte chodil do skôlky a do školy robili sa všelijaké preteky výlety a spolu s rodičmi a ostatnými členami boli zamestnania vo velkom sa pracovalo všade v celej čsl nikto nebol bez práce dnes je to pravý opak som rok nezamestnaný a neviem čo bude somnou bojím sa ludia sa tiež zmenili mladý hlavne ktorý ešte tú dobu ani nežili vystrájajú a nadávajú navšetko načo len môžu takže neviem ako to bude dalej ale za socializmu sme mali prekrásný život a detstvo

  56. Jan 22. januára 2015

    Prehrali sme. Včetko vybudované za socializmu (náš majetok)sa nútene rozpredal za korunu a slovenské podniky zrušili. Západ nás hospodársky okupuje a mediálne ovláda. Sme pod diktatúrou EÚ (Nemecka). Socialistický systém sa skresluje, tí čo ho zažili vedia, že bol výkonnejší a spravodlivejší, žilo sa lepšie. Vedomostne aj kultúrne degenerujeme a slovenská spoločnosť upadá.

  57. icik 1. júna 2015

    Vsetko a nic. Tato diskusia je o nicom. Kazdy jeden z diskutujucich ma v niecom pravdu. A co. Mudry ludia by mali hladat vychodiska. Mame takych na patricnych miestach? Alebo su tam len starostlivy egoisti!

  58. Maros2208 16. júna 2016

    Ahoj prosím Ťa,daj mi kontakt na seba Ty hlávka múdra, nech sa o tomto môžme porozprávať osobne, keď takéto somariny chceš šíriť tak si over fakty!

Pridajte komentár: