Ako ste pripravení?

Ak sa uchádzate o miesto v zahraničnej spoločnosti, alebo bude vaša pozícia vyžadovať znalosť cudzieho jazyka, je možné, že časť pohovoru bude prebiehať aj v cudzom jazyku.

Ak vám teda niečo takéto „hrozí“, určite sa na to vopred pripravte. Taktiež buďte pripravený na to, že ak zamestnávateľ vo vašom životopise nájde určité medzery alebo nejasnosti, na všetko sa bude pýtať.

Okrem toho zvyknú niektorí zamestnávatelia alebo personálne agentúry v rámci prijímacieho pohovoru otestovať aj vašu odbornú alebo psychologickú spôsobilosť a to prostredníctvom krátkeho psychologického testu alebo konkrétneho zadania vzťahujúceho sa na danú pracovnú pozíciu. V takom prípade sa zbytočne nestresujte a berte to ako samozrejmú súčasť pohovoru.

Ako si mám nájsť prácu?

Nejaké to euro navyše sa hodí asi vždy. Veľa ľudí preto rozmýšľa, ako si nájsť zamestnanie. A to je zlá otázka. Prezrádza, že sa na svet práce taký človek pozerá len zo svojho vlastného pohľadu a nezaujíma sa o to, ako by vec mohol vidieť zamestnávateľ. Jasné, ak chcete zamestnanie, čerta starého vás zaujímajú nejaké záujmy firiem. Ale s takým postojom sa vám bude práca hľadať o niečo ťažšie. Takí ľudia svojím postojom vo firmách právom vzbudia pocit, že chcú získať peniaze a tak hľadajú niekoho, kto by im bol ochotný za niečo zaplatiť. Nešťastne hľadajúci zamestnanie svoju pozornosť nedajú sebe, svojmu výkonu, ale pozerajú sa na zamestnávateľa pomaly s skoro až otrčeným klobúkom. Skúmajú

  • kto má prácu
  • koľko zaplatí
  • aké výhody a istoty budú

A podobne. Je to prirodzený postoj. Škola nás naučila vyštudovať a potom si hľadať zamestnanie. Ale pozrite sa na to inak. Očami zamestnávateľa. Nájsť si prácu je totiž obchod.

  • Vy ponúkate (predávate) svoje služby, čas, znalosti, silu.
  • Zamestnávateľ ich má od vás kúpiť.

Aby tento „predaj“, alebo „obchod“ prebehol, musíte zaujať – tak ako v každom obchode. A na to potrebujete marketing, reklamu… Samozrejme, ak sa pýtate „ako si mám nájsť prácu“ nemáte asi chuť svoju prácu najskôr lákavo zabaliť a predať. Chcete hneď prácu. No ak ju nemáte, poďte sa teraz zamyslieť nad tým, ako zo seba môžete spraviť atraktívnejšieho kapríka v rybníku zvanom trh práce.

Mnohí si chcú nájsť zamestnanie, ale neponúkajú služby

Zamestnávateľ sa na veci pozerá celkom inak, než to vidia zamestnanci. Ak budete myslieť tak, ako myslí zamestnávateľ, môže to zlepšiť vaše šance nájsť si dobré pracovné miesto.

Ako zamestnávateľ (po všakovakých skúsenostiach) predpokladám to najhoršie. Môj postoj sa dá formulovať ako „zamestnanci ma chcú obabrať, chcú sa flákať, hlavne chcú veľa peňazí“. S týmto prístupom sa potom možno pozriem na inzertné servery, kde sa dá nájsť veľa výkrikov do tmy typu:

  • Hľadám zamestnanie.
  • Kto ponúka prácu na doma?
  • Hľadám brigádu.

Inými slovami to znamená, že títo ľudia chcú získať peniaze. Tam je sústredená ich pozornosť a záujem. Ak spravím konkurz na nejaké miesto, určite týchto ľudí rozpoznám veľmi rýchlo – ich prvá otázka bude „aký dostanem plat“. Ja viem, plat je dôležitá zložka rokovania. Dáva však tušiť, že zamestnanec sa zaujíma najmä o to že bude brať. No ja, ako zamestnávateľ chcem niekoho, kto chce dávať. Taký človek sa na plat nepýta.

Teraz mi namietnete, že sa na plat pýtať musíte, aby ste posúdili, či vôbec budete o zamestnaní uvažovať. Poviete, že je logické pýtať sa na plat veď preto si hľadáte zamestnanie. No skúste vydržať. Na rokovanie o plate dôjde vždy, vydržte pár minút sa na to nepýtať.

Ostatne ak viete niečo robiť, predpokladáte isté platové rozpätie. Plus mínus dostanete všade zhruba rovnako za to isté. Takže v úvode rozhovoru sa na plat, výhody, telefón a auto zadarmo nepýtajte. Kladiete si predsa otázku „ako si mám nájsť zamestnanie“. Nie ako mám nájsť najlepšie platové podmienky. Takže ak vás zaujíma práca (sic!) tak to možnému zamestnávateľovi dajte celkom jasne najavo. Nepýtajte sa na plat. Rovno hovorte o tom, čo viete robiť.

Ak vás robota zaujíma a baví, viete o nej hovoriť, viete hovoriť o doterajších výsledkoch. Práve takí ľudia sú pre zamestnávateľa najvýhodnejší. Chcú robiť. A vedia robiť. Je im jasné, že za to dostanú peniaze a keby náhodou málo, tak obratom pôjdu inde. Sú dobrí, vedia to a neboja sa. Práve takýto imidž si skúste vytvoriť na pracovnom pohovore.

Ponúknite seba, ako službu

Ak teda hľadáte zamestnanie, myslite na to, že zamestnávateľ potrebuje vyriešiť nejaký problém. Potrebuje mať vykonanú určitú úlohu, alebo prácu. Ponúknite zamestnávateľovi hotové riešenie jeho problému. Nepíšte inzeráty „hľadám zamestnaie“. Píšte doslova reklamu na svoje služby. Predajte sa.

  1. Veľmi zle: Hľadám miesto v reklamnej agentúre. Požadujem plat 3000€, auto, 3 telefóny, dva mesiace dovolenky a právo opľuť klienta ak sa mi zachce.
  2. Lepšie: Skúsený grafik hľadá uplatnenie v reklamnej agentúre. Ukážky prác na mojej stránka – adresa.
  3. To isté inými slovami: Realizoval som mnoho úspešných reklamných kampaní ako samostatný kreatívny grafik. Budem meniť zamestnávateľa.

V druhom prípade už je jasnejšie, čo ponúkate. Stále však musíte písať že niekoho hľadáte. Ešte účinnejšie by bolo, keby ste napísali inzerát tak, že nenapíšete „hľadám“. Po prečítaní vášho inzerátu musí váš budúci zamestnávateľ povedať sám od seba: tohto človeka hľadám! V treťom a štvrtom inzeráte – možno až dráždivo sebavedomom – ukazujete, že sa vyznáte v tvorbe. Žiadne prosíkanie o almužnu, priamo výsledky, úspechy, schopnosť.

Každý príčetný zamestnávateľ vie, že ak ste už mali výsledky, tak aj budete mať výsledky. Každý, kto by hľadal výkonného grafika si v takomto inzeráte vie nájsť svoje. Nemusí to byť práve reklamná agentúra, ktorá takého človeka môže potrebovať.

Predávate samého seba a nie svoju pracovnú silu

Ak hľadáte zamestnanie, vždy myslite na to, že je najviac tých, čo toho veľa nevedia, ale veľa chcú. Odlíšte sa. Ukážte čo viete. Ukážte zamestnávateľovi, čo mu môžete priniesť, ak budete pre neho robiť. Musíte zaujať. A to sa vám nepodarí, ak hneď vytasíte svoje mzdové nároky.

Ak sa teda pýtate ako si mám nájsť miesto, tak si ujasnite

  • čo ovládate naozaj dobre
  • aké výsledky ste doteraz zaznamenali
  • akými úspechmi sa viete prezentovať
  • aké školenia a certifikáty máte

Tieto svoje výsledky si pripravte do atraktívnej formulácie inzerátu, alebo listu pre firmy a oslovte firmy, pre ktoré by ste vedeli pracovať. Nepýtajte sa na mzdy, rovno predložte firmám „na stôl“ to, čo viete.

No a čo v prípade, že dohromady toho veľa neviete, nič významné ste nespravili, nemáte príliš čo ponúknuť?

To je problém. Ale vo svete práce sa odporúča problému hovoriť príležitosť. Ak „nič nemáte a neviete“, tak sa rýchlo začnite niečo učiť. Doba je taká, že o málo kvalifikovaný personál stále klesá záujem. No a pýtate sa čo sa učiť najskôr? Komunikáciu. Učte sa, ako jednať s ľuďmi. Ako hovoriť na verejnosti. Prijímací pohovor totiž „vyhrá“ zvyčajne ten, kto vie lepšie jednať s ľuďmi. A to sa dá naučiť.

Ako získať prax po škole?

Držíte v ruke maturitné vysvedčenie, alebo vysokoškolský diplom a máte pocit víťazstva. Ibaže… Čo teraz s tým ťažko vydretým kusom papiera? Kde sa zamestnáte?

V dnešnej dobe je hľadanie zamestnania veľmi zložitou záležitosťou, tým viac, ak ste čerstvým absolventom školy bez praxe. Lenže kde získať prax? Súčasným trendom na poli pracovných príležitostí je zamestnať „hotového“ človeka, teda takého, ktorý má v určitej oblasti skúsenosti, získal už nejaké pracovné návyky a vie, čo daná práca obnáša.

Nikoho však nezaujíma, kde máte tieto znalosti získať. Je to začarovaný kruh: žiadaná je prax, vy ju nemáte a keď ju chcete získať, nikde vás nezamestnajú, pretože ju nemáte…

Veľmi dobrým riešením môže byť pobyt v zahraničí. Samozrejme, slovo „au – pair“ v životopise nikoho neohromí, ale keď to trošku zaonačíte, môžete z toho vytĺcť kapitál ( čiže zamestnanie). Čo takto „pracovno-študijný pobyt v zahraničí“? Nemusíte sa rozpisovať o tom, že náplňou vašej práce bolo voziť deti do škôlky, pripravovať raňajky a večere, vysávať. Aktívna znalosť cudzieho jazyka bude vo Vašom životopise takisto nezanedbateľnou položkou.

Ďalšou cestou, ako získať určitú prax, je rozšíriť pole pôsobnosti. Vyštudovali ste obchodnú akadémiu a očakávate, že vám niekto dá prácu účtovníčky, alebo nedajbože ekonómky? Zabudnite na to! Bez praxe to nepôjde. Musíte zľaviť zo svojich nárokov až tak, že vezmete akúkoľvek prácu – áno, aj prácu vo výrobe, kde budete pobiehať vo firemných montérkach a prenášať škatule z miesta na miesto, alebo do omrzenia spájať sady káblikov. Prax účtovníčky vám to síce nedá, ale získať určité pracovné návyky, ktoré sú pre absolventa nové a neznáme, napríklad ráno vstanete na zazvonenie budíka, naučíte sa komunikovať s kolegami a nadriadenými ( čo sa diametrálne líši od komunikácie so spolužiakmi a vyučujúcimi – tí vás vyhodiť nemôžu). A samozrejme, vaša práca bude ocenená mzdou, čo je, pravdaže, hlavným dôvodom, prečo sa zamestnať.

Ďalšou priečkou v kariérnom rebríčku je medzistupeň medzi výrobnou a kancelárskou prácou. Môže to byť práca skladníčky, majstra, vedúcej zmeny. Ľudia na takéto pozície sa obyčajne „verbujú“ z radov výroby, pretože takáto práca vyžaduje, aby ste poznali základné aspekty výroby ( súčiastky, stroje, rozdelenie prác ) Tu sa už dostanete aj k nejakej tej kancelárskej práci, čo je ďalšie plus do vášho životopisu.

Už ovládate cudzí jazyk, máte pracovné návyky, má vám kto dať referencie a máte nejakú tú prax. Čím viac takýchto skúseností budete mať, tým hodnotnejší budete pre budúceho zamestnávateľa.

Ale pozor!!! Pokiaľ možno, nestriedajte zamestnávateľov ako na bežiacom páse! To totiž vytvára predpoklad, že sa nikde dlho nezohrejete a potenciálny šéf by zbytočne strácal čas, ktorý by potreboval na vaše zaškolenie. Načo sa snažiť, keď o pár mesiacov tu bude niekto iný, koho bude treba zaškoliť?

Registrácia na pracovné portály

Jedným zo spôsobov ako si rozšíriť možnosti a zvýšiť šance pri hľadaní práce je registrovať sa na niektorý z pracovných webov. Pracovné weby fungujú ako databázy životopisov od ľudí hľadajúcich prácu a databázy firiem hľadajúcich zamestnancov. Životopis môžete pridať do systému v oboch situáciách, či už ste prihlásený alebo nie. Ak pridáte životopis ako registrovaný užívateľ, obvykle máte neskôr možnosť svoj životopis spravovať. Môžete editovať, deaktivovať v prípade, že sa zamestnáte alebo ho aktivovať na ďalšie obdobie, ak uplynie lehota jeho zverejnenia.

Potenciálny zamestnávateľ sa môže cez zadané kritéria dostať k vášmu životopisu, kontaktovať vás a pozvať na pracovný pohovor. Taktiež vy môžete osloviť vybranú firmu a poslať svoj životopis. Pracovné portály uľahčujú vyhľadávanie a komunikáciu medzi potenciálnym zamestnávateľom a zamestnancom.

Pozrite si aj tieto články:

Pridajte komentár: