Podielové spoluvlastníctvo k nehnuteľnostiam znamená, že každý podielový spoluvlastník vlastní podiel každej časti nehnuteľnosti...
Tréma na pracovnom pohovore
Tréma patrí k veľmi častým prejavom neistoty a obáv. Trému môžeme mať v situáciách, kedy si nie sme istí, ako vec dopadne a pritom nám záleží na tom, aby dopadla dobre.
Tréma sa objavuje vtedy, keď sa chystáme vystúpiť na verejnosti, ideme na pracovný pohovor, máme vystúpiť s nejakým referátom, alebo chceme osloviť partnera / partnerku a pozvať na rande. Trému poznajú herci, speváci a aj školáci, ktorí majú pred triedov zarecitovať básničku.
Tréma opodstatnená aj zbytočná
Je prirodzené, že ak sa chystáme na niečo dôležité, obávame sa. Tréma môže významne zhoršiť celkový dojem. Ak dovolíte, aby vás tréma ovládla, môže sa stať, že vo chvíli, keď máte prehovoriť neprehovoríte. Alebo budete koktať, triasť sa…
Tréma je strach zo znemožnenia sa. Paradoxne môže práve ona tréma spôsobiť, že sa naozaj znemožníte. Ak sa vinou obáv budete tváriť neisto, úzkosť z vás bude cítiť. Na pracovnom pohovore potom získate horšie skóre.
Čo proti tréme?
S trémou sa bojuje ťažko. Prinášam niekoľko tipov, ako jej buď predísť, alebo ako ju potlačiť. Vopred upozorňujem, že tréma je NORMÁLNA. Majú ju aj ostrieľaní profesionáli (herci, rečníci). Takže najdôležitejšie je, aby ste si nemysleli, že je to nejaká vaša veľká chyba. Tréma je normálna. Tak. A poďme s ňou bojovať.
Máte trému? Priznajte sa!
Ak máte pracovný pohovor a trému až po strop, začnite od konca. Ako prvé oznámte komisii, alebo človeku, ktorý s vami má hovoriť: mám veľkú trému.
- Najväčší strach často máme z toho, že na nás bude vidieť, že máme strach. Máte trému? Povedzte to. V tej chvíli z vás veľká časť z nej opadne. Neveríte? Skúste si to.
- Ľudia majú pre trému pochopenie. Ak sa zdôveríte, že máte trému, pochopia to.
Ak sa zamestnávateľovi priznáte, že máte pred rozhovorom trému, môžete mu to veľmi ľudsky odôvodniť. "Mám trému, lebo chcem aby tento rozhovor dopadol príjemne. Veľmi mi záleží na tom pracovať pre vašu firmu, ale mám strach, že niečo pokazím." Takýto úvod je ľudský, osobný a úprimný. Ak sa správate neisto, každý pochopí, že to je obava z trémy. Skúsený personalista vám vie pomôcť "prekonať strach". Dá vám pár minút čas, prehodí pár viet na uvoľnenie a keď najhoršia tréma pominie, ani nezbadáte ako a už fungujete celkom prirodzene.
Tréma je väčšia pri výnimočných akciách
Ďaľší tip proti tréme vyplýva z jej podstaty. Ak robíte niečo často, nemáte pri tom trému. Ak ale idete na pracovný pohovor, tak tréma je častým javom. Čím viac vám záleží na výsledku, tým je horšia.
Ak viete, že sa chystá pracovný pohovor, pripravte sa na to. Absolvujte niekoľko iných pracovných pohovorov. Podajte si žiadosť do viacerých firiem. Opakovanie situácie pohovoru vám tak zovšednie. Tréma bude oveľa nižšia, pretože zistíte, že pracovné pohovory vlastne nie sú až taký problém.
Tréma je znakom neistoty
A preto môžete cvičiť a získať istotu. Povedzte nahlas niečo o sebe. O svojom záujme pracovať pre niektorú firmu. Povedzte to normálne, nahlas. Nie raz. Natiahnite si hodinky a hodinu hovorte dookola to isté. Nejde o to, aby ste to odrecitovali naspamäť. Stačí, ak si ozrejmíte čo presne chcete povedať. Nacvičíte si to a zistíte, že to viete povedať. To vám pridá na pocite spokojnosti. Nadobudnete pocit istoty. Nie, tréma tým neodpadne úplne, ale pôjdete s pocitom, že ste pripravení.
Afirmácie a tréma
Pred pracovným pohovorom môžete využiť aj afirmácie. Polohlasom, alebo v duchu si opakujte výroky typu: "som výborne pripravený", alebo "bude to zaujímavý rozhovor, teším sa" a podobné. Uvedomte si, ako sa vyznáte v práci o ktorú sa uchádzate.
Opakujte si dookola myšlienky "tento rozhovor zvládnem", "tú prácu dostanem", "dajú mi lepšie platové podmienky, než som chcel", "uspejem", "na rozhovore stretnem zaujímavých ľudí". Viem, asi máte pocit, že takéto "sebaklamy" sú len stratou času. Ale nie sú. Skúste si to. V hlave totiž máte určitý sled myšlienok. Ak si budete opakovať "idem na zaujímavý rozhovor a ten sa vydarí" tak si v tej istej chvíli nemôžete v duchu hovoriť "zlyhám, budem koktať, spýtajú sa niečo čo neviem, vyhodia ma…".
Oblečte sa na to!
Ak ste dobre oblečení, dodá vám to veľa sebaistoty. Máte oblek, ktorý keď si oblečiete, tak sa cítite ako profesionál? Použite ho. A ak ho nemáte, tak si taký oblek obratom choďte kúpiť. Tu a tam sa zíde. Nešetrite. Toto oblečenie musíte vy sami považovať za prvotriedne.
Viem, kúpiť si sebavedomie vo forme obleku, či kostýmu je drahé, ale FUNGUJE TO.
Viete?
Nuž a samozrejme, predpokladám, že viete. Že sa v práci o ktorú sa uchádzate aj vyznáte. Že máte názor na odbor v ktorom chcete pracovať. Že sledujete dianie z profesie a príbuzných oblastí. To je základ. Pokiaľ si v tomto nie ste istí, kúpte si pár kníh z odboru, ktorému sa venujete a prejdite si ich.