Písať o kostýmoch je takmer zbytočné. Šaty sú odveká doména žien a vyznajú sa v tom...
Ako začať s podnikaním (príbehy)
Manžel začal so samostatnou zárobkovou činnosťou pred niečo viac než dvoma rokmi. Nebolo v tom nič spontánneho, rozhodnutie to bolo uvážené. Reakcie rodiny plné výstrah a pochybností, ho brzdili a aj preto trvalo nejaký čas, kým definitívne pristúpil k činu. Aj ja som bola, priznám sa, skeptická, avšak o tom, že je to dobrý nápad, ma presvedčili dve veci:
1. manžel sa rozhodol poskytovať služby
Mužovou záľubou boli už od detských čias počítače. Venoval im veľmi veľa času, práca s nimi ho bavila a vedel, že sa im chce venovať aj v budúcnosti. Preto podnikať v oblasti informatiky bola prirodzená voľba.
Zvolil si poskytovanie služieb (servis a správa počítačov, serverov, programovanie webových stránok, navrhovanie a realizácia počítačových sietí atď.), pretože ho to nielen bavilo, ale bolo to i nanajvýš rozumné. Na rozbehnutie podnikania nepotreboval veľa peňazí, nemusel investovať do technického zabezpečenia, pretože i to málo, čo potreboval, už vlastnil. V prípade neúspechu by neutrpel žiadne veľké finančné straty.
Do úvahy prichádzal aj nákup a predaj tovaru, avšak na to sú potrebné značné finančné investície. Človek musí najskôr za niečo ten tovar nakúpiť a až potom ho môže niekomu predať. Tým pádom sú dopady v prípade nezaplatených pohľadávok oveľa horšie.
Poskytovanie služieb stojí človeka predovšetkým čas, námahu a znalosti. Finančné investície sú malé.
2. manžel sa rozhodol začať podnikať popri zamestnaní
Muž bol v tej dobe už nejaký ten rok zamestnaný v stabilnej firme, ale z rôznych dôvodov nebol spokojný. Začať podnikať popri zamestnaní sa javil ako výborný ťah a nanajvýš bezpečný. Ak by sa mu v samostatnej činnosti nedarilo, vždy sa mohol oprieť o svoj stabilný plat zo závislej činnosti. Živnosť by týmto spôsobom bola pre manžela len doplnkovou zárobkovou činnosťou, teda aspoň do času, kým by sa nerozšírila natoľko, že by sa popri zamestnaní nedala viac stíhať.
Ako začať s podnikaním (príbeh 2)
Pri zakladaní živnosti vyvstal problém. Povaha manželovho plánovaného podnikania bola obdobná s predmetom podnikania firmy, u ktorej bol zamestnaný. Požiadal o písomný súhlas. Našťastie ho dostal.
V zamestnaní si odpracoval 8 hodín, niekedy ani to nie, občas si musel vziať aj dovolenku, aby sa mohol venovať svojim záväzkom zo SZČ.
Manžel začal spravovať počítače niekoľkým firmám, ku ktorým sa dostal vďaka kontaktom (napr. majiteľ firmy bol sused alebo ho odporučil kolega z práce, či známy, pre ktorého pracoval ešte cez školu). Pre každý podnik musel najskôr spraviť ponuku. Svoju konkurenciu prebil hlavne preto, že bol lacnejší a mal dobré meno. Aj k webovým stránkam sa dostal cez reťazce kontaktov typu kamarát pozná kamaráta, ktorý má známeho a ten by mal záujem o…
Keď sa mu práce a zákaziek viažúcich sa na živnosť nahromadilo toľko, že prestával stíhať obe zárobkové činnosti, dal v zamestnaní výpoveď s tým, že pre firmu zostal pracovať ako živnostník na niekoľko hodín týždenne.
Veľký zlom prišiel, keď manžel oslovil jednu firmu, v ktorej spravoval server a počítače, či by nemali záujem o jeho ďalšie služby – o slaboprúdové rozvody. Šlo o elektrikársku firmu, ktorá dávala ponuku na zákazku, do ktorej potrebovali okrem silnoprúdu zahrnúť i slaboprúd…
Takto sa manžel dostal k naozaj veľkej zákazke, na ktorej tvrdo pracoval niekoľko mesiacov.
Manžel si časom rozšíril svoju zárobkovú činnosť aj o obchodovanie s tovarom či o telefónne ústredne. Ďalej sa venuje fotografovaniu a uvažuje nad fotografovaním svadieb.
Účtovníctvo si robí sám a to o ňom nemal ani páru. Žiadne zákony síce neštudoval, ale pýtal sa koho mohol, dával si poradiť od ekonómov a kamaráti účtovníci mu pomáhali pri komplikovanejších veciach.
Ako začať s podnikaním (príbeh 3)
Živnostenský list je niekedy začiatkom, ktorý vám zmení život. Núti vás totiž k úplnej zmene myslenia. Ak ju nepodstúpite, zakrátko skončíte. Zatiaľ čo zamestnanec má postarané o prácu, živnostník si ju musí zohnať sám.
V začiatkoch podnikania som tiež neuvažoval, tak ako mnohí iní začiatočníci. Mal som živnosť a myslel som si, že na moje skvelé služby sa všetci s nadšením vrhnú. Na internet som dal inzerát že ponúkam služby v oblasti počítačov. Výsledok? Ďalší mesiac som na živnosť musel zaplatiť povinné platby ako sociálne a zdravotné poistné a vtedy som si uvedomil, že som ešte nedostal žiadnu zákazku.
Jednoducho zákazníci sa ku mne nehrnuli. Živnosť sama mi nezaisťovala úspech. Nepríjemné zistenie. A tak som začal aktívnejšie ponúkať služby. Nie príliš úspešne. Tak som pristúpil k zníženiu už aj tak nízkych cien. Nič.
Trvalo niekoľko mesiacov, kým som našiel niekoľkých záujemcov o drobné práce. Mnohí mali problém zaplatiť.
Preto vám radím, aby ste predtým, než si zriadite živnosť, najskôr naštudovali základy podnikania, reklamy, marketingu. Inak urobíte všetky najhrubšie chyby, ktoré sa spraviť dajú… Byť živnostník je fajn, ale nezaškodí vedieť, ako na to.
Ako začať s podnikaním (príbeh 4)
Rozhodol som sa pred časom ponúkať ako službu optimalizáciu internetových stránok. Všeličo o tom viem a tak to bol logický krok. Začal som obchádzať známych, ktorí už mali firmy a ich internetové prezentácie im určite nemohli prinášať žiadny zisk. Niektorí dokonca na nich mohli strácať – kredibilitu.
Táto služba, ktorú som chcel poskytovať však nebola príjemná. Je ťažké prísť za potencionálnym klientom a na úvod obchodného vzťahu mu vysvetliť, že jeho web je spravený celkom zle.
Moji nádejní klienti totiž už mali na web vytvorený svoj názor – v minulosti už investovali a nefungovalo to. Vôbec si nechceli pripustiť, že investovali zle, že to čo na internete teraz majú je bez ohľadu na to čo to stálo jednoducho zlé. Nepomohli ani moje naivné pokusy znížiť cenu mojich služieb na nulu – že by som im to spravil zadarmo a dostal províziu zo zárobku, ktorý im svojou prácou zaistím.
Po nejakom čase som si uvedomil, že je stratou času prosíkať firmy, že im môžem urobiť úspešné stránky. Čerta ich zaujímali internetové stratégie. A tak som si povedal, že spravím stránky sám pre seba. Prečo mám pomáhať k úspechu nejakým firmám, ktoré mi nedôverujú. A tak som tieto stratégie použil na tvorbu vlastných stránok.
Aj takýto scenár priebehu živnosti môže byť zaujímavý. A možno poučenie pre ostatných živnostníkov. Dnes už nerobím zákazky pre firmy. Zaujímavé je, že už pár zákazníkov som skúsiť odmietnuť tak, že som nasadil extrémne premrštenú cenu. Viete čo? Neodradilo ich to.
Poučte sa z toho. Ak ponúkate nejakú kvalitnú službu, ponúknite ju za primeranú cenu. Neskúšajte znížením ceny zlákať klientov. Ak máte pocit, že potrebujete znížiť cenu, niečo robíte zle. Možno len klienti nevedia, čo im chcete ponúknuť. Na to sa zamerajte. Nie na zníženie ceny.