Posilňovňa roztržitosti

Veľa ľudí venuje internetu niekoľko hodín denne. Keby ste denne len hodinu čítali knihy, získate veľký náskok. Žiaľ, z internetových fragmentov sa toho naučíte oveľa menej. Preto zvážte čomu venujete svoju plnú pozornosť.

  • Denným čítaním odborných kníh sa môžete za dva či tri roky posunúť podobne, ako keby ste vyštudovali ďalšiu vysokú školu. Viete si asi predstaviť ako to môže posilniť vašu cenu na trhu práce?
  • Naproti tomu ak 3 hodiny denne surfujete po internete tak sa nenaučíte takmer nič. Nemôžete sa tým chváliť ani v životopise. Skôr si tým vypestujete poruchu pozornosti a to ešte zhorší váš celkový výkon.

To sa radšej nejdem zamýšľať nad tým, že aspoň hodinu denne by ste mali venovať pohybu, aspoň chôdzi. Na to veľa ľudí reaguje tak, že ani neodtrhnú oči z obrazovky a povedia: nemám čas. A je to tak. Čas je vecou priorít.

Každý od vás chce niečo. Prídete na web a skôr, než sa niečo načíta zavalí vás séria vyskakovacích okien:

  1. Odkliknite súhlas s použitím cookies.
  2. Odkliknite GDPR lištu ohľadom súkromia.
  3. Zakážete, aby vám web mohol posielať automatické upozornenia.
  4. Zakážete, aby web mohol sledovať vašu polohu.
  5. Zatvoriť okno s ponukou zasielania e-mailového newsletteru.
  6. Vypnite okno chatu.
  7. Zatvoríte okno, ktoré vás žiada, aby ste vypli filter na reklamy.
  8. Potom zistíte, že web je o ničom.

Pri toľkých pestrých podnetoch nakoniec začneme byť otupení. Je to podobné ako v potravinárskom priemysle. Tam tiež konkurencia postupne vtlačila výrobcov potravín do tohto boja. Aby ich jedlo zvíťazilo, viac solili. Neskôr museli pridať cukor, aby sa dalo dať viac soli a zvýraznila sa chuť. Ani to nestačí. Pridávajú sa chemické ochucovadlá. Dnes máte na trhu veľa výrobkov s extrémne výraznými chuťami. Výsledkom je vyšší predaj. Plus obezita. Ľudia sú zvyknutí na maškrty. Ich chuť je už otupená. Už nechcú jesť „obyčajné“ jedlo.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Človek zvykne na silné podnety a slabé už potom nestačia. Na vysoké tempo a intenzitu podnetov sa ľahko dá navyknúť. Potom sa to už očakáva aj všade inde.[/su_note][/su_shadow]

Očakáva sa, že všetko bude na jedno kliknutie, alebo nanajvýš na počkanie. Ale len krátke počkanie!

  • Potom ľudia akosi zo zvyku očakávajú, že rovnako rýchlo sa dajú nabrať aj znalosti a zručnosti.
  • Že zdravie sa dá rýchlo zničiť ale rovnako ľahko i následne opraviť.
  • Že všetko, čo chceme bude na jedno kliknutie.

Toto očakávanie mnohým v budúcnosti pripraví ešte veľa horúcich chvíľ.

Tip: prečítajte si knihu James Wallman Jak nás věci zahlcují.

Všade v médiách sa zvyšuje tempo a koncentrácia. Je to útok na zmysly. Každý chce zaujať. V bitke o pozornosť sa preto musí stále viac kričať.

  • Filmy majú vysoké tempo, rýchly dej. Najlepšie aj plno zvratov.
  • Televízie potrebujú v show blikať farebnými svetlami.
  • V rozhlase sa naliehavým hlasom takmer až kričia banality.
  • V reklame (rozhlas i televízia) je zvuk pomocou kompresie upravený tak, aby znel oveľa hlasnejšie, než umožňuje norma.
  • Kiná púšťajú filmy na hornej hranici hlasitosti. Až zalieha v ušiach.
  • Na erotických stránkach už dávno nestačí len popisné vyobrazenie. Aj tu už musí byť navyše niečo nečakané, šokujúce.

Tisícky autorov chcú, aby sme si ich všimli a zapamätali. To v nás vyvoláva poruchu pozornosti a sústredenia. Zvyšuje sa tým aj prah tolerancie, takže bežné podnety si už prestávame všímať. O to viac hlučnejšie, nápaditejšie, farebnejšie a otravnejšie musia byť podnety, aby nás vôbec zaujali.