Veľa ľudí venuje internetu niekoľko hodín denne. Keby ste denne len hodinu čítali knihy, získate veľký náskok. Žiaľ, z internetových fragmentov sa toho naučíte oveľa menej. Preto zvážte čomu venujete svoju plnú pozornosť.
To sa radšej nejdem zamýšľať nad tým, že aspoň hodinu denne by ste mali venovať pohybu, aspoň chôdzi. Na to veľa ľudí reaguje tak, že ani neodtrhnú oči z obrazovky a povedia: nemám čas. A je to tak. Čas je vecou priorít.
Každý od vás chce niečo. Prídete na web a skôr, než sa niečo načíta zavalí vás séria vyskakovacích okien:
Pri toľkých pestrých podnetoch nakoniec začneme byť otupení. Je to podobné ako v potravinárskom priemysle. Tam tiež konkurencia postupne vtlačila výrobcov potravín do tohto boja. Aby ich jedlo zvíťazilo, viac solili. Neskôr museli pridať cukor, aby sa dalo dať viac soli a zvýraznila sa chuť. Ani to nestačí. Pridávajú sa chemické ochucovadlá. Dnes máte na trhu veľa výrobkov s extrémne výraznými chuťami. Výsledkom je vyšší predaj. Plus obezita. Ľudia sú zvyknutí na maškrty. Ich chuť je už otupená. Už nechcú jesť „obyčajné“ jedlo.
Očakáva sa, že všetko bude na jedno kliknutie, alebo nanajvýš na počkanie. Ale len krátke počkanie!
Toto očakávanie mnohým v budúcnosti pripraví ešte veľa horúcich chvíľ.
Tip: prečítajte si knihu James Wallman Jak nás věci zahlcují.
Všade v médiách sa zvyšuje tempo a koncentrácia. Je to útok na zmysly. Každý chce zaujať. V bitke o pozornosť sa preto musí stále viac kričať.
Tisícky autorov chcú, aby sme si ich všimli a zapamätali. To v nás vyvoláva poruchu pozornosti a sústredenia. Zvyšuje sa tým aj prah tolerancie, takže bežné podnety si už prestávame všímať. O to viac hlučnejšie, nápaditejšie, farebnejšie a otravnejšie musia byť podnety, aby nás vôbec zaujali.
© Web mix.sk prevádzkuje Miro Veselý od leta 1997.