Trénujete si poruchu pozornosti?

Opakovaním činnosti vzniká návyk. Poznáte niekoho, kto často používa svoj telefón a stále odpovedá na správy? Všimnite si, že sa postupne stále menej dokáže plne sústrediť. Neudrží dlho pozornosť na jednej veci. Postupne bude stále menej dôkladný a stále ťažšie sa bude učiť nové veci. Tento jav je tým horší, čím viac času za deň „mobilujete“. A čím je človek mladší, tým horšie následky to bude mať neskôr.

Sociálne siete rozptýlia pozornosť na nepodstatné maličkosti, pikošky, klebety, vtipy. Nespravíte nič veľké a ešte pri tom možno aj vyhoríte.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Sústreďte sa na jednu veľkú vec. Nie na veľa maličkostí.[/su_note][/su_shadow]

Najväčšou stratou totiž môže byť to, čo sme mohli spraviť a nespravili. Vždy sa pýtajte, či využívate svoj čas.

  • Murphyho zákon: Ak chcete niečo spraviť, najskôr musíte spraviť niečo iné. Naliehavé maličkosti nám často bránia vykonať dôležité veci.
  • Parkinsonov zákon: „Práca zaberie toľko času, koľko na ňu máme“. Určite si, že napríklad dve hodiny denne budete robiť niečo konkrétne. Naplánujte si, aké výsledky v rámci tých dvoch hodín musíte dosiahnuť. Zvyčajne to zvládnete – predstavte si tú náhodu – práve za dve hodiny.

Mozog sa dokáže automaticky riadiť, ak má úlohu a termín. Keď viete, že sa niečo musí, tak sa nedáte rozptyľovať. Pokiaľ ale nemáte termín, rozptýlenie je vítanou zmenou. Najmä ak sa vám do tej práce veľmi nechce. Tiež ste v meste boli pozerať, ako sa vyvíja tá novostavba? Robotníci podopierali lopaty, posedávali. Pár dní pred odovzdaním však už bol na stavbe čulý ruch, každý pracoval ako včelička. Termín!

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Váš život sa „skladá z času“. Časť svojho životného času musíte vymeniť za peniaze. Nespravte zlý obchod.[/su_note][/su_shadow]

Veľa vecí, ktoré dnes robíme nemá žiadny koniec. Predtým sme prečítali knihu. Teraz čítame „internet“. Ten sa však nedá prečítať. Stále pribúda.

Nainštalujte si časomieru

Možno máte pocit, že na internete netrávite až tak veľa času. Radšej si to overte. Čas sa dá využiť efektívnejšie. Nie tréningom poruchy pozornosti. Napríklad rescuetime.com je služba, ktorá vám umožní sledovať, koľko hodín denne zmárnite činnosťami, ktoré na prvý pohľad vyzerajú tak, že trvali len chvíľku. Lenže tých chvíliek môže byť aj niekoľko sto za deň.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]V minulosti bol zlý prístup k informáciám. Momentálne je informácií pre zmenu tak veľa, že sa navzájom „vytláčajú“ z našej pozornosti. Obeť prúdu správ má v konečnom dôsledku rovnako zlý prístup k informáciám, ako to bývalo v minulosti. Informácií máme veľa. Ale mnohé sú chybné.[/su_note][/su_shadow]

Fake news, banality, lacné články, statusy a správy na sociálnych sieťach ľahko zahltia a vyčerpajú kapacitu našej pozornosti.