Techniky, ktorými manipulátori nabúrajú vaše istoty

Takže máme tu nezmysel a potrebujeme, aby mu čitatelia uverili. Ako na to? Používajú sa na to viaceré spoľahlivé metódy. Využívajú (skôr zneužívajú) sa aj v obchode a manipulácii. Prejdime si aspoň tie najznámejšie, s ktorými sa často stretnete. Chcete možno predávať niečo, čo nikto nepotrebuje a nepozná? Nejaké u nás nezvyklé semená? Alebo trebárs špeciálny olej? Na internete sa to dá zariadiť relatívne lacno.

Ako predať Slovákom napríklad kokosový olej? V našej oblasti je to dosť nezvyklá potravina. Nejde o to ihneď spôsobiť predaj, to sa hneď nedá. Najskôr treba pomaly nahlodávať. Dá sa to spraviť napríklad aj takto:

  1. Napíšete sériu článkov o tom, aké skvelé účinky má produkt na zdravie. Tieto články postupne dáte publikovať na niekoľko rôznych webov. Ešte sa v nich nič nepredáva. Len sa vytvára povedomie.
  2. V druhej fáze napíšete k tým článkom desiatky komentárov tak, aby to vyzeralo, že komentáre písali rôzni ľudia. Budú sa v nich „rozprávať“ o tom, aké skvelé sú to produkty. Výrazne to posilní dôveryhodnosť.
  3. Vytvoríte firemný web s podrobnosťami o produkte a s možnosťou predaja vášho výrobku.
  4. Zapojíte do predaja aj siete. Záujemcov, ktorí za províziu z predaja odporučia váš produkt. Náhle sa tak na internete objavia ďalšie desiatky webov, ktoré o vašom produkte napíšu sami. Na každom webe sa píše aké sú tieto produkty skvelé a účinné.
  5. Občas sa možno objaví hlas nejakého odborníka. Ten upozorní na to, že produkt nie je ani mimoriadny, že je dokonca možno aj nezdravý. Takéto hlasy sú však obratom prekričané hlukom stoviek nesúhlasných názorov. Odborník obratom vyfasuje zosmiešňujúcu prezývku – a potom to už je ľahké. „Nech si pán dochtor Trkvas vravia čo chcú, my všetci ostatní vieme, že produkt je perfektný“. Alebo „Lapiduch sa bojí že mu náš skvelý produkt zoberie kšefty, tak proti nemu brojí“.

Pasca je nastražená. Nuž a teraz to už chce len trocha počkať. Počkať, kým nejaký neborák nenaletí. To potom funguje takto: Čitateľ má na vec jasný názor. Kokosový olej? O tom som nikdy nepočul, takže ho ani nepotrebujem. Potom však nájde informácie, ktoré ho ovplyvnia. Len trocha, ale spochybnia jeho pôvodný názor. Môže to mať viacero fáz.

  1. Nájdete niečo zvláštne. V živote ste o tom nepočuli. Vzbudí to však vo vás zvedavosť.
  2. Idete hľadať čo o tom píšu iní. Nájdete desiatky iných rôznych webov, ktoré o tom píšu ako o starej známej samozrejmosti. Chvália. Nájdete dokonca čulé diskusie. Stovky čitateľov vec potvrdzujú. Začínate pochybovať. To predsa nemôže byť náhoda?
  3. Ak to píše tak veľa ľudí, možno na tom niečo nakoniec je. Začínate mať pocit, že „celý internet píše len o tom skvelom produkte“. Hľadáte teda viac komentárov a článkov, či sa to potvrdí. Potvrdí sa to. Množstvo príspevkov je typu „mne to pomohlo…“, „švagriná už nedá dopustiť…“, „sused je nadšený…“.
  4. V pochybnostiach sa už začínate „škvariť“ a to je vyčerpávajúce. Vyčerpaný človek zvyčajne ľahko spraví chybu. To je presne to čo chceli obchodníci. Aby vám bolo tak zle z neistoty, že nákupom sa vám uľaví.
  5. Idete a kúpite. Aspoň na skúšku. Pasca sklapla.

Práve ste narazili na sieť, ktorej úlohou je zmanipulovať tok vašich peňazí do konkrétnych vreciek.

Podobné siete existujú aj v oblasti politiky, verejnej mienky.

Stovky webov a tisícky diskusných príspevkov vznikli umelo, na objednávku. Píšu to najatí a platení ľudia. Nepotrebujú aby konkrétny čitateľ niečo kúpil. Stačí, ak spochybnie. Účtovať sa bude možno o pár rokov. Či už pri pulte v obchode, pri voľbách, alebo u čudného liečiteľa.