Pozor na trollov!

Našu náladu priamo ovplyvňujú vstupy. Sledujete správy na sociálnej sieti? Možno vás obklopujú samí nahnevaní ľudia, ktorí nenávidia niektorého politika. Ich hnev sa prenesie aj na vás. Aj keď vám možno politické dianie veľa nehovorí, vnímate že „všetci“ okolo vás sú nespokojní. Aj vy začnete byť. V súčasnosti na internete pôsobia viaceré záujmové skupiny. Tie programovo huckajú zlú náladu. Vyhľadávajú problémy a upozorňujú na ne. Šíria negativizmus. Zvyčajne takým diskutérom dávame označenie „troll“.

Troll je označenie pre toho, kto v diskusiách zámerne škodí.

  • Píše negatívne alebo deštruktívne správy (zosmiešňuje, relativizuje, nálepkuje, rozdeľuje ľudí na dva tábory, hľadá nepriateľa…) Cieľ: naštvať, znechutiť a často donútiť k odchodu slušnejších diskutérov.
  • Píše urážlivé, provokatívne správy, alebo správy na nesúvisiace témy. Cieľ: odkloniť od témy, ktorú troll chce narušiť alebo zablokovať.
  • Píše lživé príspevky. Podporuje napríklad nejaký produkt, liečebný postup, alebo politický postoj.

Veľká časť diskusií je zamorená negatívnymi príspevkami trollov. Píšu ich osamelí, nudiaci sa a zlomyseľní jednotlivci. V poslednom čase pribúdajú aj platení autori, ktorí zahlcujú diskusie balastom a propagandou.

Rozdeľ (názory) a panuj! To je ich stratégia.

Všimnite si ako veľa trollov aj webov dnes spochybňuje a očierňuje ľudí, ktorí majú liberálne postoje. Vytvárajú náladu, že ak je niekto tolerantný, tak je „zlý“. Tieto záujmové skupiny totiž nechcú, aby sme tolerovali veci, ktoré sa im nehodia do rozpočtu – to by oslabilo ich vplyv na nás. Preto radšej spochybňujú všetky prejavy liberalizmu. Viac by sa im páčilo, keby sme sa zomkli do pevných šíkov proti nepriateľovi a pevnou nohou v bratskej jednote neohrozene kráčali smerom k smelším zajtrajškom! Až si človek podvedome siahne do vrecka, či mu niekto nechce ukradnúť kľúče.

Šíreniu dezinformácií nahráva aj skutočnosť, že viaceré oficiálne internetové médiá dnes zamykajú svoj obsah. Ten je prístupný len pre predplatiteľov.

Mnoho ľudí však platiť nechce. Novinky by však čítať chceli. Tak sa presunú na také médiá, ktoré sú prístupné bezplatne. Neraz k bulváru a často na dezinformačné stránky plné poloprávd zmiešaných s lžami. Ich obsah sa vyrába oveľa lacnejšie. Navyše vie brnknúť na tú správnu strunu čitateľa.

Nechcem však v tejto knihe zájsť do politiky. V konečnom dôsledku aj ona je len dobre či zle vedený marketing a obchod s pozornosťou publika. Nič iné. V prostredí, kde sa pohŕda odbornými znalosťami sa výborne predáva. Obchodník totiž môže nakukať svojím zákazníkom úplne čokoľvek. A oni mu na to naletia.

Skúste sa pozrieť na sociálne siete. Nájdite viacerých ľudí, čo propagujú alebo uznávajú čudný životný štýl, tvrdenie, divný výrobok. Zvyčajne zistíte, že tí istí ľudia zároveň propagujú aj dezinformačné weby a podivné politické postoje.

Pre určitý počet ľudí je lukratívne vyrábať chaos. Existujú firmy, ktoré sa živia tým, že vytvárajú falošné recenzie, falošné komentáre. Platení pisatelia z falošných profilov umelo reagujú na sociálnych sieťach. Buď účelovo chvália výrobky, alebo šíria dezinformácie a hnev.