Hľadaním na internete sa z vás nestane odborník

Chcete sa niečo dozvedieť? Zvyčajne sa vám to nepodarí tak ľahko, ako by sa zdalo. Hľadanie totiž znamená získavanie fragmentov z mozaiky. Ak neviete, ako má obrázok vyzerať, z jednotlivých kamienkov si ho nezložíte.

Človek ktorý chce nájsť odpovede bude „variť“ len z toho, čo nájde dostatočne rýchlo.

Tým si ale zvyčajne zloží pomerne chybný obraz o veci. Plus ani nevie, že je to chybný obraz. Veľmi jednoduchým príkladom môže byť téma, ktorú viete na internete ľahko nájsť. Napríklad chcete sa naučiť strihať a upraviť video. Na weboch a vo videách nájdete tisícky návodov, ako na to. Zdalo by sa teda, že stačí, ak budete pozerať videá a stane sa z vás odborník. Môže to platiť. Prax je ale taká, že týmto spôsobom stratíte veľa času a získate pomerne málo informácií. Prečo?

  • Pretože zvyčajne každý článok (alebo video návod) obsahuje veľa základných informácií, ktoré už viete a všade sa opakujú. Keďže ide o samostatne stojacu formu, autor nemôže začať rovno v strede témy.
  • Informácie sú rozložené nepravidelne. Podľa témy, alebo nálady autora. Dostanete sa tak zvyčajne prevažne k základným a potom až k raritným informáciám. „Stredná“ úroveň znalostí býva zastúpená nerovnomerne.

Zvyčajne celkom chýba systematický prehľad a nejaké širšie súvislosti.

Zostaňme ešte pri snahe naučiť sa z rôznych internetových zdrojov pracovať s grafikou, fotografovať či sádzať knihy. Určite sa dostanete pomerne rýchlo k základom, takže vytvoríte aj vy nejaký použiteľný výsledok. To vám dá pocit, že z internetu sa dá dobre učiť. Čo sa ale zvyčajne týmto spôsobom nedozviete sú súvislosti. Základné technologické či koncepčné témy. Tie aj na škole študenti často len „pretrpia“.

Postavme proti tomu alternatívu. Rovnakú tému sa môžete učiť z učebnice, na škole, alebo v kurze. Tu je výhodou, že autor (alebo autori) zvyčajne sú odborníci. Ak áno tak vedia, ako vás majú témou previesť tak, aby ste získali vhľad aj do vzdialenejších súvislostí.

Určite si viete nájsť veľa informácií. No nebudete vedieť posúdiť, či im rozumiete správne. Aj tu platí Dunning-Krugerov efekt. Ak neviete, že niečo neviete, nechýba vám to. Potom vychádzate len z toho, čo už máte.

Odborníkom sa začnete stávať až po investovaní stoviek hodín do štúdia a praxe. Nestačí prečítať si pár článkov.

Pri vyhľadávaní dostávate informácie, ktoré nie sú nijako filtrované.

  • Odborný článok sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazí hneď vedľa článku s absolútnymi bludmi. Ak o veci nič neviete, nerozlíšite ich.
  • Odborný článok bude často ťažší na porozumenie. Článok plný bludov vám možno bude dávať na prvý pohľad zmysel. Nadobudnete pocit, že ste porozumeli a pritom uveríte nezmyslom. Ak sa v danej téme nevyznáte tak naletíte.
  • Odborný článok môže vyhľadávač pred vami skryť a ukáže vám len odborne chybné články. Volá sa to personalizované vyhľadávanie. O tom už za chvíľu podrobnejšie.

Dnes na internet pristupuje väčšina návštevníkov cez mobil. Prirovnávam to k pozeraniu sa na svet cez kľúčovú dierku. Je to zúfalé laparoskopické získavanie informácií.

V mobile na internete hneď vidíte ilustračný obrázok a text článku. Často nevidíte na prvý pohľad kto to písal. Niekedy ani to, na akom webe vlastne ste. Kto ho prevádzkuje. Akú kvalifikáciu má autor textu. Bolo by zdĺhavé to najskôr hľadať. No a tak človek číta. Vlastne nevie, či číta blud, alebo fakt.

Dokonca čoraz častejšie je, že ľudia už čítajú len titulky a z nich si hneď tvoria názor...

A autori lživých webov to veľmi dobre vedia! Podsúvajú srdcervúce titulky článkov ilustrované podvrhnutými obrázkami. Nech sa ľudia dobre naštvú! O to lepšie si zapamätajú posolstvo – opakovanú lož. Dnes po 98-krát.

©  Web mix.sk prevádzkuje Miro Veselý od leta 1997.