Overujte si zdroje dát, ktoré čítate

Ak čítate nejaký článok, podočkom kontrolujte 3 informácie:

  • Kto článok napísal? Anonymné články nečítajte. Skoro určite sú to chybné informácie, polopravdy, alebo propaganda. Ak je autor podpísaný, overte si, či naozaj existuje.  Aby ste nenaleteli obchodníkom, ktorí sa tvária ako odborníci. Alebo demagógom, ktorí sa tvária ako priatelia.
  • Kde je článok uverejnený? Každý seriózny web uvádza, kto ho prevádzkuje. Ak je to existujúca adresa skutočnej redakcie, alebo skutočného človeka, je to dobrý signál. Ak sa na webe nedá rýchlo zistiť kto presne ho vydáva, nestrácajte svoj čas čítaním takého webu.
  • Z akých dát článok vychádza? Ak sa článok odvoláva na výskum, či klinickú štúdiu, je to dobrý znak. Žiaľ, tento znak sa dá ľahko falšovať. Stačí napísať v článku hlúposti a ako „zdroje“ uviesť pár liniek na odborné publikácie. Vyzerá to ako podložené, ale nie je to podložené. Málokto má čas overovať. Presne s tým podvodníci počítajú.

Takúto kontrolu odporúčam sprísniť v dvoch situáciách. 1.: Keď sa dostanete na nejaký nový web a máte chuť pozrieť si tam viac článkov. Najskôr si overte reputáciu webu a autorov. 2.: Prísnejšie všetko overujte pri nezvyklých tvrdeniach, čudných správach, ak chcete niečo kúpiť, alebo dokonca zmeniť liečbu na základe „zistených“ informácií!

Nemá zmysel overovať všetko, to sa ani nedá. Jednoducho myslite na to, že podozrivé treba preverovať. Známe a overené stránky môžete čítať s vyšším stupňom dôvery.

Nenavštevujte weby o ktorých je známe, alebo na prvý pohľad zrejmé, že šíria dezinformácie, konšpirácie a bludy. Neplytvajte svojim životným časom na plnenie strategických cieľov cudzích osôb.

Ak niekto opakovane zdieľa na sociálnej sieti správy z dezinformačných webov, vypnite ho zo sledovania. Nepotrebujete, aby vás takí „kamaráti“ vystavovali dezinformačnej masáži a propagande.

Viem, týmto spôsobom sa nepodarí odstrániť postupné naleptávanie – naučte sa rozoznať bulvarizáciu titulkov.

Hystéria s optimalizáciou titulkov

Možno na svojom webe máte zaujímavý článok s názvom: Monitor k počítaču so štíhlym telom a 17-palcovým displejom. Potom ale zistíte, že ho nikto nečíta. Konkurent totiž ponúka podobný článok, ale s iným názvom: 3 tipy, ako dostať štíhlu sedemnástku na váš pracovný stôl.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Bulvarizácia titulkov funguje. Hlavne nech ľudia klikajú. A tak sa na internete hromadí čoraz viac článkov s neskutočne lákavými názvami.[/su_note][/su_shadow]

Najlepšie fungujú názvy článkov vytvorené podľa šablóny. Tieto šablóny sú už staré, mnohé boli publikované pred desiatkami rokov. Stále fungujú perfektne. Akokoľvek vám pripadajú otravné. Príklady účinných názvov:

  • Šok: Takto jednoducho sa zbavíte akné pomocou zubnej pasty.
  • 23 faktov o žubrienkach, ktoré vám vyrazia dych!
  • Ako dosiahnuť, aby vás milovala?
  • Je minister hlupák? Odpoveď vás veľmi prekvapí.
  • Toto som povedal svokre predtým, než omdlela od smiechu.
  • 10 nevinných príznakov, že vaše telo je zaplavené toxínmi.
  • 114-ročný muž prezradil 5 potravín, ktoré ho udržali tak dlho nažive.
  • Nenávidíte státie v radoch? Tu je trik, ako ho zrušíte.
  • Budete sa smiať: Ako som kúpil Mercedes za 123 eur.
  • Tu je spôsob, ktorý vám pomôže zbaviť sa dlhov za mesiac.
  • 6-kroková zaručená schéma na úspešný titulok článku

Áno, aj toto je ukážka bulvárneho titulku. Skúsení autori používajú schémy, ktoré im zvýšia šancu na úspech. Ak titulok s úvodným obrázkom splní nasledovné kritériá, je šanca že bude zdieľaný na sociálnych sieťach:

  1. Je správa úplne jasná a jednoduchá?
  2. Je celkom konkrétna?
  3. Vyvoláva emócie?
  4. Môže čitateľa prekvapiť?
  5. Uverí tomu čitateľ?
  6. Je v názve, v podtitulku, alebo na obrázku aspoň naznačený príbeh?

Tieto vlastnosti majú najzdieľanejšie články. Ak chcete, aby váš článok mnohí zdieľali na sociálnych sieťach, musia ho vnímať ako:

  1. Aktuálny, alebo trendy. Ľudia radi zdieľajú aktuálne informácie.
  2. Poskytne hodnotu, úžitok. Ľudia radi zdieľajú praktické veci.
  3. Je zábavný. Spoľahlivá zložka, ktorá funguje.
  4. Prestíž. Ľudia radi zdieľajú veci, vďaka ktorým pôsobia dobrým dojmom.
  5. Výzva. Napíšte, čo majú urobiť, inak nespravia nič.