Výrobcovia mobilov aktívne podporujú závislosť

Z dôvodov budovania závislosti je mobilný telefón štandardne nastavený tak, aby vám stále posielal správy a pripomienky. Chcete to vypnúť? Vyžaduje to desiatky kliknutí v rôznych nastaveniach systému. Sú rafinovane poskrývané. Prečo? Mobilný telefón „chce“, aby ste si ho stále všímali.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Čím viac budete s mobilom robiť, tým skôr si kúpite novší.[/su_note][/su_shadow]

Preto v nastaveniach naaranžujú všetko tak, aby nebolo ľahké dosiahnuť kontrolu nad zariadeniami. Oni potrebujú, aby váš mobil kontroloval vás. Aby ste prijímali od neho príkazy. IT firmy vám tak viac predajú.

Ako sa vytvára závislosť?

Už som naznačil, že sociálne siete používajú na upevnenie závislosti používateľov rôzne triky. Teraz si prejdime podrobnejšie. Ak ich budete ovládať, je šanca, že ich nabudúce rozpoznáte. Tak bude väčšia nádej, že sa im dokážete vzoprieť. Možno so zlým pocitom v žalúdku zistíte, že vám tieto triky nápadne pripomenú váš chytrý telefón. Aj dezinformačné weby!

Ďalším krokom v manipulácii je:

Zabrániť prístup k iným zdrojom

Obeť musí nadobudnúť pocit, že stránka, vyhľadávač či sociálna sieť sú jediným „zdrojom“. Preto sa nehodí, aby sa používateľ mohol príliš ľahko dostať preč, na iný zdroj zábavy. Ak niečo hľadá, tak najlepšie, ak vyhľadávač ani neopustí, ale nájde informácie priamo tam. Vyhľadávače preto servírujú na otázky návštevníkov stále viac vlastných odpovedí.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Vo vyhľadávači sú vyhľadané stránky stále viac odsúvané nižšie, preč z očí. Už nič iné nehľadajte! Tu to máte u nás. Už to síce nie je vyhľadávač, ale to nevadí.[/su_note][/su_shadow]

Aj na dezinformačných weboch ich autori dbajú o to, aby pre čitateľov boli jediným zdrojom. Očierňujú „normálne“ weby, zosmiešňujú odborníkov, aby tak potlačili chuť návštevníkov overiť si informácie.

Dezinformátorom prospieva fakt, že viaceré štandardné médiá majú obsah zamknutý len pre predplatiteľov. Čiastočne tak chýba protiváha dezinformáciám.

Aj mobilný telefón stále vyžaduje vašu pozornosť. Brnká, vibruje, pripomína sa. Chce byť hlavným zdrojom zábavy, informácií a podnetov.

Lichotenie

Ak vám niekto bude (rozumne) lichotiť, chváliť, oceňovať, pripúta si vás. Je to príjemné ak vás niekto stále oceňuje. Nuž a príjemné veci chceme opakovať. Táto technika je v manipulácii extrémne účinná.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Preto tak dobre na sociálnych sieťach funguje tlačítko „like“. A najmä preto tam nie je aj tlačítko „fuj“.[/su_note][/su_shadow]

Každý chce dostávať páčiky. Pomyslíte si: „Dostal som už 17 srdiečok za fotku a čakám, či prídu ďalšie…“ A ste naviazaní na platformu. Je príjemné, ak vás ľudia chvália. V bežnom živote je toho málo. Na sociálnej sieti stačí napísať, že ste sa zle vyspali a zosype sa na vás záplava „páči sa mi to“ od blízkych aj cudzích. Mnohí toto virtuálne ocenenie doslova fetujú a potrebujú ich stále viac.

Priateľstvo

Ak k sebe chceme niekoho pripútať, sme k nemu priateľskí. Niekam ho pozveme, pomôžeme mu, pochválime. Tu a tam nezaškodí aj darček. Preto sociálne siete pracujú so spájaním priateľov.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Dostanete (mylný) pocit, že bez siete by ste sa s nikým ani nestretli. Navyše mať 456 priateľov je tak trocha aj súťaž.[/su_note][/su_shadow]

Súťaž

Ak o niečo súťažíme, strácame niekedy až súdnosť. Kým nás to „drží“, sme prakticky závislí od sledovania, ako to dopadne. Platí to v aukciách i v manželstve. Všimnite si, napríklad, rozhádaných manželov. V hádke ich to ťahá k sebe. Hádka je forma súťaže. Málokto dokáže v strede hádky prestať a jednoducho odísť – tým by zrušil hádku okamžite.

Na sociálnej sieti stačí začať hovoriť o nejakých názoroch a už vás to vtiahne do hry. Rýchlo sa objaví niekto, s kým začnete súťažiť. V názoroch, v počte páčikov a srdiečok. V tom, kto pošle krajšiu fotku z atraktívnejšieho miesta. Alebo v diskusnej skupine môžete súťažiť o to, akú „hodnosť“ vám to pridelí. Z „nový člen“ sa stanete „vychádzajúcou hviezdou“ a podobne.

Sú ľudia, ktorí napíšu desaťtisíce správ na diskusných fórach. Nie je výnimkou vidieť takých, čo napísali tridsaťtisíc správ. Síce to trvá pár rokov, ale sú to skutočné čísla. Keby títo diskutéri v rovnakom čase písali knihy, bola by to riadna hora textu.

Súdržnosť skupiny

Sme stádové tvory. Zvyčajne tvoríme názorové „tlupy“. Ak si takú partiu nájdeme, dobre sa v nej cítime. To môže spolu s inými prvkami stupňovať závislosť od takej skupiny.

Posilniť súdržnosť v skupine sa dá ľahko. Na sociálnej sieti býva extrémne účinné, ak sa vytvorí obraz nepriateľa, prípadne sa určí obetný baránok. Tým sa skupina „zomkne“ proti nepriateľovi. Účinné sú aj klebety.

No a skupina okolo vás vytvorí bublinu. Či na sociálnej sieti, alebo v skutočnom živote – budete mať pocit, že „všetci“ si myslia to isté, že vaša pravda je jediná. To vás ešte viac zomkne.

Kontrast

Čím výraznejšie rozdiely, tým lepšie. Preto je dobré, ak vám sociálna sieť servíruje aj úplné hlúposti. O to lepšie potom vyniknú zaujímavejšie správy. Keby sa pred vami zobrazovali len najlepšie a najvtipnejšie správy, začnete sa rýchlo nudiť.

Reciprocita

Ak niekto pochváli vás, pochválite vy jeho. Takto sa začnú presúvať srdiečka a páčiky po sociálnej sieti. Vytvára to silnejšie väzby medzi používateľmi. Inými slovami: posilní to aj závislosť. Niekto vám pochváli fotku tak aj vy budete mať pocit potreby vrátiť mu to. Budete čakať, kedy niečo odfotí. Potom mu hneď pošlete srdiečko len preto, aby ste mu to „vrátili“.

Pocit vďačnosti sa často zneužíva aj v marketingu. Predajca vám najskôr dá niečo zadarmo. Napríklad takmer bezcenný ebook. Keď ho z to začnete mať radi, ťažšie odoláte predajnej ponuke.

Technika aktualizácie

Inými slovami pripomínanie sa. Toto je základná zložka, ako budovať závislosť. Preto vám sociálna sieť stále cinká vo vrecku. Prišla nová správa. Niekto komentoval váš status. Niekto pridal správu v téme, ktorú sledujete. Preto mobil trvale niečo pripomína a preto je také náročné tieto notifikácie vypnúť. Výrobcom hardvéru ani aplikácií sa nehodí, aby ste svoj mobil používali len vtedy, keď ho potrebujete vy.

Zvyk (opakovanie)

S predošlým bodom súvisí aj návyk. Ak často vyťahujete mobil hneď potom, čo vám brnkne správa, zvyknete si na to. Opakovaním sa bude stále viac fixovať a vytvoríte si raport. Budete už reagovať bezmyšlienkovite.