Váš mobil má na vás silný vplyv

Štatistiky ukazujú, že aktívni používatelia smartfónov sa na svoj mobil pozrú bežne aj 100- či 200-krát za deň. Tí výkonnejší to zvládnu možno za hodinu. To nie je málo. To ovplyvní nielen vaše zdravie, ale aj budúcnosť!

  • Ovplyvňuje to témy o ktorých rozmýšľate.
  • Bezpečne bráni v plnom sústredení sa na prácu.
  • Znižuje váš pohyb a môže zvyšovať riziko obezity.
  • Mení držanie vášho tela a môže spôsobiť problémy s chrbticou.
  • Ovplyvňuje aj to, čo – nespravíte. Kým totiž robíte na mobile, alebo počítači tak nerobíte niečo iné. To iné by pritom možno bolo pre vás oveľa dôležitejšie. Strávite 3 hodiny denne na internete? Znamená to, že 3 hodiny ste sa naživo nerozprávali s ľuďmi. Neboli ste na prechádzke, neučili sa, neboli s rodinou.

Používanie mobilu zhoršuje pamäť a poznávacie schopnosti. Už sa vie, že keď sa spoliehate na internetové vyhľadávanie, nemusíte si nič pamätať. Necvičením sa pamäť zhoršuje. Pravidelné používanie vyhľadávača v nás preto trénuje nepresné myslenie.

Mobil (ak vám stále chodia pripomienky) vytvára poruchu pozornosti. To po slovensky znamená neschopnosť sústrediť sa. Týka sa to tých, čo veľa píšu správy a sú stále online. Ako vyzerá človek s poruchou pozornosti? Niečo sa vás opýta. Odpoviete mu a on sa o 5 minút opýta na to isté. Už zabudol, že sa to pred chvíľou prebralo.

On-line svet v nás buduje netrpezlivosť. Ak si zvyknete, že „všetko“ je možné spraviť jedným klikom, prestanete mať trpezlivosť na veci s postupným výsledkom. Takto postihnutí chcú odpoveď okamžite a aj na ťažkú otázku chcú rýchlu a jednoduchú odpoveď. Na dlhší odborný text nemajú kapacitu sústredenia. Ak to nie je hneď, tak to nechcem.

Menej času na rozprávanie sa. Netrénujete sociálne zručnosti.

Tým, že sa mobily stále pripomínajú, máme pocit, že sú dôležité. V skutočnosti však nie sú dôležité. Len sa snažia v nás vyvolať pocit, že niečo prepasieme, ak neklikneme. Stavajú na našej zvedavosti (kto mi píše?).

Počítač nie je náš pán. Ale často to tak vyzerá!

Pôvodne mal šetriť prácu. Neraz ju však pridáva. Čoraz viac sme obklopení technikou, ktorá už nie je jednoúčelová. V minulosti sme mali telefón na telefonovanie, písací stroj na písanie a fotoaparát na fotenie. Ovládanie bolo jednoduché. Počítačová technika však vyžaduje množstvo nastavení a vedomostí. Ak si kúpite mobil, alebo počítač, musíte nastaviť veľa aplikácií, e-mail, internet. Všade sa od vás chcú heslá, kontá a mnoho predpokladaných vedomostí. Aj skúsený používateľ zabije pri zmene mobilu niekoľko hodín. Ako sa nenechať zariadením ovládať? Do počítačovej inteligencie patrí aj schopnosť rozpoznať, čo je dôležité a čo nie.

Pritom vlastne často ide o zdravie

Ste práceschopní? Viem, to je smiešna otázka, najmä kým ste mladí a zdraví. Zákerné na tom je to, že telo má veľkú schopnosť zvládnuť záťaž. Človek vydrží zle sa stravovať, ponocovať, necvičiť, žiť v strese. Niektorí fajčia. Idú roky a nič zlé sa nedeje. Zdanlivo. A tak ani nepociťujeme tlak, aby sme s horšou životosprávou prestali. Prejde ešte pár rokov a zrazu sú tu prvé problémy. Obezita, bolesť chrbtice, srdcovo-cievne problémy. Potom už je ťažké vracať to späť. Niekedy sa už ani nedá.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Počítačovanie aj mobilovanie sú činnosti, ktoré uľahčujú a urýchľujú vznik zdravotných problémov. Keď na vás doľahnú ochorenia, keď vás už telo „nepustí“, vaša hra tým končí. Nemôžete robiť. Nemôžete sa tešiť. Tento svet prestane pre vás byť príjemným miestom. Je zariadený len pre zdravých.[/su_note][/su_shadow]

V knihe Jedálniček na chudnutie popisujem príklad, ako drobná chyba môže zle skončiť. Ak, napríklad, denne spravíte chybu vo výžive, nezbadáte to. Možno priberiete len gram alebo dva. Ak si však denne povolíte nevhodnú výnimku, v päťdesiatke môžete byť obézni. (Nepočítajme detstvo, ale 55 rokov života je 20-tisíc dní.) Ak priberiete denne 1 až 2 gramy, penziu nezačnete s hmotnosťou napríklad 70 kíl. Budete mať vyše 100 kíl a denne budete užívať hrsť liekov. Obezita vám zhorší chuť do života.

Býva užitočné pozrieť sa na svoju bližšiu rodinu. Rodičov, ich predkov a vašich súrodencov. Objavuje sa u vás v rodine častejšie cukrovka, infarkty, ľadvinové kamene, alebo iné ochorenia? Ak áno, potom je vo vašom záujme predchádzať tomu, aby sa to isté stalo aj vám. Mnohé choroby sú dedičné. Často aj preto, že dedíme nielen gény, ale aj kuchárske knihy a veľkosť tanierov. Mnohé z častých „civilizačných“ ochorení sa dajú zvrátiť. Niekedy sa pri vhodnej životospráve ani neobjavia. Prípadne sa podarí aspoň oneskoriť ich nástup. To je presne to čo potrebujete.

To sa týka aj chorôb, ktoré nemusíte mať priamo vo vašej rodine. Mali viacerí ľudia vo vašej firme už infarkt? Je možné, že to súvisí s neúmerným vyťažením, alebo so zlým vedením šéfa. Infarkt je často aj dôsledkom bezmocnosti a zlosti. Oplatí sa myslieť aj na takéto súvislosti.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Chráňte si zdravie, pretože bez neho nebudete mať nič.[/su_note][/su_shadow]

Ako príklad možných ťažkostí môžeme použiť napríklad notebook. Dnes sú obľúbené aj tablety. Sú skladné, máte tam všetku prácu, môžete si to zobrať do terénu. Problém je v tom, že pri notebooku sa väčšinu sedí v improvizovaných polohách. Výsledkom sú často bolesti chrbta. Neskôr aj degeneratívne ochorenia chrbtice. Aj preto odporúčam:

Pracujte v ergonomickom prostredí.

Počítač patrí na stôl a ak pri ňom chcete sedieť, tak na poriadnej stoličke. Nedovoľte, aby provizórne podmienky pretrvávali dlhodobo. Budete oveľa efektívnejší, ak si posedíte pri počítači dve hodinky a potom si trocha odpočiňte. Potom môžete pri práci dve hodinky stáť.

Horším nápadom je pracovať „na doraz“. Áno, telo dokáže 12 hodín robiť, nejesť, nepiť a neodpočívať. A dokážete tak fungovať nejaký čas. Lenže potom na regeneráciu už nestačí víkend, ani dovolenka. Zdravotné ťažkosti začínajú často len pocitom nenahraditeľnosti a siahaním do rezerv.

Predstavte si zdravého mladého človeka. Veci sa daria. Môže robiť to, čo ho baví. Začnú prichádzať peniaze. Dobrí priatelia, zaujímavé zážitky. To všetko je fajn. Stačí však drobný telesný problém a nastáva škrt v rozpočte. Je koniec. Kvôli bolesti neobsedí a nepostojí. V takom stave sa nedá sústrediť na koncert, prácu, alebo príjemnú debatu s priateľmi. Stav nášho tela (a ducha) teda priamo určí, aké máte šance. Mnoho súčasných povolaní a podnikaní vyžaduje kusisko pevného zdravia, silné nervy a schopnosť zvládnuť záťaž.

Tip: Prečítajte si knihy doktora Igora Bukovského Návod na prežitie pre muža, Návod na prežitie pre ženu a Návod na prežitie pre bejby sú výborným prehľadom, ako žiť zdravšie.

Kde vziať viac času? Ukradne sa zo spánku!

Aktuálnym problémom mnohých začína byť chronický nedostatok spánku. Ak pred spaním mobilujete zvyčajne to znamená že:

Pôjdete spať neskôr o čas, čo pozeráte do mobilu.

Plus si tým najmenej o 20 minút ešte predĺžite čas zaspávania.

Inými slovami: chcete ísť spať o jedenástej večer. No do pol dvanástej si s niekým ešte ťukáte správy? V tom prípade pred polnocou nezaspíte. Viem, je atraktívnejšie ešte si niečo pozrieť, než už ísť do ticha a tmy.

Z nedostatku spánku však hrozí nielen chronická únava, ale aj skryté následky únavy.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Unavený človek je menej sústredený, má horšie myslenie. Ľahšie naletí na lep internetovým podvodníkom.[/su_note][/su_shadow]