V tejto časti si ukážeme niekoľko u nás relatívne nových postupov. Sú typické pre prostredie internetu. Ukážeme si najmä viacero trikov, ako z vás obchodníci vedia vytiahnuť peniaze. Oveľa ťažšie potom naletíte na lep príštipkárom, ktorí sa snažia tváriť profesionálne.
Infomarketing je krajšie znejúce slovo pre predaj kurzov, rád, alebo školení.
Momentálne je trend, že rastú silné eshopy a slabnú slabé. Preto vznikajú stále nové marketingové stratégie, ktorými sa menší hráči snažia získať aspoň časť trhu.
V asi najznámejšom kurze o infomarketingu je uvedený postup, ako sa stať milionárom. Budete nahrávať videá a predávať ich. Máte spraviť toto:
Vyberte si oblasť, v ktorej chcete zarobiť. Prečítajte si aspoň 3 knihy na tú tému. Tým sa stanete expertom. (Pod pojmom expert sa rozumie každý, kto vie aspoň o niečo viac, než jeho budúci poslucháč – zákazník.)
Vytvorte si meno a vyvolajte ilúziu, že ste v danej oblasti známym expertom. Ako? Natočíte niekoľko videí na danú tému.
Vytvorte stratégiu predaja. V Česku to nazývajú „cesta zákazníka“, u nás aj „funnel“ (z anglického „lievik). Ide o premyslenú sériu stránok, ktorej cieľom je spôsobiť predaj. Webstránka (alebo niekoľko stránok) je navrhnutá tak, že návštevník má len jedinú možnosť – spraviť to, čo chce autor webu. (Alebo odísť preč a neuhasiť zvedavosť.)
Pomocou reklamy a sociálnych sietí svoj projekt zviditeľnite.
Ponúknite e-book za to, že vám ľudia dajú svoju e-mailovú adresu.
Pomocou série e-mailov nadviažte dôvernejší vzťah s návštevníkmi.
Keď si vytvoríte dôveru, ponúknite vstup do platenej časti kurzu.
Inkasujete peniaze.
Natočte pár podrobnejších videí – to je váš produkt. Ten potom ukážete už len tým, čo zaplatili.
Funguje to. Mnoho ľudí naozaj takéto produkty kúpi. Súčasťou návodov na infopodnikanie totiž sú aj psychologické techniky, ako zaistiť predaj. Ako som už bol sľúbil, prejdeme si ich. Ak sa teda pred vami z čista-jasna objaví úplne neznáma tvár, ktorá sa tvári ako svetovo najznámejší odborník, tak spozornejte. Možno vám zapadne do tejto schémy:
Hovorí o niečom, čo vás vážne zaujíma. (Vaše záujmy reklamný systém dobre pozná, preto vám naservíroval reklamu práve na toto školenie.)
Témy môžu byť odborné (ako predávať, ako budovať značku firmy, ako písať texty, ako nastaviť reklamu na internete, ako zarobiť milión za týždeň, ako začať podnikať na internete). Môžu byť aj osobné (ako zbaliť ženu, ako schudnúť, ako trénovať, ako sa naučiť variť).
Zvyčajne ide o mimoriadne lákavú príležitosť. Kurz sľubuje niečo ťažko dostupné a návod, ako to získať (vďaka kurzu) ľahko. Zvyčajne kontrast typu „ako získať zadarmo to, čo iných stojí veľa peňazí“.
Často kurz prezentuje celkom nová tvár na scéne. Nikdy predtým ste o ňom nepočuli. Tvári sa ako expert, ktorý len tak zadarmo a láskavo šíri múdrosti do sveta. Zriedkavejšie však môže takýto on-line kurz robiť aj skutočný a známy odborník.
Keď sa dostanete na niektorý infoweb, rýchlo zistíte, že môžete spraviť len jedinú vec. Okrem krátkeho videa tu nájdete ponuku bezplatného kurzu s tlačítkom „chcem vstúpiť do kurzu zdarma“. Prípadne to môže byť zdarma ebook, alebo čokoľvek iné za čo je návštevník ochotný poskytnúť na seba svoj e-mail. V prvom kroku si teda infomarketér zaistil len jedinú vec: získal kontakt na vás. Na e-mail vám potom bude posielať ďalšie diely bezplatnej časti kurzu.
Až po zadaní e-mailu sa dostanete k niekoľkým videozáznamom, alebo k ebooku. Tu získate pár informácií. V tejto fáze je všetko postavené tak, aby ste chceli vedieť stále viac. Aby ste začali byť zvedaví. Nič neplatíte, len vám stále niečo dávajú. Video zadarmo, ebook zadarmo. Ste doslova bombardovaní premyslenou sériou e-mailov a videí. Je to manipulatívna taktika. Ak od niekoho prijmete niečo zadarmo, oveľa ochotnejšie mu potom zaplatíte. Pocit vďačnosti, či dlhu nepustí... Hlavným účelom prvej fázy je teda: len získať si dôveru, pozornosť a pocit zaviazanosti.
V prvom videu sa vám náš expert predstaví. Dopodrobna vás zoznámi, ako v minulosti katastrofálne zlyhával. Prehrával. Nedarilo sa mu. Možno zbankrotoval. Potom sa všetko zmenilo. Spoznal tajomstvo XY. Kúpil ho za neuveriteľne vysokú čiastku od známeho experta. Alebo sám objavil nejaký trik, ktorý všetko zmenil. Od tej doby sa k nemu valia peniaze šialeným tempom. V závere príbehu sa dozviete, že sa s nami chce o toto tajomstvo podeliť, pretože je to v jadre dobrý a priateľský človek. Nechce si nechať pre seba takú vzácnu informáciu.
V niekoľkých ďalších videách potom poodhalí kúsok zo svojich tajomstiev. Zvyčajne ide o bežné základné informácie, aké nájdete aj v tej najtenšej knihe z daného oboru. Predpokladá sa, že kurz zaujme ľudí, ktorí o téme nič nevedia. Nenapadne ich kúpiť si knihu za 20 eur.
Po niekoľkých dňoch príde posledná ponuka: Pripojte sa na skvelý webinár zadarmo. Na konci webinára vám autor sľubuje odhaliť jedinečnú príležitosť, aká sa už nikdy nebude opakovať. Niečo vám dá zadarmo. (To je len lákadlo, aby ste náhodou nevypli skôr, než webinár skončí.) Webinár býva rozdelený do troch častí. V prvej časti sa zopakuje, čo už viete – príbeh prehry a následného úspechu. V druhej časti zvyčajne vystúpi pár hostí, ktorí svorne potvrdzujú, že náš expert je fakt odborník. Povedia, ako im veľmi pomohol. V tejto časti webinára sa zvykne objaviť aj pár užitočných tipov, aby sa vám oplatilo to pozerať. Teraz by ste už mali chcieť vedieť viac. A presne vtedy príde – neodolateľná ponuka. Ponúkne vám vstup do platenej verzie kurzu za cenu, ktorá vám vyrazí dych. Keď sa trocha spamätáte, dozviete sa, že ako účastníci webinára máte nárok na skvelú zľavu!
Nakoniec sa konečne dostanete na predajnú stránku. To je chvíľa, keď máte vytiahnuť svoju kreditnú kartu. Zaplatiť desiatky, alebo stovky eur. Za to vám infomarketér potom umožní prístup do platenej časti kurzu.
Cenová ponuka v infomarketingu má presné pravidlá. Žiadne také, že by vám niekto povedal hneď cenu! Na týchto stránkach sa zvyčajne spája veľa manipulatívnych a nátlakových foriem predaja. Aby ste vedeli ako a prečo fungujú, prejdeme si ich v kapitolke o nátlakovom predaji. Keď budete poznať anatómiu týchto stránok, nepodľahnete. Skôr, než si to prejdeme, tak mám niekoľko poznámok k infomarketingu.
Myslím, že ani jeden z infoproduktov, ktoré som videl nemal tú hodnotu, za akú bol predávaný. Prečítať si na rovnakú tému knihu vám zvyčajne dá viac vhľadu do problematiky. Za zlomok ceny. Autori infoproduktov väčšinou nemajú žiadne hlbšie znalosti z témy, ktorú prezentujú. Ani skúsenosti z vystupovania a prezentovania. Obsahovo i technologicky teda dostanete len amatérske videá. Ak infomarketér nie je skutočný dlhoročný a najmä známy odborník v danej téme, dostanete skôr sľuby, floskule, veľa slov a rozhadzovania rukami. Nie hodnotné informácie.
Pokiaľ sa pre kúpu rozhodnete, vnímajte to ako investíciu. Často sa vám vráti. Aj keby vám samotný kurz nepriniesol žiadne nové informácie, jeho sledovanie vás môže prinútiť dívať sa na veci inak. (Viem, na to nepotrebujete kupovať nijaký kurz, ak máte iný spôsob ako sa donútite venovať sa tej téme samostatne.)
Infoprodukty sú mnohonásobne predražené aj preto, že najjednoduchšou cestou, ako ich predať je reklama na sociálnych sieťach. Vysoké percento zárobku z predaja drahého infoproduktu teda ide do reklamy. Nie k jeho autorovi ako zárobok.
Ak o danej téme neviete nič, taký kurz vám môže určite pomôcť poodhaliť danú oblasť. No keby ste si prečítali zo tri bežné odborné knihy, dozviete sa viac za desatinu nákladov. Zvyčajne aj za desatinu času.
Nie som proti tomuto druhu podnikania. Len to býva drahšia forma získavania informácií – finančne i časovo. Absolvoval som za tie roky viacero podobných školení od autorov z Česka aj Slovenska. Záver je celkom jednoznačný:
Vedia vzbudiť zvedavosť a nádeje, ale zvyčajne nenaplnia očakávania. Ak ste sčítaní, budete presne vedieť, kde autor čerpal ktoré informácie. Česť zriedkavým výnimkám!
Odvrátená strana infopodnikania
Buďme realisti. Hneď na úvod zabudnite, že sa v takýchto kurzoch dozviete niečo mimoriadne! Je to kšeft. Nie škola. Skutočný odborník zvyčajne pracuje vo svojom odbore. Nemá čas vyrábať videokurzy.
Infomarketing robia prevažne ľudia, ktorí o téme, ktorú chcú učiť nevedia veľa. Nie sú to skutoční odborníci. Oni na nej len chcú zarobiť. Na tom by nebolo nič zlé. Lenže ak niekto nie je odborník, zvyčajne sa v téme nevyzná. Iste viete, že zložité veci dokáže jednoducho vysvetliť len ten kto im naozaj rozumie. Laici nevedia presne vyjadriť čo chcú povedať.