Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie je to skvelé? Skôr než netrpezlivo odhodíte túto knihu, aby ste si hneď mohli založiť svoj prvý super úspešný web a zarobili milióny, schladím vás. Šanca že vás web ľahko a dobre uživí je stále menšia.

Vstupná bariéra „mať web“ bola pred rokmi pomerne vysoká. Dnes to dokáže ktokoľvek na pár kliknutí. Preto mnohí klikajú a dúfajú. Čo ak práve oni založia úspešný web, ktorý ich bude živiť? Zvyčajne sa to nepodarí. Ale hneď prídu ďalší zlatokopi a tiež to skúsia.

Donedávna to bolo naozaj jednoduché. Webov bolo na slovenskom internete pomerne málo. Stačilo, že ste si zriadili web a to stačilo. Čoskoro ho našli čitatelia. Čítali, možno aj niečo kúpili. Alebo si objednali službu. Oplatilo sa to. Tá doba už je fuč.

Mesačne pribúdajú stovky nových a nových webov. O to ťažšie sa však každý z nich môže presadiť.

Preto skôr než investujete stovky hodín práce do výroby webu – spravte si prehľad, kto a prečo u nás túto zlatú horúčku rozdúchava.

V tejto kapitolke vám dám pár tipov ako sa dá založiť web. Ono to tak trocha vyznie skôr v zmysle „nechoďte do toho“. Možno nadobudnete pocit, že som príliš skeptický. Nevadí. Mojim hlavným zámerom je, aby som vás upozornil, že tvorba webu začína byť v posledných rokoch nečakane náročnou disciplínou. Návratnosť času a investícií sa prudko znižuje. Na to chcem upozorniť. Nedajte sa oklamať tým, že iní uspeli. Zvyčajne je za ich úspechom ešte niečo, čo však nevidíte. A oni vám to neprezradia.

Ak do tejto práce nechcete ísť naplno a s veľkou energiou (znalosti, financie, čas), lacnejšie už môže byť nezačať.

Majte jasno v tom, čo vás to bude stáť a čo od toho očakávate. Aj aké máte šance! Je to predsa len investícia vášho životného času a peňazí.

Chcete si zarobiť aspoň na minimálnu mzdu z webu?

Na podnikanie musíte mať živnosť (alebo firmu). Ako živnostník máte zo zákona povinné fixné mesačné výdavky na zdravotné a sociálne poistenie. To všetko musíte zaplatiť skôr, než získate jediné euro. To znamená že váš web musí zarobiť na vaše povinnosti k štátu a účtovníkom, na svoju prevádzku, na reklamu, na marketing. Až potom príde na rad – váš zisk

Potrebujete, aby váš web generoval príjem presahujúci 1000 eur za mesiac. Potom z neho pre seba dostanete možno akúsi minimálnu mzdu okolo 400 eur.

Skôr však menej. Viete, kde je problém? Že web, ktorý zarába tisícku mesačne to už naozaj nie je nejaká amatérska druhá liga! Ak viete spraviť taký web, začnete uvažovať. S tými znalosťami totiž zarobíte oveľa viac, ak ich predáte inak.

Vyrobiť takto úspešný web sa vám nepodarí za mesiac. Asi ani za rok. To znamená, že vy musíte investovať niekoľko mesiacov práce a peňazí na to, aby ste niekedy v budúcnosti možno aj dosiahli zisk. A možno aj nedosiahli. A pozor! To že to dokázali iní ešte nič neznamená.

Ťažko totiž povedať či o tri či päť rokov bude niečo také ako web ešte fungovať tak, ako dnes. Zdá sa, že vyhľadávače sa už snažia o niečo iné, než o rozkvet našich webov.

Ja len pre istotu upozorňujem, aby ste neinvestovali do niečoho, čo sa môže zakrátko rozplynúť ako para nad hrncom. Tvrdé pravidlá hry. Však?

Rada pre vás: spravte to čo treba spraviť, ale na nečisto. Na skúšku. Chcete si založiť obsahový web? Skôr než to spravíte, pripravte najskôr aspoň 50 článkov. Komplet, aj s obrázkami. Tak či tak ich budete potrebovať. Možno po desiatom článku zistíte, že vás to ale ani za mak nebaví. Ušetríte veľa práce a peňazí so zakladaním webu. Ak vás to baviť bude, máte v rezerve 50 článkov. To už je dobre našliapnuté na začiatok!

Na internete sa nám utešene rozmáha balast

Affiliate siete v posledných rokoch u nás vytvorili náladu, že „stačí založiť web a poľahky zarobíte“. Verbujú nováčikov, aby si založili web a tiež zarábali z pohodlia obývačky. Tieto siete potrebujú do svojho portfólia získať čo najviac partnerských webov. Preto tu vyvolávajú zlatú horúčku. Pravidelne upozorňujú, aké státisíce eur už vyplatili majiteľom zarábajúcich webov.

Nechcem vás odrádzať. Tie peniaze tam naozaj sú. Len chcem varovať, že je to už dnes tvrdý biznis. Šanca na úspech je malá. Nie však nulová.

Komu prospeje, aby si každý druhý študent založil web o chudnutí, predaji nábytku či recenzný portál záhradných grilov? Skúste si to premyslieť. Len domén na tému nábytok je okolo 1000. Zopár z nich na ukážku:

Vznikli stovky nových webov zameraných na podporu predaja vybavenia domácnosti. Posteľného prádla, obrusov, dekoratívnych predmetov... Je nereálne, aby zarobili všetci. Všetci však investujú aby to skúsili. Všetci títo začiatočníci nasmerujú svoje sily a podporia vždy konkrétneho predajcu. Takého, ktorý vypláca províziu z predaja.

Kto na tom reálne zarobí? Určite ten eshop. Plus agentúra, ktorá sprostredkováva provízie. Niekoľko málo z tých stoviek webov sa dostanú do zisku.

Ostatné weby skrachujú. O nich sa však nikdy nedozviete.

Nikto sa v článkoch na svojom blogu nepochváli, že skrachoval. Myslite na to, keď nabudúce nájdete blog, kde sa autor chvastá, ako mu web zarába mesačne tisícky eur. Sú takí podnikatelia. Nie vždy však zdôraznia, koľko peňazí, úsilia a znalostí ich taký úspešný projekt v skutočnosti stál.

Stovky neúspešných a väčšinou aj mizerných webov sú dnes realitou internetu. Nie len slovenského. Také obrovské množstvo obsahu, samozrejme, neznamená, že tu máme tak veľa skvelých spisovateľov. Naopak!

Na internete sa vŕši babylonská kopa textu.

Internet je zahltený balastom. Návštevníci si postupne a veľmi pomaly začínajú zvykať na to, že texty na internete sú zvyčajne:

  • Informačne silne zriedené deriváty iných textov, často odborne chybné.
  • Väčšinou sú články povrchné ale zdĺhavé, aby pôsobili ako podrobné.
  • Obsahovo ide o zmes chybných a správnych informácií a preto je ťažké orientovať sa čo je pravda a čo blud.

V absolútnej väčšine prípadov sú weby finančne motivované (text sa tvári ako recenzia nejakého prístroja, v skutočnosti je to ale text s účelom predať ten produkt).

V tomto prostredí postupne klesá dôveryhodnosť informácií s nálepkou „zdroj:internet“. Ak teda dúfate, že narýchlo „zbúchate“ nejaký web a všetci sa z toho ...posadia, tak počítajte radšej s tým, že to už nikoho neohromí.

Ako môže tvorba obsahu zarobiť

Keď prídete na nejaký web, dosť rýchlo sa dá vystopovať, aká je asi motivácia. Prečo ten web vlastne existuje. Je užitočné rozumieť tomuto (nie vždy len finančnému) toku. Ak totiž viete, z čoho je daný web platený, viete odhadnúť, či poskytuje objektívne alebo skôr tendenčné informácie. Keď sa takto zamyslíte nad webom, viete odhadnúť kvalitu informácií aj ich účel. Jednoducho – ak niekto predáva, asi svoj tovar bude chváliť. Aké sú teda možnosti, a ich kombinácie, aby web pre jeho autora bol ziskový?

  • Eshop. Asi prvý nápad, ako na internete zarobiť býva predaj tovaru. Môžete predávať vlastný produkt, alebo cudzí.
  • Priama propagácia vlastných služieb a produktov. Spisovateľ píše články na internet a pri nich umiestni reklamu na svoje knihy. Ak sa návštevníkom články páčia, je pravdepodobné, že si kúpia aj knihu – aspoň to nie je celkom mačka vo vreci. Nazýva sa to aj obsahový marketing – obsah (textový, fotografický, video...) sa stáva predavačom.
  • Prezentácia vlastnej osoby. Podobné, ako predošlý bod. Odborník môže spraviť web a ukáže svetu, že sa vo veci vyzná. Buduje si tak meno.
  • Reklama. Autor webu napíše obsah, ktorý dokáže privábiť návštevníkov. Tým sa potom ukáže reklama. Inzerent prevádzkovateľovi webu zaplatí za to, že čitatelia videli alebo klikli na reklamu.
  • Affiliate marketing (provízny marketing). Prevádzkovateľ webu získa províziu za predaje, ktoré sprostredkoval. Je preto vysoko motivovaný, aby návštevník nakúpil. Jeho cieľom je vyvolať túžbu po nakupovaní a presunúť vás k obchodníkovi. Ak to nedokáže, nezarobí vôbec nič.
  • Predaj plateného obsahu. Prevádzkovateľ môže svoje články zamknúť. Ak dokáže presvedčiť čitateľov aby si kúpili kľúčik, má zaistený príjem peňazí. Dnes to tak robia niektoré spravodajské weby, alebo autori niektorých školení.
  • Linkbuildingové stránky. Niektorí autori webov vyrábajú weby, ktorých hlavnou funkciou je, že sa na nich umiestnia články. Tieto články nie sú určené nato, aby ich niekto čítal. Autor webu potom inkasuje za to, že zákazníkom umiestni vo svojom článku linku smerujúcu na web, ktorý za to zaplatil. Je to snaha manipulovať výsledky vyhľadávania.
  • PR weby (PR = Public Relations). Podobný princíp ako v predošlom bode. Autor publikuje články aby vznikol nejaký web. Potom ponúkne možnosť, aby si na ňom firmy občas vložili vlastné články. Za to, že taký článok môžu publikovať bude majiteľ webu inkasovať poplatok.
  • Dezinformačné weby. V posledných rokoch stále viac vstupujú do diania v spoločnosti. Ich „ziskom“ je, že sa im darí vyvolávať ilúziu ako veľa prívržencov má určitá (čudná) politická strana, alebo (hlúpa) myšlienka, či (podvodný) produkt. Aktívne manipulujú náladu a dianie v spoločnosti. Zvyčajne chcú spôsobiť informačný chaos – jednak sa tým odlíšia a jednak zmätú publikum. Jedno i druhé sa im hodí. Niektoré tieto weby sa o dianie v spoločnosti až tak nezaujímajú a sledujú len zárobok. Publikujú šokujúce informácie a takto získanú návštevnosť vedia premeniť na vlastný zisk. Zvyčajne však všetky tieto naoko rozmanité weby používajú podobný slovník aj naratívy. Pred voľbami sa vedia náhle a nečakane zjednotiť v tom, koho budú chváliť a koho očierňovať. Vtedy sa prezradí, že ide o kampaň. To dáva tušiť, ako tieto weby môžu ich prevádzkovateľom zarobiť a kto to asi platí.
  • E-mailový marketing. Niektoré stránky si za jediný cieľ kladú získať váš e-mail. Nejakým spôsobom ho už z vás vytiahnu. Napríklad vám ponúknu zadarmo e-book. Teda nie celkom zadarmo. Za e-mail. Tým, že vedia o aký ebook ste prejavili záujem vedia, aká téma je pre vás atraktívna. Potom sériou vhodne napísaných a načasovaných e-mailov najskôr vyvolajú vašu dôveru a niečo sa vám pokúsia predať.
  • Ego – niekoho naplní, že má čitateľov, či fanúšikov. Odmenou môže byť dobrý pocit. Aj u nás je pár autorov, ktorí píšu a nič za to nikdy nedostali a nedostanú. Títo autori tvoria menšinu tvoriacu systematický obsah na internete. Zvyčajne sa po krátkom čase navždy vytratia. Najčastejšie píšu na niektorej blogovej platfome a prevádzkovateľ tak získava autorský obsah zadarmo. Zarobí teda prevádzkovateľ platformy, nie autor textu.

Je tu aj svet sociálnych sietí – tu nájdete milióny malých súkromných výkrikov do tmy svietiacich mobilov. Kratšie či dlhšie príspevky. Zadarmo – teda presnejšie za like. Za dobrý pocit, že im ľudia dávajú páčiky, alebo virtuálne srdiečka. Je to zadarmo, kým si nevšimnete, že aj na týchto príspevkoch utešene zarába prevádzkovateľ sociálnej siete.