Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je presvedčiť čitateľa, aby si kúpil nejaký tovar na partnerskom e-shope. Funguje to tak, že keď na affiliate webe kliknete na niektorý z odkazov, označí si vás to. V prípade, že si kúpite tovar, autor webu, ktorý vás do obchodu „odporučil“ dostane províziu.
Preto autor affiliate webu zvyčajne píše tak, aby zaujal tých, čo možno už chcú niečo kúpiť a nasmeroval ich na „ten správny“ eshop. Prípadne aby vzbudil chuť a záujem nakúpiť u tých, čo nie sú rozhodnutí.
Návštevník si myslí, že našiel zlatú žilu – kvalitné informácie od skúsenej fitness trénerky. V skutočnosti je to ale web, ktorý píše redakcia laických autorov, ktorí majú presné úlohy. Prilákať návštevníkov, navnadiť ich na kúpu a poslať ich do spriateleného obchodu.
Ak je affiliate sieť veľká, môže vyvolať ilúziu, že niektorý produkt, alebo eshop je veľký a úspešný (veď ho všetci odporúčajú). Takto môžu vzniknúť aj celkom nové značky. Affiliate sieť totiž zmnohonásobí reklamu. Jeden produkt naraz začnú propagovať a chváliť stovky záujemcov o províziu z jeho predaja. Bez podpory stoviek webov v províznej sieti by ste sa o nich nikdy nedozvedeli. Tento stav mení podnikateľské prostredie – firmy, ktoré o tomto trende nevedia sa môžu len čudovať, prečo im klesajú predaje.
Predajca vyplatí len províziu za uskutočnené predaje. V prípade, že sa nič nepredá, nemusí platiť nič. Affiliate marketing sa preto označuje aj ako spravodlivý. Radšej neskúmajme, pre koho je spravodlivý. Tá vízia pre tvorcu affiliate webu je lákavá. „Napíšem pár článkov a tie mi budú generovať zárobok zdanlivo zadarmo.“ V praxi to však do zárobkovej podoby nedokáže dotiahnuť len tak hocikto.
To, čo totiž začiatočník nevidí sú skryté investície. Vidí len vysokú províziu a má vidinu ľahkého zárobku. Na webe stačí pochváliť nejakú knihu a použiť affiliate link na kníhkupectvo. Keď si niekto knihu kúpi, získate 5%. Ak teda pomôžete predať knihu za 20 eur, eshop vám vyplatí jedno euro. Zarobíte. Ale zárobku musí predchádzať jedna vec: vašu stránku musíte ukázať desiatkam (väčšinou skôr stovkám) návštevníkov, aby aspoň jeden z nich aj niečo kúpil. A tu začína problém.
Poďme počítať. Chcete mať na účte mesačne plus 500 eur. Prvé, čo vám asi napadne je, že stačí spôsobiť predaj 500 kníh. Alebo možno 100 práčok. Alebo niekoľko kurzov niektorého infopodnikateľa. Na to potrebujete mať na webe denne okolo tisíc návštevníkov aspoň trocha naladených nakupovať. Nie teda nejakých náhodne nahnaných ľudí zo sociálnej siete.
Možno si poviete, že lepšie by bolo namiesto kníh predávať nábytok. Alebo iné lukratívnejšie oblasti. No čoskoro zistíte, že tu je kopa profesionálnych konkurentov, ktorí to už dávno robia efektívne a mimoriadne dobre. Nemyslite si, že len tak prídete a predbehnete sa.
Výroba obsahu je stále drahšia a náročnejšia. Aj vaši konkurenti sa snažia rásť a viac predávať. Lenže keď to robia všetci, pripomína to známu myšlienku z Alenky v ríši divov:
„Tu u nás, ak sa chceš len udržať na tom istom mieste, musíš bežať, čo ti sily stačia.“
Výhodnejšie je preto zvyčajne predávať vlastné produkty.
Ktorý model vám dáva ekonomický zmysel?
Stručná odpoveď: môže zarobiť veľa, nezarobiť, aj prerobiť. Podľa okolností. Zárobok sa odvíja od viacerých faktorov:
Takže bežný web (na Slovensku) vám môže priniesť jednotky eur za mesiac pomerne ľahko. Úspešný web môže priniesť desiatky či stovky mesačne. Veľmi úspešný web tisícky. Avšak úspešných projektov je málo. Dosiahnuť úspech v rozsahu, ktorý by uživil aspoň jednotlivca už vyžaduje nielen prvotriedne znalosti marketingovej stratégie, ale aj šťastie. Plus roky práce a praxe. Potom tú prácu a náklady na výrobu tak úspešného projektu nesmiete zabudnúť započítať do nákladov.
Oblasti, kde bolo možné slušne zarobiť sú už dnes absolútne preplnené. Niektorí podnikatelia investujú mesačne aj niekoľko tisíc eur do reklamy, marketingu a písania textov. Majú zriadené redakcie.
Oblasti, kde sa netočí veľa peňazí sú prázdne. Tam sa dá vybudovať web ľahko. Ale to je všetko. Nikto vám na taký web nebude chodiť. Aj tu platí, že prežijú najsilnejší. Táto zásada sa v čase len stále viac prehlbuje.
© Web mix.sk prevádzkuje Miro Veselý od leta 1997.