Affiliate marketing. Zarobíte si?

Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je presvedčiť čitateľa, aby si kúpil nejaký tovar na partnerskom e-shope. Funguje to tak, že keď na affiliate webe kliknete na niektorý z odkazov, označí si vás to. V prípade, že si kúpite tovar, autor webu, ktorý vás do obchodu „odporučil“ dostane províziu.

Preto autor affiliate webu zvyčajne píše tak, aby zaujal tých, čo možno už chcú niečo kúpiť a nasmeroval ich na „ten správny“ eshop. Prípadne aby vzbudil chuť a záujem nakúpiť u tých, čo nie sú rozhodnutí.

Aby to fungovalo, affiliate web musí vyzerať ako nezávislá recenzia odborníka. Alebo objektívny porovnávač.

Návštevník si myslí, že našiel zlatú žilu – kvalitné informácie od skúsenej fitness trénerky. V skutočnosti je to ale web, ktorý píše redakcia laických autorov, ktorí majú presné úlohy. Prilákať návštevníkov, navnadiť ich na kúpu a poslať ich do spriateleného obchodu.

Ak je affiliate sieť veľká, môže vyvolať ilúziu, že niektorý produkt, alebo eshop je veľký a úspešný (veď ho všetci odporúčajú). Takto môžu vzniknúť aj celkom nové značky. Affiliate sieť totiž zmnohonásobí reklamu. Jeden produkt naraz začnú propagovať a chváliť stovky záujemcov o províziu z jeho predaja. Bez podpory stoviek webov v províznej sieti by ste sa o nich nikdy nedozvedeli. Tento stav mení podnikateľské prostredie – firmy, ktoré o tomto trende nevedia sa môžu len čudovať, prečo im klesajú predaje.

Affiliate systém je mimoriadne výhodný – pre predajcu.

Predajca vyplatí len províziu za uskutočnené predaje. V prípade, že sa nič nepredá, nemusí platiť nič. Affiliate marketing sa preto označuje aj ako spravodlivý. Radšej neskúmajme, pre koho je spravodlivý. Tá vízia pre tvorcu affiliate webu je lákavá. „Napíšem pár článkov a tie mi budú generovať zárobok zdanlivo zadarmo.“ V praxi to však do zárobkovej podoby nedokáže dotiahnuť len tak hocikto.

To, čo totiž začiatočník nevidí sú skryté investície. Vidí len vysokú províziu a má vidinu ľahkého zárobku. Na webe stačí pochváliť nejakú knihu a použiť affiliate link na kníhkupectvo. Keď si niekto knihu kúpi, získate 5%. Ak teda pomôžete predať knihu za 20 eur, eshop vám vyplatí jedno euro. Zarobíte. Ale zárobku musí predchádzať jedna vec: vašu stránku musíte ukázať desiatkam (väčšinou skôr stovkám) návštevníkov, aby aspoň jeden z nich aj niečo kúpil. A tu začína problém.

Poďme počítať. Chcete mať na účte mesačne plus 500 eur. Prvé, čo vám asi napadne je, že stačí spôsobiť predaj 500 kníh. Alebo možno 100 práčok. Alebo niekoľko kurzov niektorého infopodnikateľa. Na to potrebujete mať na webe denne okolo tisíc návštevníkov aspoň trocha naladených nakupovať. Nie teda nejakých náhodne nahnaných ľudí zo sociálnej siete.

Viete dať dohromady 1 000 kúpyschopných ľudí na web denne? Tak to vám rovno prezradím, že nie je najlepším nápadom poslať ich hneď preč za smiešnu províziu.

Možno si poviete, že lepšie by bolo namiesto kníh predávať nábytok. Alebo iné lukratívnejšie oblasti. No čoskoro zistíte, že tu je kopa profesionálnych konkurentov, ktorí to už dávno robia efektívne a mimoriadne dobre. Nemyslite si, že len tak prídete a predbehnete sa.

Výroba obsahu je stále drahšia a náročnejšia. Aj vaši konkurenti sa snažia rásť a viac predávať. Lenže keď to robia všetci, pripomína to známu myšlienku z Alenky v ríši divov:

„Tu u nás, ak sa chceš len udržať na tom istom mieste, musíš bežať, čo ti sily stačia.“

Výhodnejšie je preto zvyčajne predávať vlastné produkty.

  1. Viete spôsobiť predaj knihy v cudzom e-shope za províziu 5%? Skvelé!
  2. Potom viete predať tú knihu vo vlastnom e-shope. Za 30% províziu.
  3. Alebo môžete predávať vašu knihu a 100 % zisku je vášho.

Ktorý model vám dáva ekonomický zmysel?

Koľko môže web zarobiť

Stručná odpoveď: môže zarobiť veľa, nezarobiť, aj prerobiť. Podľa okolností. Zárobok sa odvíja od viacerých faktorov:

  • Záleží na tom, akú spracovávate tému. Poéziu? Skôr z toho bude strata ako zisk. Ak sa venujete predaju áut, zárobok môže byť zaujímavý.
  • Koľko viete pritiahnuť na svoj web ľudí? Ak to budú tisícky ľudí denne zarobíte viac, ako keď váš web navštívi 10 ľudí mesačne.
  • Akých ľudí viete pritiahnuť na svoj web? Ak sú naladení nakupovať a vy im dáte smerovku kde to dostať, zárobok bude vysoký. V prípade, že pritiahnete znudených ľudí, čo sa chcú len pobaviť, zárobok bude nízky.
  • V akom regióne tých ľudí verbujete? Ak to budú Švajčiari, či Američania váš zárobok bude mnohonásobne lepší, ako za rovnaké množstvo návštevníkov z našej krajiny. Kúpyschopnosť obyvateľstva určuje zárobok. Pokiaľ píšete po nemecky alebo anglicky, teoreticky môžete byť na tom so ziskom niekoľkonásobne lepšie. Avšak narazíte aj na niekoľkonásobne silnejšiu konkurenciu.
  • Ako veľa máte konkurentov? Ak pôsobíte v oblasti, kam sa tlačia aj iní, budete musieť pracovať tvrdšie a investovať do marketingu viac. To môže odhryznúť značnú časť zo zárobku.

Takže bežný web (na Slovensku) vám môže priniesť jednotky eur za mesiac pomerne ľahko. Úspešný web môže priniesť desiatky či stovky mesačne. Veľmi úspešný web tisícky. Avšak úspešných projektov je málo. Dosiahnuť úspech v rozsahu, ktorý by uživil aspoň jednotlivca už vyžaduje nielen prvotriedne znalosti marketingovej stratégie, ale aj šťastie. Plus roky práce a praxe. Potom tú prácu a náklady na výrobu tak úspešného projektu nesmiete zabudnúť započítať do nákladov.

Oblasti, kde bolo možné slušne zarobiť sú už dnes absolútne preplnené. Niektorí podnikatelia investujú mesačne aj niekoľko tisíc eur do reklamy, marketingu a písania textov. Majú zriadené redakcie.

Oblasti, kde sa netočí veľa peňazí sú prázdne. Tam sa dá vybudovať web ľahko. Ale to je všetko. Nikto vám na taký web nebude chodiť. Aj tu platí, že prežijú najsilnejší. Táto zásada sa v čase len stále viac prehlbuje.