Možno si poviete, že na rôzne naivné výzvy predsa NORMÁLNY človek predsa nemôže naletieť. No a to máte veru pravdu! Lenže špekulanti vedia ako na to.
Normálnych ľudí odfiltrujú preč už v prvom kroku. Ďalej sa venujú už len tým naivnejším.
Používa sa nato veľa postupov. Napríklad zámerne chybný jazyk a gramatické chyby. Nápadne mizerný dizajn. Keď na niečo také narazí „normálny“ človek len sa na to začudovane pozrie a otočí sa na opätku. Na prvý pohľad nezmysel. No a presne o to podvodníkovi ide! Normálny človek by nielen nič nekúpil. Ešte by mohol robiť aj ťažkosti. Nechcú ho. Nepotrebujú ho. Neinformovaný človek je však vítaný! Títo obchodníci potrebujú naivných a menej gramotných. Čo poviete? Patríte medzi takýchto zákazníkov? Asi nie. Ale pozor.
Takto sa môže človek intelektuálne oslabiť a naletí na podvod. V schránke vám napríklad pristane správa od neznámeho človeka zo zahraničia. Píše:
Vyhrala som americku loterii v hodnote 40 milionu dollars. Jménem mne a mé dcery, která trpí rakovinou rozhodli jsme se, že tento nový rok poskytne 4 800 000 dolaru peti štastným lidem kterí by rozdelili tyto financní prostredky na pomoc chudým a komunite, která potrebuje. Napsala mi rýchle či chce. Inak pošlem inej. Odpovezte mi na více informací.
Tom Crist, Nadace Audrey a Tom
Toto normálne človek ani nezačne čítať. Avšak naivný vidí doláre. Čo keď niekde v diaľke náhodou naozaj sedí nejaký dobrodinec, ktorý nemá komu poslať pár zbytočných miliónov? Naivný človek teda odpíše. Podvodník mu povie, že peniaze budú. Jediné, čo treba, aby obdarovaný poslal „drobná poplatok 40 dollars“ na bankovú transakciu a uhradenie dane. Naivný to pošle a tým celá akcia skončí. Podvodník sa už neozve. Títo menej gramotní ľudia sa zvyčajne ani nevedia brániť, nedotiahnu to, nesúdia sa.
Podvodníci rozosielajú milióny takých e-mailov. Možno odpovie len jeden človek z tisíc. Keby však taký list napísali spisovným jazykom a dobre, ozvalo by sa im oveľa viac záujemcov. To by ale boli gramotní ľudia, ktorí by chceli vedieť podrobnosti a pravidlá hry. Oveľa častejšie by reklamovali, upozorňovali úrady a súdy.
Ako sa brániť? Spozornejte. Ak niečo vyzerá príliš dobre, môže to byť podvod.
© Web mix.sk prevádzkuje Miro Veselý od leta 1997.