Naša pozornosť je tovarom

Najcennejšie čo máme je naše zdravie a čas. Čas sa dá pomenovať aj inak – slovom pozornosť. Platí pravidlo:

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Na čo zameriate svoju pozornosť, toho dostanete viac.[/su_note][/su_shadow]

To platí univerzálne. Ak si u niekoho budete všímať určité správanie, posilníte ho v tom. Ako prakticky uchopiť takúto informáciu? Ignorujte nežiaduce správanie a bude sa vyskytovať zriedkavejšie. Podobne ak vy budete viac sledovať sociálne siete, budete ich sledovať stále viac. Tiež vám v hlave bude víriť stále viac dôvodov, prečo s tým nemôžete prestať.

Vaša pozornosť = váš životný čas. Životný čas sa nedá skladovať ani odložiť na neskôr.

Niet funkcie zopakovať si scénu. Jednoducho čas plynie. Ak ho vyplytváte na hlúposti, minie sa rovnako, ako keby ste ho využili užitočne. Preto je boj o vašu pozornosť tak trocha aj boj o váš život. Aký bude?

Ak sa mladý človek bude baviť na sociálnej sieti namiesto učenia, je možné, že jeho kariéra bude o niečo menej úspešná.

Sociálne siete a vyhľadávače však aktívne bojujú o našu plnú a bdelú pozornosť. Nechcú, aby ich návštevníci kamkoľvek odišli. Návštevník, ktorý opustil vyhľadávač, alebo sociálnu sieť je preč. Nedá sa na ňom zarobiť, nedá sa sledovať jeho činnosť, nedá sa kontrolovať. Kým sa nevráti nazad, má jeho pozornosť niekto iný.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Vyhľadávače sa preto stále viac menia na odpovedače.[/su_note][/su_shadow]

Sociálne siete skúšajú dohody s vydavateľmi, aby mali právo publikovať u seba ich články či videá.

Siete i vyhľadávače vytvárajú rôzne trhoviská, aby obchodníci mohli predávať tovar priamo na ich platforme. Nielen že tak získajú províziu, ale udržia si návštevníkov. Potrebujú, aby pozornosť publika podľa možnosti nebola odklonená.

Čím viac vyhľadávače a sociálne siete o používateľoch vedia, tým lepšie môžu automaticky manipulovať s ich pozornosťou. Informačná bublina, ktorú okolo každého z nás vytvárajú nás udržiava v pozornosti. V závislosti. V raporte. A ešte sa nám v nej aj páči. Je príjemné do nej vstúpiť. Ťažšie býva opustiť ju.

Používaním internetových technológií a aplikácií sa dostávate do informačnej bubliny. Tá sa okolo vás postupne vytvorí a bude zodpovedať vášmu odrazu sveta. Bude formovať váš svetonázor. No túto bublinu okolo vás vytvára algoritmus aplikácií. To, ako je algoritmus nastavený je prísne strážené tajomstvo firiem. Dá sa len odhadovať podľa prejavov, čo a prečo robí. Algoritmus je zjavne nastavený tak,

  • aby podporoval vašu závislosť;
  • aby sme dostávali viac toho, čo nás zaujíma, baví a najmä udrží;
  • aby sme videli menej toho, čo by nás mohlo odpútať, alebo čo asi nechceme vidieť.

Tieto body spôsobia, že si tú informačnú bublinu okolo seba v podstate vytvoríte vy sami. Algoritmus sa z vášho správania len učí. Keď si vás otestuje, hodí vás do niektorého „vreca“. Na sociálnej sieti vám potom bude ponúkať kamarátov, ktorí majú podobné názory. Bude vám ukazovať príspevky na podobné témy. Prestanete vidieť výsledky, ktoré by tento obraz sveta nejako narušovali. Začnete žiť vo virtuálnom svete pokrivenej reality. Možno to bude svet zlosti a nepriateľstva. Alebo zábavy. Možno to bude svet plný násilia, alebo rozkošných mačiatok. Možno aj zabudnete, že skutočnosť je iná.

Ak sledujete veľa pozitívnych správ, vaša nálada sa zlepší. Keď ale k vám prichádzajú prevažne zlé správy, vaša nálada sa zhorší. Inými slovami: to čo čítate vás ovplyvní. O tých témach potom aj rozmýšľate a rozprávate o nich.