Ovplyvnenie názorov a postojov sociálnymi sieťami

Najmä pre mladších je dnes informačným zdrojom číslo jedna ich newsfeed na sociálnej sieti. Už nesledujú správy v televízii, či v tlači – nepotrebujú to. Ich obraz o dianí vo svete je plne utváraný algoritmom sociálnej siete.

Stačí pár šikovne napísaných statusov s lákavým obrázkom a rafinovaným titulkom. Jasná propaganda. Ak človek na to len zo zvedavosti klikne – je zle! Sociálna sieť to vyhodnotí ako záujem o tému. Začne posielať viac podobných statusov. Tak vzniká informačná bublina. Mladý človek tak len kvôli zvedavosti začne dostávať stále viac článkov s podobným vyznením.

A už to ide! Začne mať pocit, že všetci sa boja imigrantov. Alebo že všetci behajú maratóny. Alebo že demokracia je celkom zlý systém. Alebo že všetci sledujú horoskopy. Je jedno, v akej téme to bude. Dostane sa do informačnej bubliny.

Možno sa potom zapojíte do nejakej diskusnej skupiny. Zo zvedavosti, alebo vás tam pozve niektorý známy.

Je veľa skupín, v ktorých vládne nepriateľská nálada. Tá nálada sa potom postupne prenesie aj na vás.

Za tie roky som už bol v mnohých takých skupinách. Nielen na sociálnej sieti. Funguje to vždy rovnako, mení sa len obsah. Môžete debatovať o odborných témach. Môžete debatovať o politike. Alebo o chove papagájov.

Vy si každú minútu vyberáte, čomu budete venovať svoju pozornosť. Toho potom dostanete viac.

Búrlivé diskusie pod článkami a na sociálnych sieťach vyvolávajú pocit, že „o tom sa baví celý národ“. To ale nie je pravda. Diskusie pod článkami číta možno 10 % návštevníkov. Skôr však menej. Pozor na toto skreslenie! Môže to vyzerať, že „všetci“ majú nejaký názor, ale v skutočnosti je to inak. Diskutuje:

Niekoľko ľudí, ktorí nemajú lepšiu prácu a tak píšu pre svoje obveselenie.

Mnohí diskutéri sú platení za to, že píšu do diskusií.

Platení diskutéri sú fenomén, pri ktorom sa zastavím:

  • Skresľujú hodnotenie produktov. Platení diskutéri môžu chváliť „ten správny“ výrobok. Na stránkach konkurencie zas napíšu, že mali problémy s ich výrobkami.
  • Vytvárajú dojem, že v národe je určitá nálada. Platení diskutéri môžu chváliť „správneho“ kandidáta vo voľbách a očierňovať protistranu.
  • Zahlcujú diskusiu. S cieľom odviesť od témy, unaviť čitateľov.
  • Urážajú, nadávajú. S cieľom vyštvať slušných autorov.

Ak denne vidíte, že „stovky ľudí“ o niečom píšu pochvalne, ovplyvní vás to. Začnete to vnímať v lepšom svetle. Aj toto je jedna z pascí on-line komunikácie. Neviete, kto proti vám naozaj stojí. Búrlivú diskusiu pod článkom v skutočnosti môže rozdúchať jeden či dvaja ľudia. Každý si zriadi niekoľko účtov a za chvíľu vytvorí desiatky správ. Na prvý pohľad to vyzerá ako čulá diskusia mnohých ľudí. V skutočnosti je to aranžovaná akcia.

Pritom diskusie vedia človeka riadne pohltiť. Ľahko sa pridáte a začnete sa s niekým ťahať o názory. Ono to vlastne nemá koniec, pretože vždy sa ešte niečo dá povedať alebo dodať. V takom nastavení potom sedíte aj niekoľko hodín denne uväznení pri prechádzaní diskusií.

Ak máte šťastie, vytvoríte si okolo seba bublinu, ktorá môže byť prospešná.
  • Môžete nadobudnúť veľa znalostí, ak sledujete ľudí, ktorí sa rozprávajú vecne o konkrétnych témach. Ak začnete sledovať marketingové informácie, dostanete veľa inšpirácie, ako predávať. Časom to bude vyzerať, že všetci na svete sa venujú len marketingu.
  • Môžete sa motivovať tak, že začnete behávať, ak sa dostanete do bežeckej bubliny. Zistíte, že všetci ľudia na svete prakticky stále len behajú. Nadránom, cez deň i v noci. Ultramaratóny, maratóny i len tak so psom. Kto nebeží s nami, beží proti nám. Kto nebehá, nech neje!
  • Môžete sa preklikať do bubliny, v ktorej sú všetci proti politikom. Začnete mať pocit, že svet práve v týchto dňoch končí. Dozviete sa všetko zlé, čo sa stalo. Aj nestalo. Začnete cítiť silnejúcu nenávisť a trvalý hnev.

Tento pocit budete zažívať zakaždým, keď otvoríte sociálnu sieť. Nebude sa vám dariť uniknúť z toho prostredia. Bude vám to navrhovať nových kamarátov – lenže takých, ktorí žijú v rovnakej bubline. Nedozviete sa nič, čo by bolo v rozpore s týmto obrazom sveta. Sociálna sieť tak môže pomocou takej informačnej bubliny vytvoriť ťažkú deformáciu vášho vnímania sveta. Môže výrazne posunúť váš svetonázor, politické nálady a postoje. Ilúzia, že „všetci“ majú určitý názor totiž prispeje k tomu, že ten názor prevezmete aj vy. Možno neochotne. Možno s rozpakmi. Ale deje sa to. Deje sa to s názormi na výživu, chudnutie, prácu, politiku, menšiny, zdravie.