Láska, sex, spolužitie. Človek akosi prirodzene nechce byť sám a to ani tí najťažší introverti...
Personalizované vyhľadávanie
Vyhľadávače ani sociálne siete už dnes nezobrazujú rovnaké výsledky pre všetkých. Výsledky vyhľadávania filtrujú. Pre každého z nás trocha inak. Zámerom je zobraziť pred vami čo najviac relevantné výsledky. Počítač tým okolo vás vytvára informačnú bublinu. Má to rôzne názvy.
- Personalizácia – systém sa snaží namiešať informačný kokteil presne pre vás. Vo výsledkoch sa používajú informácie založené na vašej histórii hľadania a pohybu. Aj podľa toho, aké zariadenie používate na pripojenie k internetu. Vyhľadávač vie z histórie, že uprednostňujete určité weby. Vie aké videá sledujete a ktoré hneď vypínate.
- Regionalizácia – vo výsledkoch vyhľadávania sa berú do úvahy aj údaje o vašej polohe. Možno v Bratislave hľadám slovo pizza. Bude výhodné, aby mi vyhľadávač ponúkol ako výsledok zopár blízkych pizzerií. Asi by bolo zbytočné aby mi vyhľadávač ukázal pizzeriu v Ríme a New Yorku. Vyhľadávač z GPS vie, kde práve ste a ukáže vám najbližšie reštaurácie.
- Retargeting – to je technológia, ktorá umožní reklamám, aby vás „naháňali“. Raz si niekde pozriete fotografický statív a potom vám každú chvíľu bude systém podsúvať reklamy na statívy a fotoaparáty.
Na základe pozorovania nášho správania algoritmus vyhľadávača vytvára okolo nás filter. Možno dobrý, možno zlý. Ak hľadáte niečo čo ste prednedávnom bežne našli, teraz to už nie je až tak poruke. Algoritmus vám už teraz ponúka iné možnosti. Vyhodnotil, že to tak bude lepšie.
Možno ste častým hosťom na dezinformačných weboch. Nabudúce, keď niečo budete hľadať, uprednostní vyhľadávač výsledky z týchto webov. Je jedno, či tam chodíte tie nezmysly čítať, alebo sa tam chodíte len pohoršiť. Vyhľadávač vás má v škatuľke „návštevník dezinfo-webov“. Keď neskôr budete hľadať odbornú lekársku informáciu, na prvých pozíciách nájdete zas a znova len weby bádajúcich šarlatánov, plné bludov.
Túto stratégiu marketéri využívajú. Vytvoria obsah, ktorý priláka návštevníkov ešte skôr, než vôbec budú chcieť niečo kúpiť. Napríklad: zaujímate sa o niektorú exotickú krajinu. Prečítate si o nej pár informácií na vhodne pripravenom webe. Neskôr sa rozhodnete, že tú krajinu by ste chceli navštíviť. Začnete hľadať letenky. Vo vyhľadávaní medzi prvými nájdete ponuku leteniek práve na tom webe, kde ste už predtým párkrát boli. Kúpite a web na tom zarobí.
Personalizované reklamy: neuvidíte, čo vidia mnohí iní
Možno máte pocit, že máte prehľad, čo sa na internete „deje“. Je to pocit, ktorý vychádza zo zážitku v reálnom svete. Idete po ulici a vidíte okolo seba to isté, čo vidia aj všetci ostatní. Táto skúsenosť sa na internet nedá preniesť. Súčasťou informačnej bubliny je aj personalizácia reklám. Ak niekto chce propagovať produkt, alebo politickú myšlienku, nespraví to plošne. Nielen, že by to bolo zbytočne drahé! Horšie je, že reklamy by mohli vidieť aj ľudia, ktorí by do toho potom mohli ľahko zasahovať. Reklamná kampaň sa zobrazí adresne tým ľuďom, pre ktorých je určená. Ak do špecifikácie nezapadnete, nikdy tú reklamu neuvidíte. Ani sa o nej nedozviete.
Chcete, napríklad, predávať knihu o chudnutí po skončení tehotenstva? Nemá cenu ponúkať takú knihu 65 ročnému penzistovi. Reklamný systém dokáže zacieliť reklamy pomerne presne podľa veku a mnohých ďalších socio-demografických parametrov. Predajca môže určiť, že reklama na knihu sa zobrazí len ženám medzi 18 až 35 rokov, ktoré už majú dieťa. Ak je to luxusná kniha, tak reklama sa zobrazí len ženám z vyšších príjmových skupín.
Táto skutočnosť potom môže výrazne skresliť váš obraz o tom, čo sa deje. Mnoho záujmových skupín totiž šíri reklamy aj propagandu. O tom ale vôbec nemusíte vedieť, ak ste dospelý a zodpovedný človek. Systém vám totiž neukáže reklamy určené pre dospievajúcich. Preto nemusíte celkom presne rozpoznať kto a ako túto generáciu ovplyvňuje.