Ak sa niečo stále a po troche mení, zvyčajne si to nevšimneme. Pozrite sa do zrkadla...
Bezplatný používateľ = dojná krava
Ste automatický generátor obsahu – textu, fotiek, videa. Ste magnet, ktorým lákate na sociálnu sieť aj vašich kamarátov. No a váš názor? Nikoho nezaujíma. Ste proste tovar na predaj.
- Stane sa vám niečo s účtom? Len sa skúste dovolať technickej podpory! Máte malé šance. Nikto na vás nie je zvedavý.
- Máte problém? Tým lepšie! Tým viac pozornosti venujete jeho riešeniu. Tým silnejšie puto sa vytvorí medzi vami a sociálnou sieťou. Po hodinách frustrácie budete ešte oddanejším používateľom.
Sociálne siete tu nie sú pre nás ani pre našu radosť. Dokonca nie sú ani „sociálne“. Sú to len fabriky na peniaze. Ako sa tie peniaze vyrábajú?
- Používatelia sociálnych sietí majú k službe bezplatný prístup.
- Výmenou za to odovzdávajú svoje osobné informácie. Píšu o sebe, zdieľajú svoje záujmy, fotky aj polohu.
- Vytvárajú tak tovar – osobné údaje spojené s bdelou pozornosťou.
Ste na sociálnej sieti? Váš životný čas je ich produktom. Vy sa pozeráte a sociálna sieť za to inkasuje.
Ak ste používateľom najznámejšej sociálnej siete tak za vás táto firma utŕži okolo dvoch dolárov mesačne. Odhaduje sa, že majú vyše 2 miliárd používateľov. Tu sa však krátko zastavím. Občas dostávam otázku, ako môže sociálna sieť zarobiť pár dolárov mesačne za človeka, ktorý ju predsa používa bezplatne. Najlepšie si to ukážeme na jednoduchom príklade.
- Nejaká firma predáva napríklad holiace strojčeky. Potrebuje, aby sa ich reklama na najnovšiu žiletku dostala k dospelým mužom.
- Na sociálnej sieti teda pripravia reklamu. Parametre reklamy nastavia takto: za kliknutie firma zaplatí sociálnej sieti 20 centov.
- Pán Chlpomil Zarastený sa prihlási na sieť a prezerá si statusy. Zrazu vidí reklamu na holiaci strojček. Tá ho zaujme a klikne na ňu.
- Sociálna sieť v tej chvíli zarobila 20 centov.
- Nerozhoduje, či si práve pán Zarastený niečo kúpi, alebo nekúpi.
Nemyslite si, že sa sociálna sieť snaží vám vyhovieť či pomôcť! Že chce, aby ste sa na nej dobre cítili a aby ste mali pohodlie. Je to skôr naopak! Občas vám hádže pod nohy polená. Zámerne! Pomáha to totiž zvyšovať vašu závislosť. Preto to robí a neprestane s tým.
Chcete vedieť, ako vyzerajú také polená pod nohami? Všimnite si, ako sa stále menia pravidlá a rôzne nastavenia. Väčšina ľudí je z toho dôvodu nahnevaná. Práve o to však ide. Rovnako, ako keď prídete do svojho obľúbeného hypermarketu a zistíte, že regály sú celkom poprehadzované. Všetci si zanadávajú, ale vo výsledku sa tým zvýšia tržby v hypermarkete.
- Nepáči sa vám? Nemusíte tam byť. Len si skúste byť na pár dní mimo sociálnu sieť. Stane sa toto:
- Najskôr možno budete pociťovať úzkosť. Pocit, že prichádzate o dianie. Že vám niečo uniká.
- Zistíte, že vám je lepšie a príjemnejšie.
- Zmeníte kamarátov. Tí sociálnosieťoví totiž nedokážu zo siete uniknúť za vami.
Zjednoduším to a ukážem na trocha absurdnom príklade. Ak sociálna sieť zistí, že milujete parené buchty, začne vám prednostne zobrazovať príspevky ľudí, ktorí tiež milujú parené buchty. Uvidíte viac receptov na rôzne plnky a posýpky. Uvidíte reklamu na parné hrnce, dosky na váľanie cesta, misy na kysnutie cesta. Navrhne vám nových priateľov – buchtožrútov. Diskusné skupiny o buchtách. Kandidáta politickej strany DPBaSM (Demokratickí pariči buchiet a sladkých makovníkov). No a firmu, ktorá donáša obedy až domov (dnes hlavné jedlo prekvapivo: parené buchty). Tak sa postupne dostanete do bubliny. Algoritmus a váš záujem vytvoria ilúziu, že celá planéta sa krúti len okolo parených buchiet.