K použitiu plechovej strechy vedú zákazníkov viaceré dôvody. Jedným z nich je niekoľkonásobne nižšia hmotnosť ako je váha pálenej alebo betónovej škridly...
Vyhľadávač sa mení na udržiavač
Podnikáte? Potom potrebujete vedieť jedno:
Vyhľadávač a sociálna sieť sú vašim najväčším konkurentom!
Vyhľadávače aj sociálne siete už začínajú podnikať aj v predaji a poskytovaní rôznych služieb. Tým zlikvidujú ďalšie donedávna silné firmy. Majú čísla. Vedia čo sa oplatí a čo nie. Ak sa im niečo oplatí, majú nástroje aj rozpočet ako úplne prevziať kontrolu nad čím chcú. Robia to po troške.
Ono to začalo nenápadne. V minulosti to bol najlepší vyhľadávač, lebo ukazoval dobré výsledky. Dnes zobrazuje prednostne vlastný obsah a platené výsledky. Už to je viac médium, ako vyhľadávač. Kradne nápady i obsah zo stránok a vytvára si z toho vlastný obsah. Cieľom je, aby ľudia z vyhľadávača nemuseli ísť nikam „preč“ na nejaký „cudzí“ web.
Toto postupné premyslené jednanie zničí mnohé weby. Ktovie, možno aj web ako taký. Ako taká likvidácia prebieha? Postupne. Pomaly. Ale plánovane.
Pred časom tu boli navigačné zariadenia s GPS. Niekoľko svetovo významných firiem vyrábalo navigácie. Potom prišli smartfóny a navigačné aplikácie sa presťahovali tam. Teraz už ale nemusíte kupovať ani navigačnú aplikáciu. Je v mobile. Zadarmo vám ju dáva najväčší svetový vyhľadávač. Spomeniete si ešte aspoň na niektoré firmy, ktoré vyrábali navigácie?
Ak ste v minulosti hľadali „Počasie Bratislava“, našli ste veľa webov, ktoré ponúkali meteorologické informácie. Dnes vám vyhľadávač priamo zobrazí, aké počasie bude v Bratislave. Nemusíte nikam kliknúť. Praktické! Tým zničili návštevnosť na meteo-stránkach. Tam už nie je dôvod ísť.
Ak ste v minulosti hľadali „vzory na nechty“, našli ste viacero blogov slovenských nechtových dizajnérok. Taká dizajnérka si písala blog a umožňovalo jej to živnosť. Teraz však už vo vyhľadávači nájdete veľký panel s fotkami. Obrázky sú vykradnuté práve z blogov týchto dizajnérok. Návštevníci vyhľadávača hneď vidia, čo chceli. Nemajú dôvod niekam kliknúť. Na web dizajnérky teda nikto nechodí. Dizajnérka nezarobí, nenájde klientov. Taký web sa jej ale neoplatí. Výroba webu s originálnymi fotkami je náročná.
Výsledok? Zanikol ďalší z originálnych slovenských webov. V tom čase prestali fungovať asi všetky weby a blogy nechtových dizajnérok. Poviete si možno: no a čo? Odpoveď má hlbší dosah: Nové fotky už dizajnérka nerobí. Vyhľadávač teda už nemá čo vykrádať. Vidíte iba „staré“ fotky z vyhľadávačom zničených webov. Nové obrázky už nevznikajú. Načo aj?
Preto je vyhľadávač najväčším konkurentom. Kým „ničí“ len weby nechtových dizajnérok či meteorológov, zdanlivo nejde o veľa. Problém je v tom, že ten vyhľadávač svoje služby stále rozširuje. Po troche.
Je to len otázka času. Je to stratégia. Nie náhoda. Len progres je pomalý a pozvoľný, aby sme si zvykli. A tak varená žaba už začína rozvoniavať.
Pre mňa, ako tvorcu webov nie je celkom príjemné zistenie, že stále viac informácií zobrazených priamo vo vyhľadávači je „vytiahnutých“ z iných webov. Často z Wikipedie, kde ju prácne napísali autori celkom bezplatne. Akýmsi zaujímavým kúzlom sa tak pôvodný obsah dnes stáva majetkom súkromnej spoločnosti, ktorá ju pokojne používa vo výsledkoch. A speňažuje pre seba. Tu a tam sa s vyhľadávačom v tejto veci snažia súdiť väčšie vydavateľstvá. Samozrejme, bezúspešne. Väčší pes sa rozmnožuje.
Je to signál pre nás, čo robíme okolo webov. Weby, ktoré ponúkajú odpovede na jasné otázky už skončili. Netreba ich. Vyhľadávač si odpovede vie pomocou umelej inteligencie zložiť. Prehľadne ich zobrazí.
Čím viac služieb nám vyhľadávač takto pripraví, tým menej pestrý bude internet. Uvidíme, či to bude dobré, alebo zlé.