Vedia o vás možno viac než vy sami

Vyhľadávač od vás spracováva rôzne otázky, ktoré ste dali vyhľadávať. Večer hľadáte „kreslo“, „rohové kreslo“, „sedačky do obývačky“, „nábytok Bratislava“. Zajtra budete hľadať „požičovňa náradia“, „prenájom vŕtačiek“. Popoludní „maliari Bratislava“, maľovanie bytov“. Večer hľadáte „lekáreň račianske mýto“, „náplasti“. Neskôr „lekárska pohotovosť Bratislava“. Ešte stále máte pocit, že o vás nič nevedia? Tak hádam vám neostane jazva.

Vyhľadávač presne vie čo vás zaujíma, čo vás trápi, teší. A keď veľa ľudí v určitej zemepisnej oblasti začne naraz hľadať častejšie rovnaké informácie? Tak sa dá usúdiť, čo sa tam deje! Napríklad, že začala chrípka.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Vyhľadávač vás vie profilovať a predpovedať vaše správanie.[/su_note][/su_shadow]

O to efektívnejšie vie zobraziť reklamu. O to drahšia táto reklama môže byť. Aj preto sa tieto veľké systémy tak čulo zaujímajú o naše súkromie.

Súkromie

Zdá sa vám absurdné, že by každý človek mal čip, ktorý by stále sledoval, kde práve je? Hmm. Ak máte mobil, jeden taký čip práve máte pri sebe.

Mobilného telefónu sa dnes pýtame takmer na všetko. Mobil teda o nás vie nečakane veľa. Jasné, samotný mobil toho veľa nevie. Sú však firmy, ktoré majú k vašim dátam prístup. Výrobca mobilu, operačného systému a aplikácií. A čo to? Znova hovoríme o tých istých troch či štyroch firmách!

V majetku niektorých firiem sa nachádzajú informácie o významnom percente obyvateľstva mnohých krajín.

Všetko majú zmapované – vzťahy, záujmy, citlivé údaje, rodina, história, adresy, miesta, videá a fotografie. Informácie o nás tak pomáhajú najbohatším internetovým firmám ešte viac zbohatnúť. Majú peniaze na vývoj a taký technologický náskok, ktorý sa nedá predbehnúť. Získavajú tak fakticky monopol. Je otázka kedy sa tento monopol prejaví ako tvrdý úder.

  • Vedia kde bývate, kadiaľ zvyčajne chodíte, alebo beháte. Pamätajú si, kde ste boli pred 10 rokmi. (Ak ste už používali mobil s GPS a mali ste povolené sledovanie polohy.)
  • Vedia s kým a čo si píšete. Komu voláte a kto volá vám.
  • Vaše politické presvedčenie sa dá mapovať podľa toho, aké stránky čítate a akých máte známych.
  • Zdravotný stav sa dá rýchlo mapovať aj podľa tém, aké hľadáte, aj podľa toho, aké nemocnice navštevujete.
  • Sexuálna orientácia a správanie sa tiež dá sledovať. Navštevujete určité bary, alebo známe miesta? Čo si prezeráte na šteklivých stránkach?
  • Váš rasový alebo etnický pôvod sa dá vidieť na vašich fotografiách.
  • Vaše vyznanie tiež odhalí GPS (kam chodíte na bohoslužby).
  • S kým sa poznáte to sa dá vidieť vo vzťahoch na sociálnej sieti. Aj z údajov s kým si posielate správy či telefonujete.
  • Aký tovar a kde a čo nakupujete? Kto vám platí?
  • Aký máte vkus? Ktoré pesničky počúvate? Aké preferujete videá? Do ktorých divadiel a na aké koncerty chodíte?

Systém tieto informácie zaznamenáva a uchováva mnoho rokov. Vedia o čo ste sa zaujímali „vtedy“ a čo vás zaujíma dnes. Vy si už veľa z toho nepamätáte. Systém áno. Vie predvídať čo budete robiť neskôr.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Tieto firmy dáta o používateľoch nemažú.[/su_note][/su_shadow]

Vy na sociálnej sieti niečo zmažete a prestane to byť vidieť. V ich systémoch to však zostáva, len s atribútom „skryté“. Tu a tam sa stane chyba a pôvodne skryté dáta sa občas niekde ukážu. Ono – zmazať niečo – to nie je technologicky tak jednoduchá vec, ako sa na prvý pohľad zdá.

V praxi teda neviete u koho a aké informácie o vás sú a kto s nimi obchoduje. Občas sa prevalí nejaká kauza s únikom informácií. Potom bývame prekvapení, čo všetko o nás rôzne záujmové skupiny vedia. Aj keby vznikol zákon, že sa firmy musia týchto dát zbaviť, vymazanie dát nie je jednoduché. Ťažko tiež uveriť predstave, že by niektorá z týchto firiem dobrovoľne zmazala to najcennejšie, čo má – informácie.

  • Ešte tak pred 30 rokmi by asi každému vadilo, keby tajná služba trvale. zbierala jeho fotky, evidovala s kým a čo si píše, na aké akcie chodí.
  • Dnes? Dnes o sebe cez mobil odovzdávame celkom dobrovoľne veľa informácií. S rôznymi inteligentnými náramkami odovzdáte aj údaje o svojom tepe, športovaní, výžive či ochoreniach.

Tieto obrovské množstvá dát sú pre jednotlivca ťažko uchopiteľné. No dnes sa už dajú spracovávať pomocou nových metód umelej inteligencie. Agregácia a následné profilovanie sú silný nástroj. Analýzou miliárd údajov systém zistí, že prítomnosť určitých znakov je typická pre nejaký jav. Potom vie profilovať aj vaše údaje. Stačí, ak je prítomných niekoľko znakov.

Napríklad zistia vám vážnu chorobu a vy nechcete, aby o tom niekto vedel. No vyhľadávač to vedieť bude. Stačí, že z ničoho nič sa začnete vyhľadávať „chemoterapia vedľajšie účinky“, „štádiá rakoviny“. Plus ako laik dáte hľadať „B-bunkový lymfóm marginálnej zóny sleziny“. Z vášho GPS systém vidí, že ste pravidelne začali dochádzať na adresu onkologickej kliniky. Takže vaše tajné trápenie už najmenej pre jednu firmu nie je tajné. Môžu vám servírovať reklamu o vedia, že funguje v takýchto situáciách.

Momentálne sa ukazuje, že trendom v súkromí je skôr odhaľovanie. Online identita, kamerové systémy, všadeprítomné mobily. Už sa nedá zachovať hranice súkromia tam, kde bývali.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Chceli by sme si súkromie čo najviac chrániť. Lenže ono je  výhodné, ak systém tie dáta má. Môže nám totiž pomáhať.[/su_note][/su_shadow]

Strach zo straty súkromia teda v skutočnosti je skôr strach z možnosti zneužitia informácií. Kým dôverujeme systémom, ktoré naše údaje používajú v náš prospech, neprekáža nám, že ich majú. Vtedy nám totiž slúžia.

Možno si vravíte, že bude lepšie nezdieľať všetko s mobilom a sociálnou sieťou. Len si to skúste! Súkromie sa v mobile nastavuje ťažko! Musíte po jednej zakázať desiatkam aplikácií aby nesledovali polohu, neposielali správy. Zabijete pár hodín pri zmene nastavení telefónu či počítača. Potom príde nejaká aktualizácia systému a cvak. Môžete to nastavovať znova.

Pozor na to, čo zdieľate

Starostlivo zvažujte, čo presne zdieľate na sociálnych sieťach alebo kdekoľvek inde na internete. Čo tam raz dáte, už sa nemusí podariť vrátiť späť.

  • Vašu fotografiu môžu spojiť s textom, s ktorým nemusíte súhlasiť. Alebo jej primontujú iné telo a bude to vyzerať, že ste robili niečo nevhodné. Nepomôžete si. Ťažko budete vysvetľovať, že to nie je pravdivá fotografia. Tí, ktorých podvrhnutá fotka ovplyvnila sa vás nič nespýtajú.
  • Vaše aktivity môže monitorovať kriminálnik. Zdieľate kedy a kadiaľ behávate? Kam idete na dovolenku? Ako vyzerá váš byt? To môže byť cenný informačný materiál napríklad pre zlodejov.

Koho máte medzi priateľmi na sociálnej sieti? Ak je medzi nimi napríklad veľa trollov, pre slušných ľudí ste skončili.

  • Informácie o tom ako žijete môžu byť dvojsečné. Fotky zo žúrov, výletov, akcií. Skúste si predstaviť že v čase, kedy čakáte na výsledok dôležitého pohovoru sa váš budúci zamestnávateľ možno pozerá na vaše fotografie zo Silvestra, ktoré ste zabudli zamknúť.
  • Fotografie s vašim partnerom, či partnerkou môžu kolovať priestorom aj v čase, keď už dávno nie ste spolu. Môžu byť zraňujúce.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Na internete je veľa príležitostí vykydnúť hnoj, obviniť, pošpiniť, ale málo možnosti chrániť sa, obhájiť a očistiť.[/su_note][/su_shadow]

Ak ide do tuhého, nečítajte. Konajte!

Možno ste práve našli článok, v ktorom autor tvrdí, že je ohrozené zdravie. Že nás niekto klame. Že sa niečo zlé chystá. Pravdepodobne je to dezinformácia. Nečítajte také články. Zistite, či autor článku podal trestné oznámenie, ak vie o ohrození. Ak trestné oznámenie nepodal a ide o vážnu vec, oznámte to polícii.

Vážne veci treba riešiť. Inak totiž môžu podvodníci veselo písať poplašné správy a zarábať na našom strachu.