Internetová generácia trávi denne niekoľko hodín času v nežných dotykoch so svojimi mobilnými telefónmi. Čoraz väčšia časť diania sa odohráva buď na najväčšom svetovom vyhľadávači alebo na sociálnej sietí.
Aký cieľ môže mať vyhľadávač, sociálna sieť, alebo aplikácia v telefóne? Minimálne jeden: aby sme ju nevypli. Bude nám preto mixovať tak zostavené správy, ktoré nás udržia v pozornosti. Tieto systémy analyzujú správanie miliónov návštevníkov a učia sa z neho. Vedia, čo vám majú ukázať a kedy, aby ste ešte chvíľu počkali. Dnes stačí len pár sekúnd navyše. Zajtra zas pridáme pár sekúnd...
Bublinou sa rozumie to, že niektoré veci algoritmus vyhodnotí ako vhodné pre vás a bude vám ich zobrazovať. Veci, ktoré algoritmus vyhodnotí ako nevhodné začne pred vami skrývať. Vytvorí tak pred vami zdanlivý obraz sveta. V ňom je len to, na čo zvyčajne reagujete, čo sa vám páči.
Jediná IT firma teda prostredníctvom algoritmov priamo aj nepriamo, ale aktívne reguluje náš život. Vyberá pred nás informácie, z ktorých si potom skladáme odpovede na otázky. Triedi, ktorý e-mail k nám môže prísť a ktorý nie. Určuje, čo sa z internetu dozviete a od koho. Určuje teda aj to, čo sa nedozviete.
To čo sa deje vo svete počítačov a internetu je tak trocha evolúcia. Silnejší nápad sa presadí, slabší začne zanikať. Ak je výber prirodzený, postupne sa utvára rozmanité prostredie. Ak sa však začne vývoj nejako umelo regulovať, alebo usmerňovať, zvyčajne je to na úkor rozmanitosti.
Službu integrovanú priamo vo vyhľadávaní, či v operačnom systéme mobilu. To je trend, ktorý môže neskôr podlomiť konár samotnému vyhľadávaču. V súčasnosti je už v odbornej komunite dosť takých, ktorí mu to podlomenie aj začínajú pomaly priať.
Návštevníci sú sledovaní a ich správanie sa analyzuje.
Vývoj na internete smeruje k umelej inteligencii a agregovaným dátam. Je možné, že súčasný ekosystém internetu je len krátky medzistupeň vo vývoji niečoho iného. Dúfajme, že lepšieho.
© Web mix.sk prevádzkuje Miro Veselý od leta 1997.