Keď poznáte pravidlá marketingu, ľahšie rozpoznáte keď budú namierené proti vám. Ak v budúcnosti budete uvažovať o kúpe nejakého produktu odhalíte, prečo vás začala svrbieť peňaženka. Ako sa to stalo, že niečo odrazu chcete? Kto vás ovplyvnil? Ako to dokázal? Ak to dokážete rozpoznať, o to kvalifikovanejšie rozhodnutia môžete v živote robiť.
Marketing totiž priamo ovplyvňuje naše životy. Nielen to, v akom pracom prášku periete. Ovplyvňuje aj to, kam pôjdete na dovolenku. Určuje výsledky volieb, referendá.
V tejto knihe sa venujem marketingu v prostredí internetu. Ak vás marketing zaujme, odporúčam vám skvelé videoškolenie Ivo Toman: Strategie, Marketing, Nabídka, která opravdu prodává a Zavádění změn ve firmách.
Pojmom marketing označujeme komunikáciu, ktorej zámerom je vyvolať záujem. Cieľom marketingu je, že niečo začnete chcieť, alebo si niečo začnete myslieť.
Výrobca telefónov potrebuje, aby ste si kúpili prístroj jeho značky a nie od iného výrobcu. To je marketing.
Mestečko na horách potrebuje, aby turisti dostali chuť prežiť dovolenku práve tam. To je marketing.
Majiteľ penziónu v tom mestečku potrebuje, aby sa turisti chceli ubytovať práve u neho. To je marketing.
Kandidát na prezidenta potrebuje vyvolať vo voličoch dojem, že on je pre nich ten najlepší. To je marketing.
Majiteľ internetovej stránky o vysávačoch potrebuje, aby návštevníci jeho stránku našli a nakúpili na nej. To je marketing.
Ak teda cítite záujem, túžbu, chcenie, zvedavosť, možno je to vyvolané nejakou formou marketingu.
Základom v marketingu je odlíšenie
Ak ste iní, je väčšia šanca, že si vás všimnú a možno aj zapamätajú. Preto akonáhle narazíte na niečo nové, čo ste ešte nevideli, tak možno práve vidíte novú marketingovú kampaň. Je jedno, či to je nový prací prášok, alebo nový rečník s ešte ostrejším zostrihom fúzikov.
Pozornosť. Najskôr je potrebné upútať pozornosť. To nie je také jednoduché v dobe, keď sa o to snažia mnohí. Ako na to? Povedzte niečo, čo šokuje. Čo sa normálne nehovorieva. Alebo niečo nečakané. Povedzte, že údeniny sú zdravé. V dobe kedy už je dokázané, že údeniny zvyšujú riziko rakoviny vás mnoho klobáskožrútov začne počúvať mimoriadne pozorne. Povedzte, že Zem je plochá. V dobe, keď si aj jednotlivec môže zhotoviť sondu s kamerou a vyslať ju do vyšších oblastí atmosféry a overiť si to? Určite upútate pozornosť. Nevadí, že pre triezvo zmýšľajúcich budete za idiota. Vždy sa nájde dosť unavených, podnapitých, alebo naivných. Hneď ako teda získate pozornosť, máte uši alebo oči divákov pripravené. Teraz môžete začať niečo rozprávať. V tejto chvíli potrebujete vyvolať:
Záujem. Návštevníci neodišli, ale začínajú čítať článok, pozerajú video. Máte niečo, čo ich upútalo. To môžeme nazvať aj slovom návnada. Úlohou v tejto chvíli bude jediné: udržať záujem dostatočne dlho. Môžete teda rozprávať o svojom produkte, službe, alebo myšlienke. Ak to spravíte dobre, vyvoláte v návštevníkoch túžbu.
Túžba. Túžba mať to, čo upútalo pozornosť, čo zaujalo. Alebo túžba vedieť viac. Až v tejto fáze môže marketér pomaly začať predávať. Skôr sa predávať nedá – človek ktorý o skvelom novom produkte ešte nepočul si ho určite neplánuje kúpiť. Naproti tomu človek, ktorý už po výrobku túži je pripravený konať. Je ochotný ísť do „akcie“.
Akcia. Človek si kúpi to, po čom túžil. A je to! Obchod prebehol, funguje to. Alebo volič uveril myšlienke. Ide k voľbám hodiť svoj hlas.
Ak zistíte, že odrazu máte chuť niečo si kúpiť, zvážte, prečo to tak je. Čo predchádzalo tomu, že idete tasiť pudilár? Marketéri totiž poznajú veľa trikov, ako z vás dostať peniaze. Mnohé z nich si teraz ukážeme.