Na internete nájdete len to, čo tam niekto dal

Potrebovali ste si niečo zistiť a dali ste to hľadať. Šup! A už sú pred vami výsledky. Stovky, alebo tisícky stránok na tému ktorú hľadáte. Stop!

  • Našli ste len malú časť z toho, čo na internete je.
  • Nenájdete však informácie, ktoré na internete nie sú.
  • Informácie, ktoré hľadáte tam niekto musel dať. Napísať, publikovať a udržiavať „zapnuté“. Nič z toho nie je zadarmo.

To, čo ste teda práve našli vo výsledkoch vyhľadávania preto nemusí byť vždy celkom objektívny pohľad. Môže to byť obsah účelovo skreslený motiváciou jeho autorov.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Na internete nájdete len texty, videá a fotky, ktoré sa ich autorom z nejakých príčin oplatí publikovať![/su_note][/su_shadow]

Viem, niektorí z nás by boli najradšej, keby internet (a svet) bolo jedno krásne bezplatné miesto. Keby sme mali všetko čo chceme a nemuseli platiť za nič. Bolo by to príjemné. Tak! Dosnívať. Ideme do reality.

Občas zachytíte názor, že nie je fér písať za peniaze. Že autor by mal články svetu venovať zadarmo. Neskúmajme však, či je niečo „pekné“, alebo „fér“. Skúmajme, ako to je v reálnej praxi a v živote.

Keď niekto dá na internet článok, alebo video chce, aby sa mu to oplatilo. Väčšina ľudí niečo robí a potom za to chcú mzdu. Na internete je to podobné. Ako môže článok, video, alebo web „zarobiť“? Ako sa oplatí?

  • Že si autora čitatelia obľúbia a neskôr možno niečo kúpia.
  • Že pri článku bude reklama a on na nej zarobí.
  • Že si vybudujete meno odborníka a niekto mu neskôr ponúkne prácu.
  • Že ho pochvália.
  • Že ovplyvní názory iných a získa tak nad nimi kúsok moci.
  • Že je to jeho koníček a naplní ho to radosťou.
  • Že si vyleje srdce a uľaví sa mu.
  • Že naštve alebo oklame čitateľov. Niekto je len zlomyseľný.
  • Že vyjadrí svoj názor a bude dúfať, že sa veci dajú do pohybu.

Jednoducho je normálne, že by autor rád niečo získal ako protihodnotu. Nie je dôležité čo – ale mal by nastať moment výmeny. Autor niečo vytvorí a niečo z toho má. Tak isto autor pesničiek, filmár, alebo fotograf. Alebo lekár, inžinier, sústružník, skladník či zvárač.

Autor potrebuje zarobiť

Na internete je teraz často počuť názor, že autori by mali písať zadarmo. Hudobníci „majú byť radi, že im to vôbec niekto počúva“. Filmári by mali predávať lacnejšie. Lenže za každým autorským dielom je niekto konkrétny. Autor, ktorý ho vytvoril a potom si bude musieť ísť spraviť nákup. V obchode mu však nedajú rožky za to, že dáva na internet svoje videá.

Preto považujem očakávanie, že autor za svoju prácu získa odmenu ako férové. Tak je momentálne nastavená celá spoločnosť. Pracujeme a tak „vyrábame“ peniaze. To je podobné ako keby ste chceli, že murár má murovať pre radosť z práce. Kuchár mu má navariť. Mäsiar má ochotne venovať mäso kuchárovi. Takto ale náš svet nefunguje. Akokoľvek by sa to súdruhom páčilo.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Počítajte s tým, že väčšina obsahu na internete tam nie je len tak, pre nič, za nič.[/su_note][/su_shadow]

Napísať nejaký článok nie je jednoduché. Nepočítam osobné blogy. Na ne sa dá písať o tom, že ste ráno vstali, dali si kávu a pozerali sa z okna ako sýkorky zobkajú slnečnicu. Taký text sa píše ľahko. Pokiaľ však nie ste majstri slova, málokto bude mať záujem si to prečítať. Pokiaľ majstri slova ste, začne vás zaujímať aj to, čo z toho máte, že si tisícky čitateľov chodia vaše texty pozrieť. Pretože inak môžete skončiť ako majster slova – bezdomovec. Tento úvod je dôležitý. Potrebujem, aby ste vedeli že:

Na internete je obsah nepravidelne rozvrstvený.

Na niektoré témy nájdete aj na Slovensku stovky rôznych webstránok. Na iné témy nájdete sotva jednu, alebo dve stránky. Prečo? Sledujte peniaze! Autori sa prednostne venujú témam, ktoré sa im nejakým spôsobom oplatia. Preto:

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Len malá časť internetu je celkom nezávislá a odborná.[/su_note][/su_shadow]

Poďme na príklad:

  • Chudnutie je lukratívna téma. Dá sa speňažiť a tak na túto tému na Slovensku v súčasnosti nájdete stovky rôznych webov o chudnutí. (Plus niekoľko tisíc webov ktoré sa chudnutiu venujú okrajovo.)
  • Poézia sa dá speňažiť ťažšie. Zriaďte si web s básničkami a úspech bude veľmi neistý. Poézii sa u nás venujú desiatky webov.
  • Vysoko odborné weby sú tiež problém. Výroba obsahu je extrémne náročná a je drahý. Pritom má len malý počet čitateľov. Zvyčajne sa neoplatí budovať odborný web, ak neviete ako presne na tom chcete zarobiť.

Viem, teraz to vyzerá, že chcem za všetkým vidieť len peniaze. Že predsa je dosť ľudí, ktorí nie sú odkázaní všetko len hneď predávať. Zvyčajne však ide skôr o krátkodobé aktivity. Alebo o výnimky.

Medzi nami žije aj veľa duševne chorých ľudí. Pozrite si knihu Vzpoura deprivantů (František Koukolík). Alebo si pozrite videozáznam jeho prednášky na Youtube. Je to veľmi dôležitá súčasť mozaiky, ktorú tu skladáme.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Sú medzi nami ľudia, ktorých poteší, ak druhých riadne naštvú. Alebo sa zabavia na tom, ako im iní naleteli. A to je ich motivácia. Silnejšia, než peniaze.[/su_note][/su_shadow]