Klaka a plných 5 hviezdičiek

Jedným z najsilnejších nástrojov internetového marketingu sú recenzie a hodnotenia čitateľov.

Na vyvolanie dôvery sa používajú komentáre či recenzie. Čitateľ si spravidla neuvedomí, že mnohé sú manipulované. Napadlo by vám, že 100 komentárov k článku napísali možno traja platení brigádnici? Čitateľ, ktorý sa však k takej „diskusii“ dostane si povie: „všetci si myslia“. Je to stará známa a storočiami overená manipulatívna technika známa aj ako klaka.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Klaka je označenie pre zaplatených roztlieskavačov.[/su_note][/su_shadow]

Je to prastará manipulatívna technika. Má vyvolať ilúziu, že divadelné predstavenie sa ľuďom páčilo viac. Keď všetci nadšene tlieskajú a kričia „bravo“, asi to bolo dobré. Sme spoločenské tvory a radi sme tam, kde sú ostatní. Dáme sa ľahko strhnúť ostatnými. Ak „všetci“ nadšenie tlieskajú, pridáme sa.

Príkladom môže byť obľúbená večerná talkshow v televízii. Vidíte, ako tam herec s hosťami srší vtipom. Publikum je nadšené. Vždy vypredaná sála. Môže sa azda 200 ľudí v publiku mýliť? Skúste si raz na také verejné natáčanie zájsť. Zistíte, že takmer celé obecenstvo sú – komparzisti. Sú platení za to, že sa nahlas zasmejú všetkým vtipom na scéne. Zaplatiť si plnú sálu ľudí je investícia za pár tisíc eur. Herec povzbudený nadšeným publikom podá špičkový výkon. Diváci pri obrazovkách to budú cítiť a reláciu si obľúbia. Presne o to ide. Väčšina ľudí podľahne a na smiech reaguje smiechom. Kým je výsledkom takejto manipulácie len viac smiechu, tak by som to bral – najmä v prípade živej relácie. Veľmi rád sa zasmejem.

Pointa toho prečo o tom píšem je v tom, že keď vidíte v televízii vypredanú sálu, nenapadne vám, že niekto si proste môže dovoliť zaplatiť všetkých ľudí z publika. Zdá sa to nepravdepodobné, ťažko je si to predstaviť. Jednoducho máte pocit, že publikum je „normálne“. Pri bežných cenách za filmovanie jedného dielu takej relácie to nie je nijako vysoká čiastka. To isté platí na internete, len je to na výrobu oveľa lacnejšie. Vidíte stovky príspevkov a nenapadne vám, že mnoho z toho píšu ľudia školení a platení za to, že to robia. Zaplatiť si niekoľko sto diskusných príspevkov totiž môže stáť desiatky, alebo menšie stovky eur. Ak takto zakúpená dôvera spôsobí lepšie predaje, investícia sa rýchlo vráti.

Proti marketingu na internete sme takmer bezmocní. Profesionáli rôznych odborností na vedeckej úrovni skúmajú, čo pri predaji funguje a čo nie. Aké prvky v obchodnej ponuke vedú k predaju a aké nie. Bežne sa to robí takto:

  1. Naženiete tisícky návštevníkov na formulár so zeleným tlačítkom. Ďalšie tisícky návštevníkov uvidia oranžovú farbu tlačítka.
  2. Na jedno z tých tlačítiek kliklo viac návštevníkov.
  3. To „vyhrá“ a testuje sa ďalší prvok.

Tak sa testujú rôzne verzie textu. Umiestnenie obrázka. Rôzne verzie názvu. Vždy sa testuje výkon – ktorá verzia predá viac tovaru? Takto sa v priebehu času vyladí kampaň tak, aby bola najvýkonnejšia.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Návštevník nevie, že prišiel do takejto vopred dôkladne otestovanej a teda perfektne fungujúcej pasce. Len mu tam všetko zrazu dáva úplný zmysel. Klikne a kúpi. A o to išlo. Nájsť postup, ktorý povedie k predaju. Zákazník má pocit, že si kliká slobodne, kam on sám chce. Nevie, že už od prvej chvíle ide po pripravenej koľajnici. Z okienka svojho vagónika uvidí presne toľko atrakcií, koľko treba, aby vytiahol peňaženku a za túto jazdu zaplatil.[/su_note][/su_shadow]