Porovnanie MLM a bežného obchodu

Možno sa pýtate, prečo by ľudia mali byť motivovaní budovať nejakú sieť, keď si porovnateľne kvalitné výrobky môžu jednoducho kúpiť v hypermarkete. Hlavný rozdiel je ten, že okrem výrobkov samotných MLM prináša aj príležitosť ako si zarobiť. A je dosť ľudí, ktorí sa o privyrobenie si nejakej sumičky navyše vždy zaujímajú.

Ako funguje „bežný svet“?

Niekde v reklame vidíte nový prací prášok. Viete, ten, čo všetko vyperie dočista, dobiela, proste celkom nadoraz. Biela už podľa reklamy nemôže byť belejšia možno 40 rokov, ale vy idete a tento nový prášok si kúpite. Zapáči sa vám a začnete ho pravidelne používať. Províziu dostáva hypermarket. Na návšteve poviete známej, že ste s tým práškom spokojní. Ona ide a kúpi si ho tiež. Provízia ide obchodu. Aj ona ho pochváli na návšteve. Ďalších 5 žien ide a kúpi si ho. Províziu dostane obchod. V zásade sa nič nezamenilo. Aj tu ste odporúčali výrobok podľa svojej osobnej skúsenosti. Akurát za to nedostanete žiaden bonus. Vy, ani nikto z tých, ktorí ho používajú možno práve na základe vášho odporúčania. Inak je to rovnaké.

„Normálny“ obchod funguje tak, že firma vyrobí tovar, odvezie ho do nejakej predajne a tam ho ponúka zákazníkom. Aby zákazníkov do predajne privábila, zverejní na tento výrobok reklamu. V časopisoch, novinách, v televízii vidíte aké úžasné sú jogurty, mobilné telefóny, či vložky. Idete do obchodu a kúpite si ich.

Ako funguje MLM obchod?

Firma vyrobí tovar. Nájde ľudí, ktorí sú ochotní používať ho. Ak sú s ním spokojní, sú možno ochotní propagovať a predávať ho. Susedom, známym. Títo ľudia nahradia reklamu v časopisoch a televízii – robia ju sami, z vlastnej skúsenosti. Nahradia aj predajňu, pretože dokážu tovar predať v obývačkách. Keďže tovar predávaný v MLM firmách býva kvalitou porovnateľný s „bežným“ tovarom z hypermarketu, nie je taký problém presvedčiť niektorých známych, aby ho nielen používali, ale aj ďalej predávali. Tak vznikne sieť ľudí, ktorí si na „vlastnú päsť“ zaistia reklamu i predaj. A tak sa môžu podeliť o prostriedky, ktoré sa ušetrili na reklame a prenájme obchodných priestorov. To čo by firma zaplatila za reklamu, sklady, budovanie siete predajní, to si rozdelia aktívni ľudia v sieti MLM predaja.

Pyramída

Často zaznieva, že MLM je svojou štruktúrou pyramída. Áno, ak zoberiete ľudí pod sebou, dá sa to graficky znázorniť, ako pyramída. Treba vedieť, že ľudia "nad vami" majú tiež svoju štruktúru "pod sebou". Také sú pravidlá hry. Ak skupina ľudí pod vami zarobí, zarobíte aj vy. Nastavenie provízií však je spravené tak, že peniaze sa rozdeľujú podľa schémy, ktorá uprednostní aktívnych ľudí dole. Ak skupina pod vami má schopných ľudí, môže sa stať, že vy už bonus nedostanete. Prípadne bude rozdelený medzi schopných ľudí "dole" a vás. Čím úspešnejších ľudí máte pod sebou, tým rýchlejšie sa z tej "pyramídy" pod vami stane samostatná skupina. Od istého objemu predaja sa zmení platobná schéma. Ak pracujete a rozvíjate ďalšie skupiny, dostanete iný druh bonusu. A to je práve tá pointa, pre ktorý sa MLM robí. Dostanete určité percento z obchodného objemu a toto už nie je závislé na tom, čo robíte. Nazýva sa to pasívny príjem. Vy ste postavili skupinu ľudí, tú "pyramídu" a ona už rastie už bez ohľadu na vašu prácu. Sú tam tak schopní ľudia, ako ste boli vy. A v tejto chvíli už vy môžete budovať ďalšie takéto skupiny.

Mimochodom, ak sa bavíme o pyramíde, tak aj v bežnom svete je organizačná štruktúra firiem pyramída:

Majiteľ firmy je ten, ktorý dostáva určité percento zo zisku firmy, ako pasívny príjem. Nemusí nič robiť a ak to zariadil dobre, firma mu bude pekne prosperovať. Taká firma má nejakého riaditeľa, ten riadi oddelenia, tam už nájdete manažérov, pod nimi sú potom "pracovné sily" ako predavači, robotníci, reprezentanti a podobne. Toto je pyramída. No skladník v takej firme nemá šancu stať sa riaditeľom. Aspoň nie bežne.

V multi level marketingu je to možné. Predstavenie obchodnej príležitosti nie je priamo naviazané na vzdelanie. Ak sa niekto v hĺbke štruktúry rozhodne uspieť a dodrží systém, je reálne, že aj uspeje. Môže si pod sebou vybudovať svoju pyramídu.

Nuž a hlavný rozdiel medzi MLM a bežným svetom?

Predstavte si, že by sa skladník obrátil na riaditeľa, že tiež chce byť riaditeľom. V bežnej firme by bol bez šance. V MLM vám tí "nad vami" ochotne pomáhajú uspieť. Ak uspejete, uspejú aj oni.

Keby sme chceli graficky znázorniť množstvo práce a vynaložený čas, aj tu sú značné rozdiely. Bežný model je asi takýto:

Človek nastúpi do zamestnania. Nástupný plat sa pomaly zvyšuje, každých pár mesiacov či rokov dostane trocha viac peňazí. Často však aj viac práce. Nie je nič bežné pracovať 10 aj 12 hodín denne. Príjem síce rastie, ale nebýva to nejaký masívny rast. Postačí tak na prežitie.

V multi level marketingu je situácia iná. Na začiatku je práce viac – rátajte 15 až 20 hodín mesačne. Nebude sa vám dariť, musíte sa učiť jednať s ľuďmi. Aj s príjmom je to na začiatok žalostné. Keďže ide o sieť spotrebiteľov, asi si kúpite rôzne produkty, takže máte dosť výdavkov. Nie je to investícia v pravom zmysle slova – tie produkty v domácnosti spotrebujete. Ale hlavne nemajetní ľudia to môžu vnímať ako finančnú záťaž. Často majú zásoby pracích práškov či kozmetiky a teraz aby kupovali nejaké z MLM systému, aby sa s nimi zoznámili…

No po nejakých týždňoch až mesiacoch sa začne človek cítiť lepšie. Vie pracovať, je v práci čoraz efektívnejší a tak môže postupne znížiť objem práce. No príjem sa začína šplhať z mrazivo mínusových čísiel do plusu. Po zapojení 20 až 30 ľudí sa zrejme v jeho skupine skôr či neskôr objaví ďalší aktívny líder, ktorý bude účinne pomáhať pri raste obchodného obratu. Vzniká tak pákový efekt. Pribúda práca, ktorú vykonajú iní a preto rastie príjem.

Žiaľ preto, že ide o podnikanie, mnoho ľudí s MLM skončí príliš rýchlo.

Keď zistia, že treba pracovať, dokonca kupovať a nič z toho… Tak sa odpoja, požiadajú o vrátenie peňazí a vzdajú to. Takýto scenár je veľmi častý. Ľudia radšej hovoria, ako pracujú.

Pozrite si aj tieto články:

Komentáre k článku: Porovnanie MLM a bežného obchodu

  1. Matej 5. novembra 2010

    Úžasné Miro. Ten článok mi hovorí z duše :-) … Perfektná stránka s kvalitnými a zmysel dávajúcimi člankami. Vďaka

Pridajte komentár: