Obal predáva. To je fakt. V poslednej dobe mi to však začína prekážať. Nie, nie som zúrivý ekológ. Len mi je ľúto denne vyhadzovať svoje peniaze do smetí.
Ten, kto žil v sedemdesiatych rokoch asi si pamätá, že v tom čase sa mlieko predávalo tak, že ste prišli do mliekarne s kanvičkou. Viem, je to extrém z opačnej strany. Nezabalenie mlieka znamená, že mlieko rýchlejšie skysne... Ale šlo to. Dnes nie je výnimkou kúpiť ovocie obalené plastom.
V poslednej dobe si však všímam, že obalov začína byť pomaly viac, ako výrobkov. Napríklad kúpite si 2 nabíjateľné AAA mikroceruzkové batérie. Majú 27 gramov. K nim povinne kúpite aj 5 gramov plastu a papiera vo vorme veľkého obalu. (Návod na použitie som do hmotnosti obalu nepočítal.)
Alebo kúpite 100 gramov instantnej kávy. A k nej 280 gramov plastu, papiera a skla...
Prídete domov, tovar vyberiete a obal putuje do koša.
Odpad. Je ho stále viac. Nekonzumujem toho veľa, ale denne je stále čo vyhodiť.
Keby som sa chcel hrať na detektíva, skúmal by som odpad, aby som videl, čo robí sledovaný jedinec. Hrabal by som sa v odpadkoch a narážal by som asi na veľké haldy papierikov, celofánov, vreciek plastových i papierových... Denne, denne nový plast. Šerlokoval by som potom dosť úporne o tom, čo sledovaný jedinec vlastne robí, keď denne vyhadzuje také množstvo plastu a papiera. Analyzoval by som stopy. Sú to len obaly, sledovaný s nimi nič iné nerobí. Kúpi si tovar a časť z neho hneď vyhodí. Buď nejaká mánia, alebo hlúposť. Asi dosť chudobný človek, keď nevie šetriť.
Ekológovia márne varujú, prosia, upozorňujú. Mal by som jedno - možno naivné - riešenie. Myslím, že situácia by sa možno zmenila, keby výrobcovia mali povinnosť uvádzať na výrobkoch reálnu cenu obalov. Napríklad:
FatCola 2 litre.
34 korún + 6 korún PET fľaša
spolu 40 korún
Zákazník by sa mohol slobodne rozhodnúť.
Vo výpočte ceny za obal aj tak ešte nie je zahrnutá nezanedbateľná cena za odvoz a likvidáciu odpadu. Tá je skrytou súčasťou ceny na prvý pohľad lacnejších výrobkov, ktorých obaly hneď po prinesení domov vyhodíme.
Obalová lobby má výbornú stratégiu. Obal predáva. To je fakt. No presnejšie povedané by bolo: obal sa predáva. Obal nie je zadarmo. Navýši cenu výrobku nielen o samotný obal. Atraktívny obal umožní predať výrobok aj drahšie. A tak veselo kupujeme denne dve plné igelitky potravín, aby sme zajtra z nich jednu plnú odpadkov vyhodili.
Nie, neprinášam reálne riešenie. Len som si chcel povzdychnúť.
© Web mix.sk prevádzkuje Miro Veselý od leta 1997.