Autori, kdeže ste?

Pozrime sa na písanie odborných článkov a život okolo toho.
Hoc nové blogy vyrastajú, ako huby po daždi, odborných článkov na slovenskom internete nenájdeme až tak veľa, ako by sa nám páčilo. Človek, zaujímajúci sa o IT ráno príde do práce a zažne búdku. Kým sa internet rozžeraví do pracovnej teploty, zalejeme si kávičku a už klikáme, čo nám nového dozrelo na weboch. A veru, neraz je návšteva domácich IT serverov tak trocha sklamaním. Až sa občas pristihnem pri tom, že už pár dní som ani nepozrel, čo nové. Keď sa do krmítka nesypú semienka, vtáčiky sa rozletia.

V poslednom čase sa však čosi zmenilo

Kým pred desiatimi rokmi sa o väčšine počítačových oblastí dalo informovať v rozsahu jednej brožúrky, dnes je informácií podstatne viac. Kniha je schopná priniesť poťažmo tak úvod do... ...do témy.

  • Pred pár rokmi téma ako webdesign znamenala odvolať na HTML, zdravý rozum a už sa dalo diskutovať o finálnom vzhľade webu.
  • Dnes je webdesign multidisciplinárne šialenstvo. Ak by sme chceli menovať len trojznakové skratky: XML, W3C, GIF, JPG, PNG, UTF, PHP, CSS, SEO a SEM, RSS, CTR, 302, ROI, W4D... to je len náznak výpočtu samozrejmostí, ktoré treba ovládať a k tomu niečo z obchodovania, psychológie a až potom sa dá začať hovoriť ešte aj o dizajne, jeho ergonómii.

Ak sa pokúsim písať o webdesigne, zaznamenám minimálnu čítanosť článkov (mám overené) a ak mám písať odborne, musím ísť do hĺbky, v akej sa ako bežný autor, ktorý sa webdesignom neživí, utopím. Bezpečne. Webdizajnérom nepoviem nič nové a ostatných unudím na smrť. Webdizajn začína byť témou o ktorej sa:

  • dá písať všeobecne, ale už pre mierneho odborníka celkom nezaujímavo, pretože všetko už bolo dávno napísané vo všetkých rečiach
  • dá sa písať odborne, pre väčšinu ľudí celkom nezaujímavo

Čo to znamená v praxi? Že prichádzame na tak malom území, ako je Slovensko do situácie, kedy niet ľudí.

  • niet dostatok odborníkov, ktorí by vedeli písať pre laikov
  • niet dostatok aspoň poloodborníkov, ktorí by čítali príliš odborné články

Pojmom dostatok rozumiem primeraný počet. Autorov treba viacero, aby si redakcie mohli vybrať tých najlepších. Čitateľov treba dostatok na to, aby (pomocou reklamy, alebo inak) zaplatili tých najlepších autorov. A sme doma.
Keď čítam diskusie k článkom, veľmi často vidím mnohých odborníkov - na frflanie. Potĺkajú sa po internete, hundrú a nadávajú nám, autorom, ako naskutku zle píšeme. Nesadnú si však a nenapíšu lepšie články. Múdrejšie, zaujímavejšie. Všetky časopisy by po nich chňapli.

Odborník nevie písať zaujímavo

Veľmi často platí, že odborník nevie, alebo nemá čas písať. Proste pracuje. Aj preto sa hovorieva, že kto vie, ten to robí, a kto nevie, ten to učí. Byť expertom trebárs na siete znamená vcelku zaujímavú náplň práce, realizáciu a väčšinou aj dobrý plat. Mnohonásobne lepší, ako by za rovnaký čas tento odborník zarobil písaním. Výsledok je jasný. Odborník nepíše. Načo? Vyzná sa vo svojom fachu. Keby písať skúsil, zistí, že písanie je celkom iná odbornosť... Text by bol nečitateľný, nezrozumiteľný, nezáživný.

Spisovateľ nie je odborník

Naopak redaktori vcelku vedia pracovať so slovom. Vedia, ako formulovať námet, aby bol spracovaný pútavo, zrozumiteľne, čítavo. Ale nevyznajú sa v hĺbke jednotlivých odborov. Nemôžem si dovoliť (ani skúsiť) písať, napríklad, odborný článok o vírusoch - kým by som do témy prenikol, plynuli by týždne. A aj potom by môj text asi znalci skôr vysmiali, ako ocenili.
A vlastne - komu by som ho písal? Tým, ktorí by ma to naučili napísať?

Odborný časopis a čítanosť

Časopis na internete nie je zadarmo, musí zarobiť. Peniaze z reklamy sú väčšinou hlavným príjmom a ten sa odvíja od počtu čitateľov. A spadla klietka.

Čítanosť a odborných článkov

Mizerná. Čím odbornejší text, tým menej ľudí si ho pozrie. No tým ťažšie je pripraviť ho, alebo tým drahšie je kúpiť odborníka, ktorý ho pripraví. Aby odborný časopis prosperoval, potrebuje vysokú čítanosť rovnako, ako bulvár. Ale odborníkov - čítajúcich odborné články - nie je až tak veľa, čítanosť nemá z čoho vznikať. Priniesť denne niekoľko článkov z tematicky pestrých oblastí a pritom odborne a do riadnej hĺbky? Neľahká kombinácia na živobytie pre redakciu tak malého národíka.
Neraz vidíme, že inzerenti sa zaujímajú len mechanicky o počet zobrazení ich reklamy. Neskúmajú, či ich reklamu omylom videl nudiaci sa výrastok, alebo profesionál z príbuznej oblasti. A tak viac zarobí článok s bulvárnym názvom, ako originálny, ťažko pripravený seriózny odborný text.
A keby to všetko fungovalo, mnoho odborníkov sleduje internet bez reklamy. Lasička je v pasci. Ak si niekto vie vypnúť zobrazenie reklám, je to v prvom rade IT špecialista. Pre takého čitateľa sa píše grátis.

Prachy

Ak niet peňazí na zakúpenie kvalitných autorov, časopis sa postupne prestane stávať uznávaným. Odborníci "naň prestanú chodiť", ako prví. Možno zostane solídna čítanosť, ale akosi sa vytráca prestíž. S poklesom úrovne článkov sa z odborného časopisu stáva len ďalší z mnohých lapačov rýchlo prchavej návštevnosti vopred definovanej biznis plánom. Pre časopis takého druhu však lepší autor nemusí mať ani záujem písať. Načo aj? To sa má zaradiť do šóry na pokus o popularitu? Na to sú aj lepšie spôsoby...

Nápady a témy

Ako autor začínam čoraz častejšie narážať na veľmi vážny problém. Napísal som stovky IT článkov. Veľa tém už som spracoval. No časopis požaduje nové a nové a nové. Píš - aspoň 3 články do týždňa. Nech to má vysokú čítanosť, nech to ale zároveň ide riadne do hĺbky. Úspešnejší mesiac zarobíš možno aj lepšie, ako upratovačka.
A tak si sadnem k počítaču ako predtým. Viem presne, čo mám robiť, ako postaviť článok, aby som tému predstavil, zaujal ňou a spracoval. A nájdem si tému. Napríklad Windows Vista. Napíšem pár článkov, nič zvlášť odborné. Ale čitatelia by chceli aj hlbší pohľad, pohľad "pod pokrievku".

  • Webdizajnér by chcel vedieť, ako hodnotím renderovanie CSS v IE7
  • Hudobníka by zaujímala podpora driverov Asio (či ako sa to volá)
  • Špecialista na bezpečnosť by si rád počítal niečo o bezpečnosti.
  • Súborový systém, správa pamäte, register, jadro...

To všetko sa dá spracovať, ale odborná príprava každého takého textu by už zabrala desiatky hodín a konzultácií. A čitateľov, ktorých by taký podrobný článok oslovil je veľmi málo. (A okrem toho v produkčnom systéme aj tak nepracujem s Windows Vista, neosvedčila sa mi. Takže ani nejaké tie občasné tipy nevyrobím. Ako autor si zakladám na tom, že odporúčam len veci overené, neoplatí sa mi za pár umelých článkov o Viste stratiť dôveru čitateľov, ktorú som si budoval roky.)
A podobne je to s každou témou, ktorú by som vedel spracovať. Povrchne som o nej už písal dávnejšie. Písať to isté inými slovami ma nebaví (ani čitateľa). Ísť do hĺbky oblastí, v ktorých sa neorientujem je nereálne - nezarobí to na seba. A nechcem odpisovať zo zahraničných zdrojov. Šach mat.

IT redaktori

Bežné noviny a časopisy zvyknú fungovať tak, že majú redaktora, ktorý získava informácie na rôzne témy a tie potom (rôzne povrchne) spracuje. Pre všeobecnú verejnosť sa s tým dá hladko vystačiť.

O čom písať?

Ak si prezerám IT články o čom sa u nás píše, veľmi často narážam na celé témy, ktoré ma ako čitateľa smrteľne nezaujímajú a pritom sa im venuje často a veľa pozornosti. Iste, moje záujmy sú asi priúzke, u nás o takých témach nepíše odborne nikto. A tak len letmo pozerám témy IT článkov:

  • Mobily. Mám mobil, funguje. Dá sa na ňom vyťukať číslo a stlačiť zelený štoplík. Nemám prečo čítať o globtel-kyslíkovo-eurotelovom zápase. To nech si vydávajú športové, alebo ekonomické médiá.
  • Linux. Smola, nezáujem, sekty ma nebavia. Som lama.
  • Digitálna fotografia. Naozaj nápaditých článkov v poslednom čase dosť riedko. Občas sa nájdu zaujímavé tipy, ale tuším, že to základné o digitálnej fotografii už bolo napísané pred piatimi rokmi. A tak teraz sa dajú publikovať akurát rôzne zakaždocennostné jednoúčelové články typu "Ako vyretušovať pehu v prípade, že na modelke sedela mucha a zároveň sa zbaviť chyby v make-upe nečakane zviditeľnenej chybným nasvietením...". Alebo zopakovať inými slovami to isté, čo už bolo dávno napísané.
  • Recenzie fotoaparátov a prístrojov ma nezaujímajú, nič neplánujem kúpiť. Teda áno, ale to tu nikto nedokáže objektívne a do hĺbky zrecenzovať. (Videokamery.) Uvažoval som o tom napísať si vlastnú sériu recenzií a tak si vybrať, ale o také texty akosi nie je záujem. Malá čítanosť. Kamery nie sú foto... A zas nie som ochotný zabiť mesiac času pre výber haraburdy za pár tisíc.
  • Správy SITA. Nečítam. Majú príšerný štýl. Väčšinou aj obsah.
  • Vista. Počkám tak pol roka, rok. Potom sa na to zas pozriem. Zatiaľ to je moloch, ktorý skôr spomaľuje a komplikuje prácu. Nemá zmysel čítať teraz o tom články. O pol roka budú hotové celé seriály aj s reakciami čitateľov.
  • Internetoví provideri a ich grécko-rímsky zápas o ceny a rýchlosť pripojenia. => Šport.

Nehnevajte sa za predchádzajúce riadky. Nie som negativista, ale viem, vyznievajú, ako keby som bol. Chcel som popísať pocity, aké mám z IT serverov. Ostáva už len málo článkov, neraz si len s prekvapením pozriem, čo redakcia asi chcela pod daným názvom ponúknuť. A čítam názvy ako

  • Zotročte si Windows Vista
    Toto vyzerá na bulvár. Klikol som. Je to o TweakVI. Písal som o ňom už v zime.
  • Anička z říše Linuxu...
    Á, naši misionári. Zas nám už už v názve podsúvajú že Linux je z ríše divov. Tak nech sa nedivia, že ich nemáme radi.
  • Internetový XXX obsah ohrozuje čoraz mladšie deti
    No tak ten internet vypnite a choďte sa pomodliť. Článok vhodný možno tak do bulváru pre penzistov. Kto má internet vie, že sú to bulvárne nezmysly.
  • Slovenský tiger v broadbande pokrivkáva
    Tigre ma nezaujímajú, skôr keby tak napísali niečo o papagájoch. Páčia sa mi kakadu. A Amazoňan modrohlavý, to je tiež krásny papúch. Má také pekné pierka okolo očiek.
  • 3GSM: HTC X7500 Advantage: Obor z ríše snov
    No nič, hľadal som niečo zaujímavé, nie rozprávku v angličtine. Neviem čo je to 3GSM: HTC X7500 Advantage, čo už, zomriem nepoučený. A na obrov neverím, aj keď Shrek 1 sa mi naozaj veľmi páčil.

Asi som ignorant. Ale ako sa tak občas rozprávam s inými odborníkmi - ignorantmi, mám pocit, že by sme si mohli pomaly založiť klub. Je nás dosť. Ale len si tak pohrkútame, pohundreme a počkáme, čo napíšu iní.
Skúste sa pridať. Skúste písať o tom, v čom sa vyznáte. Nie je to ľahké, písať. Je to skôr koníček, ako práca. Ale čím viac ľudí dá na internet svoje osobné znalosti, tým hodnotnejšie miesto sa nám tak z neho podarí urobiť.
Chcelo by to novú generáciu autorov. Skúste to aj vy. Úloha je to ťažká ale ak si dáte len malý cieľ, nedosiahnete nič veľké.