Monopol moci
Monopol na vplyv má dnes len niekoľko firiem. Ich vplyv však systematicky silnie. V poslednom čase dokonca tak, že to začína byť znepokojujúce. Dve firmy o nás vedia skoro všetko a použijú to na jediné: aby sme zostali ich čoraz vernejšími zákazníkmi. Volajú sa Facebook a Google.
Vyhľadávače a sociálne siete získavajú nad mnohými z nás takmer absolútnu kontrolu. Prevádzkovatelia týchto služieb o nás vedia, čo nás trápi a zaujíma (hľadáme to). Rozhodnú, čo sa o tom dozvieme a čo nie. Vedia čo si o tom píšeme s kamarátmi a firmami. Môžu analyzovať každú vami navštívenú stránku na internete. Ste totiž prihlásení a vaše údaje sa zaznamenávajú. Aj s polohou, kde práve ste.
Samotné vyhľadávanie je praktické. Je návykové.
Kde hľadáme odpovede? Na vyhľadávači. Vyvoláva to pocit, že si už nemusíme nič pamätať. Keď odpovede sú poruke, načo sa namáhať? A tak si spôsobujeme postupné oslabenie vlastného myslenia tým, že ho prestávame používať. Avšak spoliehať sa na to, že „všetko“ sa dá nájsť je rizikové. Dosť veľa informácií sa z nejakých príčin na internete nikdy neobjaví. Nemôžete ich potom použiť, ak sa spoliehate len na vyhľadávač.
Okrem vyhľadávania sa v poslednom čase dostáva k vplyvu nad nami aj prakticky monopolná sociálna sieť.
Na nej dosť ľudí zmárni aj niekoľko hodín svojho života denne. To tiež zásadne ovplyvní ich myslenie a pohľad na svet. Nuž a posilní to monopolné postavenie nadnárodnej sociálnej siete. Tá získava hlboký prehľad o vzťahoch a situácii obyvateľstva.
Ono to nenápadné slovíčko monopol je inak dosť vážna vec. Ak je podstatná časť obyvateľstva závislá od jednej firmy, táto firma môže situáciu neskôr ľahko zneužiť. Neskôr môže začať diktovať podmienky, aké sa nám už nebudú páčiť.
Kým sa totiž o našu priazeň uchádza viacero firiem, navzájom sa tak trochu strážia. Keby jeden z konkurentov pritvrdil s cenami, alebo znevýhodnil podmienky, tak ľudia „odskočia“. Rovnakú službu si dajú spraviť u iného dodávateľa. Avšak ak je dodávateľ služby monopolný, tak po pritvrdení podmienok nie je kam odísť. Zákazníci sa menia na rukojemníkov.
Niekoľko nadnárodných firiem má takmer úplnú kontrolu nad tým, čo robíme v kyberpriestore. Ich služby nie je jednoduché získať inde.
Bývalý vyhľadávač vlastní našu digitálnu identitu
Najväčšia svetová internetová firma začala ako vyhľadávač informácií. Dnes poskytuje kompletné zázemie mnohým používateľom. Veľa zo služieb poskytuje bezplatne. Používatelia majú pocit, že to všetko majú zadarmo. V skutočnosti to je výmena. Služby zadarmo umožňujú tejto firme získať podrobné informácie o používateľoch. A to už je tovar, ktorý sa dá premeniť na slušné peniaze.
Z toho, čo na internete robíte sa dá nečakane presne určiť, čo ste zač. Aké riešite problémy, čo vás zaujíma, nezaujíma a čo trápi. Kde a s kým ste a budete. Najväčšia monopolná platforma má na to veľa nástrojov:
- Vytvorila vyhľadávač. Podľa otázok vie, čo nás trápi, baví a zaujíma.
- Vytvorila zadarmo internetový prehliadač. Je jedným z najobľúbenejších. Tento prehliadač však „volá domov“ a referuje, čo vás konkrétne zaujíma. Používatelia sú tam prihlásení často pod svojím menom.
- Pridali e-mail zadarmo. Neuveriteľne veľa ľudí im na to skočilo. Pochvaľujú si, že majú službu zadarmo. Nuž a jej zriaďovateľ zas má prístup ku kompletnej korešpondencii a sieti vzťahov veľkej časti populácie.
- Vytvorili operačný systém, ktorý je momentálne na veľkej väčšine mobilov i tabletov. Aj tieto systémy umožňujú monitorovať vaše záujmy, okruh známych ba aj fyzickú polohu cez GPS.
- Ponúkajú zadarmo fotoalbumy. Majú fotky mnohých používateľov.
- Ponúkajú video server. Majú tak vaše rodinné videá ak ich tam dáte. Alebo si video len pozeráte? Tak to vás vedia veľmi presne vyprofilovať – čo vás zaujíma a čo nie.
- Ponúkajú cloudové úložisko. Naň si dáva mnoho ľudí svoje pracovné i osobné dáta. Aj citlivé. Azda sa v tom nikto nehrabe.
- Pridali zadarmo analytické nástroje pre tvorcov internetových stránok. Majú tak k dispozícii dáta o prevažnej časti internetu.
Táto firma firmám ponúka aj rôzne druhy reklám. Vďaka presným informáciám o nás vedia predať mimoriadne účinné reklamy. Také účinné, že na nich firmy zarobia. Dokonca to vyzerá tak, že len predaj reklám asi živí všetky vyššie uvedené služby poskytované „zadarmo“.
- Iná firma vlastní najväčšiu sociálnu sieť na svete. Vyše dvoch miliárd používateľov jej zveruje svoje tajomstvá i banality. Používatelia trávia aj niekoľko hodín svojho času denne, zdieľajú svoju polohu, fotky, plány, či zoznam všetkých známych.
- Ďalšia firma vyrába počítače aj mobily. Má tak prístup k stovkám miliónov používateľov. Vie kde sú, čo ich zaujíma, akú hudbu si kupujú. Aktívne a programovo robí všetko preto, aby používatelia využívali čo najviac jej služieb, kupovali ich novšie a novšie výrobky. No a tiež, aby bolo čo najťažšie opustiť ich ekosystém.
Ešte nevieme, ako to bude prebiehať ďalej. V tejto chvíli tie firmy tvrdia, že naše údaje nezneužívajú. Že ich neagregujú, nespájajú a neprofilujú. Nuž, verme tomu. Nič iné totiž robiť nemôžeme. Buď digitálne neexistujeme, alebo hráme túto hru. Nič medzi tým.
Vaša digitálna identita sa odohráva práve v tomto prostredí. Medzi stránkami, sociálnymi sieťami, kontami, heslami.
Keby sa niektorá z týchto firiem volala KGB, nikomu by sa nepáčilo, že majú o nás toľko informácií. Ale nevolá sa tak. Takže nevadí. Či? Hlavným cieľom nadnárodných firiem je udržať našu pozornosť a nepustiť nás.
Ešte pred 10 a viac rokmi bol vyhľadávač na to aby vám našiel najlepší web. Vy ste naň mohli ísť a cítiť sa šťastne. Preto sa aj volal „vyhľadávač“. Dnes sa vyhľadávač snaží odpovedať na naše otázky celkom samostatne. Nech nemusíte odkliknúť niekam preč z vyhľadávača. No a ak to už musí byť, tak nech odídete aspoň kliknutím na reklamu. Vyhľadávač zarobí na tom, že ste klikli na inzerciu.
Nič na internete nie je zadarmo. Ak neplatíte, tak ste tovarom vy. Vaša pozornosť, váš životný čas sú tovarom.
Nadnárodné firmy majú k dispozícii obrovské objemy dát. Majú rozpočet na to, aby z toho vytiahli informácie, ktoré potom môžu nejako použiť. Hlavným záujmom týchto firiem je v súčasnosti to, aby sme – vy aj ja – zostali ich používateľmi. Aby sme „nepreskakovali“ k iným službám. Aby sme „neopúšťali“ ich platformu, keď už tam raz sme.
- Ste na vyhľadávači? Už dlhší čas sa vyhľadávače snažia, aby ste našli odpoveď u nich. Nie na nejakých webstránkach tretej strany.
- Ste na sociálnej sieti? Už dávno je tu snaha, aby ste sa všetko dozvedeli na „stene“ sociálnej siete. Hlavne nech sa nejakým kliknutím omylom neprepnete ani na chvíľku niekam inam.
Tak. Teraz už vás tá-ktorá služba má prikovaného s očami na monitore. Je čas inkasovať. Teraz vám môže začať zobrazovať reklamy. Čím viac o vás vie, tým efektívnejšie a drahšie reklamy môže predávať. Na tom zarobí.