Pred nástupom do práce sa väčšinou uskutoční pracovný pohovor, v ktorom sa váš možno budúci zamestnávateľ bude snažiť zoznámiť sa s vami...
Dezinformácie
Stovky webov nahlodávajú naše kritické myslenie a snažia sa nás ovplyvniť. Chcú, aby sme plnili ich obchodné, politické, alebo strategické ciele. Súhrnne to označujeme ako dezinformácie, dezinformačnú kampaň.
Tieto sily sú nateraz informačným agresorom so zdanlivo ľudskou tvárou. Ak získajú moc, zostane agresia bez tváre.
Možno neovplyvnia hneď vás. Vaši kamaráti ich len občas zdieľajú. Váš vzťah dôvery ku kamarátom sa po troške prenáša aj na informácie, ktoré zdieľajú. Vidíte hlúposť? Ale zdieľal ju kamarát ktorého si vážite! Čo ak na tom niečo je? A už vám do hlavy prúdi propaganda. Tá pôsobí pomaly. Spomeňte si na výrok „100-krát opakovaná lož sa stáva pravdou“. Viem. Nestane sa ňou. Ale zvykneme si na ňu, ako na fakt. Po roku či dvoch už zabudnete, odkiaľ tie postoje máte. Už sú vašim „majetkom“. Už sa nimi začínate riadiť. Kto naletí propagande, nevie že to je propaganda. Nevie, že je práve na webe podvodníka. Naopak! Má pocit nadradenosti. Myslí si, že rozkryl skutočnú pravdu. Že pochopil. Dostáva sa do informačnej a sociálnej bubliny. Nevie že sa stal obeťou informačnej vojny.
„Masívny útok žralokov ohrozuje Bratislavčanov i turistov“ – aj takto môže vyzerať dezinformácia. Jasné – tomuto bludu neuverí nikto. Ale čo ak to bude viac uveriteľná správa? Viete rozoznať dezinformáciu od faktov? Útok žralokov v Bratislave je totiž predsa len pomerne zriedkavý úkaz. Aj zámena bratislavského hradu – ale tu už možno povrchné oko nezbadá, že hrad sa kúsok presťahoval…
Falošné správy, podvrhnuté fotografie – dnes bežná prax! Málkoto si nájde čas overovať si zdroje a fakty. Dezinformátorom stačí, ak sa naštvete, ak zasejú emóciu.
Pozor na pavúkov! Tí po celom internete tkajú pavučiny dezinformačných webov. Potom z obetí, ktoré sa na to nalepili potichu vysávajú energiu. Platia si brigádnikov, ktorí po internetových diskusiách šíria zlosť, hnev a urážky. Chcú vyštvať z diskusií slušných ľudí, aby to vyzeralo, že bežný Slovák je arogantný chrapúň s názormi a myslením trolla. Nebavte sa s nimi. Neodpovedjte im. Anonym si nezaslúži váš čas! Ak máte času veľa, nahlasujte ich administrátorom, alebo tých horších aj polícii.
Atraktívny obsah je základným prvkom. Dezinformačné weby vedia namiešať kokteil zvedavosti, tajomstva, šokujúci a inak emocionálne silný obsah. Ten je pre mnohých tak atraktívny, že ich zaujme. A už to začína, už sa pomaly šíri nezmyselná informácia.
Obeť (návštevník) musí dostať svoju dávku. Dávku obsahu, zábavy, informácií, emócií.
Ten sa servíruje zadarmo aspoň v prvej dávke. Obeť však nesmie hneď dostať všetko čo chce. Mala by to dostávať len po troche. Preto popri prvotriednom obsahu miešajú aj bežný a podpriemerný. Aby obeť mala potrebu „dolovať“ obsah. Keď si ho sami „vybojujeme“, bude pre nás cennejší.
Ako sa vytvorí atraktivita? Vyvoláte pocit, že v postojoch ste rovnakí. V súkromnej sfére sa stanete atraktívnejší, ak používate obyčajné signály. Bežné šaty, málo symbolov bohatstva. Pre profesionálny kontakt môže v niektorých oblastiach platiť opak. Najdrahší mobil, luxusné auto, drahý oblek a hodinky drahšie ako auto.
Podobnú stratégiu vytvárania blízkosti vidíme aj z taktike dezinformačných webov.
- Niektoré sa špecializujú na oslovenie konzervatívnych ľudí s kresťanským cítením.
- Iné skúšajú brnknúť na strunu národnej blízkosti. Vyvolajú ilúziu rovnakých postojov a morálnych hodnôt.
- Iné dezinformačné weby zas oslovujú skôr ezotericky orientovanú časť ľudí.
- Ďalšie oslovia tých, čo sa zaujímajú o alternatívnu výživu či alternatívnu medicínu.
Tým zadávatelia dezinformačnej kampane dosiahnu, že oslovia viac návštevníkov. Preto majú zriadených veľa rôznych webov. Pre každé cieľové publikum pôsobia, ako atraktívny a dôveryhodný zdroj informácií. Používajú slovník a venujú sa takým témam, ktoré súznejú s cítením konkrétnej cieľovej skupiny. Čitateľom sa také témy a názory páčia.
Potom už je obeť spracovaná a uverí čomukoľvek. Obeť manipulácie sa totiž stotožnila s postojmi manipulátora. Tým si tieto weby manipulatívne vytvoria vzťah dôvery. Čitatelia začínajú dezinformačnému webu opatrne dôverovať. Potom začnú preberať za svoje aj názory, ktoré taký web čitateľom šikovne podsúva. Až tým dezinformačný web svojich čitateľov v skutočnosti ovplyvňuje. Keď si vytvorí dôveru, čitatelia začnú pozvoľna preberať za svoje aj spoločensko-politické názory.
V strategickej komunikácii existuje istá postupnosť. Kto si to neuvedomí, ľahko naletí. Vy máte pocit, že ste náhodou našli informácie, ktoré ste hľadali. V skutočnosti ale nevidíte stratégiu v pozadí.
Neuvedomíte si, že ste prišli na vopred premyslenú sieť stránok, ktorých cieľom je zmanipulovať vás.
Všimnite si však, ako sa pred voľbami na všetkých inak tematicky rôznych dezinformačných weboch náhle zjednotí názor. Odrazu všetky orodujú za rovnakú stranu, prezidentského kandidáta. Svorne kydajú hnoj jedným smerom. Pestrá batéria rôznych webov a tak jednotné posolstvo!
Vnímajte preto informácie na weboch ako aktívnu reklamnú kampaň. Jej cieľom je v spoločnosti zvýšiť povedomie o nejakej značke, výrobku, alebo myšlienke. Zvýšiť počet priaznivcov politickej strany, alebo zlepšiť predaj nejakého výrobku.
Platí pravidlo: „shit in, shit out“
Po slovensky to preložím na slušnejšie: „odpad dnu, odpad von“. Sledujete brakové dezinformácie? Tie potom utvárajú váš svet.
- Nepravdivé správy,
- kydanie špiny.
- Propaganda.
- Klamstvá.
- Vymyslené a zámerne skreslené informácie.
- Jalové správy.
- Klebety z bulváru.
Neobohatia vás. Nedajú vám základ nato, aby ste podali dobrý myšlienkový výkon.
Emocionálne silné správy a dezinformácie sa stávajú tehličkami, z ktorých si skladáte postoje a obraz sveta. Rafinovane napísané dezinformácie a bludy vás tak môžu ovplyvniť. Presne s tým úmyslom vznikli.
Emocionálne silné myšlienky majú v našom vnímaní prednosť pred faktami. Z nich sa v nás ľahko vytvorí názor aj bez dôkazov o pravdivosti vstupnej informácie. Najhoršie je, že takýto typ názoru už človek zvyčajne nedokáže ľahko zmeniť.
Je vo vašom záujme, aby ste do hlavy vpúšťali čo najmenej odpadu.
Vyhýbajte sa ľuďom, ktorí sa snažia do vašej hlavy vyhodiť svoje smetie, vytlačiť svoj hnis a zlosť. Nespravte zo svojej hlavy skládku odpadu.