Myšlienková pasca: Klam preživších

Častým omylom je, že niekto prezentuje svoj príbeh a povýši ho na pravidlo. Názov tejto myšlienkovej pasce súvisí s tým, že tí ktorí neprežili nemôžu rozprávať svoj príbeh.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Osobná skúsenosť nie je dôkazom![/su_note][/su_shadow]

Pozor na tých, ktorí predávajú SVOJ recept na úspech. Povedia vám „spravil som TOTO a uspel som“. Dobre sa uistite, či naozaj ide o opakovateľný sled udalostí a nie o náhodu.

Dôkazy z vlastnej skúsenosti sú fajn. Dokážu výborne motivovať. Často však ide len o náhodný sled udalostí. Nie o zákonitosť. Ak teda čítate na nejakom webe, že nový zázračný výživový doplnok pomohol autorovej matke, nemusí to nič znamenať.

Ak vám špekulant tvrdí, že pozná postup pomocou ktorého zarobil za 3 dni milión eur, nevyťahujte hneď platobnú kartu. Nemusí to byť zákonitosť, ale náhoda. (Mimochodom, keby niekto poznal postup, ako jednoducho zarobiť milión za 3 dni, myslíte že by ho niekomu prezradil?)

V poslednom čase je túto myšlienkovú pascu dobre vidieť aj na internete. Keď najbližšie nájdete článok o tom, ako ľahko sa dá zarobiť ak si spravíte web, myslite na ňu. Tieto články píše niekoľko ľudí, ktorí to dokázali. Sú však tisícky tých, čo to skúsili, investovali, neuspeli a skončili. Nič o tom nenapíšu. Nedozviete sa o nich. Výsledok? Neviete ich príbeh použiť pri úvahách o vašom podnikaní. Podľahnete dojmu, že ak sa pustíte do rovnakého biznisu, automaticky musíte tiež uspieť.

Podobný omyl platí aj v umení. Napríklad všetci vieme, že hudobníci, či herci sa môžu skvelo živiť umením. Sláva, peniaze, svetlá reflektorov. Poznáte určite pár stoviek umelcov. Ale sú státisíce hercov, maliarov, či spisovateľov, ktorí sa svojím umením neuživia a musia si zarábať inak. O nich sa ale nedozviete.

Alebo peniaze. Viete, že niektorí ľudia majú majetok za mnoho miliónov. Hojnosť a luxus je dobre vidieť. Ľahko sa v človeku rozhlodá závisť. Čo však nevidíte je to, akú prácu tí ľudia museli vykonať, aby sa dostali tam kde sú. Alebo aké náročné je spravovať a chrániť väčší majetok.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Po boji vidíte vracajúcich sa hrdinov. Nie tých, ktorí umreli.[/su_note][/su_shadow]

Úspešný podnikateľ vám možno povie, že každé ráno behá 5 kilometrov. Máte pocit, že ak aj vy budete ráno behávať, budete časom vlastniť nadnárodnú firmu? Obávam sa, že nie. Je totiž veľa bežcov, ktorí neuspeli v podnikaní. A veľa milionárov, ktorí nebehajú.

Pozrite si aj: