Pod týmto názvom sa skrýva jednoduchý princíp: „Ak sa nejaký jav dá vysvetliť viacerými spôsobmi, zvyčajne býva správnym ten najmenej zložitý.“
Niekto vám možno tvrdí, že nabil vodu energo-informačným aurálnym odtlačkom a tá teraz vylieči každú chorobu. Položme si otázku: Nie je jednoduchším vysvetlením, že ide len o podvod na vytiahnutie peňazí? Keby totiž niekto taký liek naozaj objavil, je to na Nobelovu cenu.
Napríklad niekto tvrdí, že kávový klystír je vynikajúci detoxikačný prostriedok, ktorý vylieči mnoho chorôb. To je ukážka poriadne neobvyklého tvrdenia. Má autor takého tvrdenia nejaké vedecké dôkazy? Obvykle nie. Možno povie, že touto metódou sa už vyliečili tisícky pacientov. To ale nie je dôkaz! Len ďalšie neobvyklé a aj ťažko overiteľné tvrdenie! Ak nemá ako dôkaz nič iné, je tvrdenie o prospešných účinkoch kávového klystíru s najväčšou pravdepodobnosťou podvod.
Problém býva v tom, že podvod máva zvyčajne pripravený dobrý scenár. Ak hľadáte dôkaz, či nejde o podvod, často nájdete potvrdenie, že nejde o podvod. (Podvodník ho vopred pripravil...). Nezabudnite:
Ak niekde nájdete neobvyklé tvrdenie, požadujte neobvyklý dôkaz. (Dôkaz, nie ďalšie neobvyklé tvrdenie, ktoré sa za dôkaz vydáva!) Dôkaz musí predložiť ten, kto tvrdí niečo neobvyklé.
Nepristúpte na hru, keď vás podvodník bude žiadať, aby ste jeho lživé tvrdenie vyvrátili vy. Nedá sa vyvrátiť.
Ak teda objavíte skvelú ponuku, ktorá sľubuje magické výsledky, spozornejte. Môže ísť o podvod.
Na internete je častým javom, že nájdete rôzne podvodné stránky. Alebo pochybné informácie. Ako sa potom dá uplatniť occamova britva v praxi? Zvyčajne na to stačí ísť logicky:
Uvažujete možno nad tým, či web, ktorý navštevujete je dôveryhodný. Ako to zistiť? Použite si latinskú otázku „Cui bono?“. To znamená „komu to prospeje?“ Dobre to bolo formulované aj vo filme Všetci prezidentovi muži v známej hláške „Follow the money“. Po slovensky „sledujte peniaze“.
Našli ste teda web, na ktorom je tvrdenie, ktoré vás prekvapilo? Spravte si rýchly prieskum. Predávajú tam niečo? Asi budete argumentom veriť menej, ako by ste verili argumentom známeho experta. Preto na webe skúste hľadať, kam smerujú peniaze. V čí prospech môže web slúžiť.
Pozrime sa teda, ako sa také odlíšenie dá rozpoznať v praxi. Všetci normálni výživoví odborníci dnes odporúčajú používať radšej olivový olej a vyhýbať sa bravčovej masti. Predstavme si, že na trh chce vstúpiť ďalší výživový poradca. Je nejaký spôsob, ako sa lacno zviditeľniť? Keby začal odporúčať olivový olej, nikoho to už nezaujme. Situácia sa však zmení, ak vyhlási, že pre zdravie je najlepšie používať bravčovú masť a olivový olej že je pre zdravie takmer ako jed! V tej chvíli má plnú pozornosť publika. Nuž a časť čitateľov túto správu bude počuť s veľkým uspokojením. Časť ľudí zapochybuje, ako to vlastne je. Vo výsledku však ide len o to upozorniť na seba. Povedať niečo šokujúce. Získať pozornosť za akúkoľvek cenu. Aj za cenu, že napíše hlúposť. Je predsa dosť hlúpych zákazníkov. Spozornejú, kúpia. Múdrych osloviť netreba. Tí vedia a aj tak by nič nekúpili. Preto si na internete treba dávať pozor. Uplatňujte occamovu britvu vždy, keď zneistiete.
Najmä ak sa v nejakej oblasti dobre nevyznáte, ste ľahko zraniteľní. Ľahko vás potom môže niekto uviesť do omylu. Nebudete ani vedieť, že sa mýlite!
Ak chcete rozkrývať tajomstvá internetu, začnite tým, že sa pozriete na internetové stránky ešte raz. Môžete vidieť peniaze, ktoré sa skrývajú v písmenkách, medzi riadkami a poza obrázky. Aj tu pomôže occamova britva:
Ono keby niekto mal niečo ako zázrak, je to na Nobelovu cenu. Nie na písanie stránky a pokútny predaj.
© Web mix.sk prevádzkuje Miro Veselý od leta 1997.