Myšlienkové pasce: Zabúdanie zdroja a ochrana identity

Ak budete dlho počúvať nejaký názor, tvrdenie, alebo hlúposť, zvyknete si naň. Neskôr zabudnete odkiaľ ten názor máte. Ale názor vám už zostane. Z toho ťaží reklama na pracie prášky aj propaganda.

Vznikajú preto rôzne weby plné lží a nenávisti. Idealizujú minulosť, skresľujú dejiny. Stačí im, že si občas prečítate tendenčné titulky článkov a obrázky. Nepotrebujú, aby ste to čítali celé. Nepotrebujú, aby ste uverili. Stačí, ak to vnímate ako možnú súčasť pohľadu na svet. Po nejakom čase to začnete vnímať ako niečo, čo tu je. Niečo s čím treba počítať. Všimnite si: Začalo to ako lživý a tendenčne skreslený obraz sveta na niekoľkých konšpiračných weboch. Stačí ak je roky opakovaný a dnes už mnoho ľudí pochybuje, ako to celé vlastne je. Kto má pravdu?

Často dnes ľudia pri hľadaní informácií používajú obľúbenú Wikipédiu. Tu je tiež problém. Niektoré informácie tam sú celkom presné. Iné môžu byť chybné, alebo čiastočne skreslené. Potom je však taký zdroj informácií nanič. Pretože buď mu dôverujete a riskujete chybu, alebo mu plošne nedôverujete. No a – medzi nami – čo je to za encyklopédiu, o ktorej viete, že informácie z nej treba ešte overovať inde?

Ochrana identity

...nakoniec ste teda možno konečne kúpili ten šialene predražený mobilný telefón. V momente úľavy od neistoty však vaše myslenie začína byť skreslené novým strachom. Tušíte, že to možno nebolo najlepšie rozhodnutie. Kamaráti by mohli povedať, že ste naleteli marketingu a rovnakú službu by splnil aj o polovicu lacnejší prístroj. Ako sa pred tým brániť? Začnete svoju kúpu horlivo obhajovať. Aby ste „nestratili tvár“.

Preto majú drahé značky a výrobky svojich skalných fanúšikov a evanjelizátorov.

Tí potom neraz všetkých naokolo presviedčajú o tom, že niet lepšieho prístroja. Je síce predražený, ale tá kvalita! Tá vôňa! Tie ladné tvary... Niektoré firmy predražených a luxusných výrobkov ťažia práve z tohto skreslenia myslenia. Ich zákazníci, aby si vyriešili výčitky svedomia, stávajú sa najlepšími reklamnými agentami - bezplatne.

Iste ste sa už s technologickým evanjelizátorom stretli. „Perfektný mobil“ – vytiahne vám pred tvár snehobiely prístroj. A už sype, aké nekonečne výhodné je stať sa šťastným zákazníkom tejto firmy. Tie možnosti! Funkcie! Rýchlosť! Až vás vo vrecku začne omínať váš o polovicu lacnejší mobil. Vie síce zhruba to isté, ale čo ak je naozaj na tom drahom niečo lepšie?

Skúste si preto pred nákupom nejakého výrobku skontrolovať, či investujete naozaj správne. Nadšené referencie šťastných zákazníkov niekedy môžu byť len forma sebaobrany pred stratou tváre. Nuž a vysoká cena môže byť vysokou umelo. Aby výrobok pôsobil dojmom, že je lepší a luxusnejší.

Neradi prijímame veci, ktoré sú v rozpore s našim presvedčením. Radšej zmeníme presvedčenie, ako vec.