Myšlienková pasca: Zotrvávanie pri obľúbených myšlienkach

Neraz si ešte od detstva nesieme nejaký názor, ktorý vnímame ako nemenný. V skutočnosti sa však veci pomaly, pozvoľna menia a stav zo spomienok prestáva platiť. Starší človek tak môže žiť v pocite, že v rozvojových krajinách je hlad a negramotnosť.

Za tie desaťročia sa už veľa zlepšilo. Ale nevie sa o tom. Novinári o postupných zmenách k lepšiemu nepíšu. Nie je to senzačná správa, ani šok. Aj to súvisí s ekonomikou myslenia. Keď si na niečo vytvoríme názor, neoplatí sa meniť ho. Preto platí že „šaty robia človeka“.

Aj obchodníci môžu túto taktiku využívať.

  1. V prvej fáze sa vám predstavia v dobrom svetle a získajú si vašu dôveru.
  2. Od tej chvíle ich máte zaškatuľkovaných ako „overený zdroj“.
  3. Potom, keď vám ponúknu aj niečo podivné, kúpite to oveľa ľahšie. Či už tovar, alebo myšlienku.

Iným príkladom môže byť dnes pomerne obľúbený prístup „paleo“ stravovania. Romantická a idylická predstava – praľudia žili v dokonalej harmónii s prírodou. Ideálna strava, ideálne zdravie. Skvelý príbeh. Ale nie som si istý, či by sa vám páčilo žiť mimo civilizáciu. Asi by ste rýchlo zistili, že aj v minulosti ľudia trpeli na choroby. Dokonca na ne viac a skôr umierali.

Dnešné prírodné kmene, ktoré žijú pôvodným spôsobom života to ukazujú jasne. Človek sa v prírodnom prostredí dožije v najlepšom prípade tak do päťdesiatky. Neviem, či to je tak romantické ako nám to maľujú predajcovia paleo produktov. V každom prípade prvý dojem býva silný. Predstava, ako človek v úplnom súlade s prírodou a je zdravý až do smrti je romantická. Dobre sa pamätá. Len je dosť ďaleko od pravdy.

Ak čítate dezinformačné weby, zvyčajne si všimnete určité slovné spojenia a konštrukty. Jednoduché, zapamätateľné. Napríklad v diskusii pod nejakým článkom, alebo počas rozhovoru politikov.

[su_shadow inline=”yes”][su_note]Trollovia v diskusiách majú „pripravené“ nálepky, frázy a argumentačné spojenia typu pravdoláskar, havlobot či multikulti. Sympatizantov dezinformačných webov preto rozpoznáte. Používajú rovnaký slovník. Je pohodlnejšie prevziať hotové slovné spojenia.[/su_note][/su_shadow]

Podobne sa preberanie hotových fráz používa aj v marketingových kampaniach. Pri odhalení produktov počas predvádzania opakovane zaznejú myšlienkové spojenia a formulácie výhod produktu. Tieto formulácie novinári mechanicky prevezmú a zopakujú. Je pre nich pohodlnejšie prevziať hotový text, ak je šikovne vymyslený. Jednak je to zotrvávanie pri obľúbenej myšlienke a tiež je to ekonomické. Novinár nemusí tak veľa myslieť. Výsledkom je, že nejaký prístroj „vstúpi do povedomia“ spojený s výhodami, ktoré mu predurčilo marketingové oddelenie. Ľudovo povedané: reklamná agentúra vymyslí, šéf firmy to povie na tlačovke a ostatní tvrdenie papagájujú.

Pozrite si aj: