Chyba v myslení: Snažíme sa potvrdiť si to, čo si chceme potvrdiť

Našli ste nejakú informáciu. Chcete si ju overiť. Pokiaľ však CHCETE aby sa to čo chcete potvrdilo, tak nechtiac už hľadáte potvrdenia a dôkazy. Prestávate vidieť veci, ktoré by rovnakú vec mohli vyvrátiť a spochybniť.

Sami seba presvedčíte o tom, o čom chcete byť presvedčení.

Možno nájdete článok, že ľudia v skutočnosti nikdy nepristáli na Mesiaci. Tak začnete hľadať ďalšie články, ktoré by toto čudné tvrdenie nejako podporili. Nájdete stovky článkov, ktoré dokazujú, že to celé bol len podvod. Možno nadobudnete pocit, že tam naozaj ešte nikto nebol. Keby ste však namiesto toho hľadali články s dôkazmi, našli by ste ich naozaj dosť. Lenže v tejto myšlienkovej pasci zvyčajne uviazneme preto, že:

  • Hľadáme dôkazy, ktoré potvrdzujú to čo si chceme potvrdiť.
  • Podvedome filtrujeme informácie, ktoré sa nám nehodia. Vypúšťame také, ktoré by mohli vyvrátiť to, čo si chceme potvrdiť.

Nuž a keď sa stane niečo, čo je jednoznačne v rozpore s tým, čo chceme? Označíme to za náhodu, omyl, alebo výnimku.

Tak nadobudneme pocit, že „všetko je jasné, potvrdil som si to“.

Napríklad astrológ vám dá váš horoskop. Všetko v čom mal „pravdu“ je pre vás potvrdením, že astrológia funguje. To v čom sa mýlil označí za „náhodnú chybu“. Prípadne obviní vás, že ste mu nedali ÚPLNE presný dátum a čas. Takže vinný je klient. Skvelý biznis – astrológ má vždy pravdu.

Alebo vám „liečiteľ“ predá jedovatý čistič na bazény ako liek. Povie vám, že ak by vám z toho bolo zle, je to dôkaz, že to účinkuje! To sa telo zbavuje jedov. Dokonalý podvod! Dostali ste jedovatú látku. Ak sa vám zdravotný stav náhodou zlepší, výborne, je to potvrdenie, že „liečba“ funguje. Ak sa vám stav zhorší, výborne! Je to potvrdenie, že to funguje – liečiteľ to predsa predvídal. Tým liečiteľ získava veľa času inkasovať a získava aj dôveru – veď sa potvrdili jeho slová! (Používateľ takej „terapie“ si často neuvedomí, že zhoršenie stavu môže byť skôr príznak začínajúcej otravy, než „dôkaz detoxikácie“...)

Navyše:

Nedostatok robí veci vzácnejšími

Táto chyba myslenia sa dá krásne demonštrovať na mojom papagájovi. Ak má k dispozícii niekoľko jabĺk, do každého ďobne a porozhadzuje to. No ak dostane len jeden maličký kúsok jablka, ten zožerie úplne celý.

Ak niečoho nie je dosť, je to atraktívnejšie.

Túto taktiku uvidíte u mnohých obchodníkov. Manipulujú ňou našu túžbu.

Keď najznámejšia firma internetu spúšťala službu bezplatného e-mailu, tak ste sa k nej normálne nedostali. Jediný spôsob bol, ak sa vám podarilo získať pozvánku. To síce šlo ľahko, ale mali ste pocit, že ste sa práve dostali k niečomu ťažko dostupnému. Vyzeralo to vzácne a nedostupné. O to viac ste chceli taký e-mail mať.

Ak obchod chce podporiť predaj, napíše, že k dispozícii sú už len posledné kusy. To spoľahlivo funguje. Podobne účinné býva oznámenie, že zľava bude platná už len niekoľko hodín. Nechcete o ňu prísť? Kúpite!

Niektoré výrobky sú už vyrobené s názvom „limitovaná edícia“. Nech má zákazník pocit, že kúpil niečo mimoriadne, čoho bude málo.

V realitnom biznise je to tiež známy trik. Neviete sa rozhodnúť pre kúpu domu? Realitný agent vám povie, že o dom sa práve začali zaujímať mladí manželia. V tej chvíli ste pod tlakom. Dom nie je celkom taký ako by ste chceli. Ale už dnes večer už možno nebude vôbec. Kúpite.

Ak niekde na internete uvidíte, že je nejakého tovaru málo, spozornejte. Môže ísť o trik. Ak je ponuka časovo obmedzená, spozornejte. Niekto vás možno len chce dostať do stresu pri rozhodovaní.

V strachu, že niečo môžeme stratiť zvyčajne ako prvý strácame najmä zdravý rozum.