Myšlienková pasca: Emócie zosilnia príbeh

Silná emócia môže naše myslenie celkom zmeniť. Ak sa človek začne báť, jeho myslenie sa zjednodušuje. Má to aj názov – katatýmne myslenie. Je to stav, v ktorom silné emócie začnú vypínať logické myslenie. Potom uvažujeme skratkovito, nepresne a hlavne rýchlo. To využívajú mnohí podvodníci. Najskôr vás nastrašia. Potom vám ľahko niečo zbytočné predajú.

Iste ste už počuli o jave, ktorý sa volá placebo. Pacient dostane tabletku a verí, že je účinná. Tá viera spustí mechanizmy vďaka ktorým sa niektoré problémy naozaj dajú ovplyvniť. Podobne existuje aj jav zvaný nocebo, keď ľudia so strachom očakávajú, že liek alebo liečba ich stav zhorší.

Už samotný strach môže váš zdravotný stav zhoršiť. To radi využívajú predavači zázrakov. Lapidárne povedané najskôr ťa postraším a potom ti predám niečo proti strachu. Postup je celkom ľahký.

  1. Vy prídete s problémom, ktorý vás trápi.
  2. „Liečiteľ“ vás uistí, že to je jasné: máte v sebe parazita. (Alebo si vymyslí inú rozprávku.) Presne a sugestívne popíše vaše zdravotné ťažkosti. Vnímavý človek ich v tej chvíli začne cítiť ešte výraznejšie.
  3. Postraší vás, že tieto problémy sa už budú len zhoršovať, ak nepodstúpite terapiu.
  4. Odreže vás od lekára ako zdroja informácií. Povie, že lekári tieto parazity vôbec nevedia diagnostikovať (alebo nechcú, nesmú, nemajú čas…).
  5. Teraz vám môže ponúknuť drahý „hojivý“ produkt.
  6. V stave strachu ľahko kúpite nejakú nezmyselnú kúru.

Všimnite si, ako sa tu využívajú jednoduché a myšlienkovo ľahko dostupné tvrdenia. Viete si predstaviť parazita? Ako vám červ zákerne požiera mozog? Už ste v pasci.

Ak obchodník dokáže primerane účinne osloviť emócie ako strach, hnev, radosť, či zvedavosť, predá. Aj keď ľudia budú tušiť, že to je asi chyba, spravia ju. Emócie sú silnejšie, než fakty. Emocionálne silnej správe uveríme ľahšie, aj keď vieme, že možno nie je celkom pravdivá. Čo je ešte horšie: ak si takto vytvoríme chybný názor, nebude ľahké neskôr sa ho zbaviť!

Spomeňte si na pyramídové „hry“. Lákali aby ste poslali peniaze niekoľkým ľuďom a zakrátko začnú prichádzať aj na váš účet. Stačilo pár minút rozmýšľať a bolo jasné, že to nemôže fungovať. Ale hlava tak trocha popletená silnou túžbou (emócia) uverila. Mnohí uverili a už nevnímali ani varovné signály. Nevšimli si, stovky inzerátov tých, ktorí sa zúfalo snažili zbaviť skvelej príležitosti získať státisíce… Ak sa do veci vložia emócie, ľudia sa správajú menej ostražito a prestávajú sa riadiť zdravým rozumom.

Pozrite si aj: